Cum arată coşul zilnic de cumpărături al românilor: alimentele proaspete „mănâncă“ o treime din bani

Autor: Georgiana Mihalache 03.10.2016

Piaţa bunurilor de larg consum a crescut cu 2% în prima jumătate a acestui an comparativ cu perioada similară a anului trecut, cea mai mare contribuţie la acest avans având-o vânzările de băuturi şi alimente proaspete (legume, fructe, carne), potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare de piaţă GfK.

„Vânzările de bunuri de larg consum (FMCG) au crescut în prima jumătate a acestui an cu 2%. Nu este o creştere mare, dar trebuie să ne gândim că această valoare este influenţată de scăderea TVA, care se reflectă în această cifră. Cea mai mare contribuţie la creşterea valorii FMCG au avut-o băuturile, alimente proaspete şi produsele de îngrijire a locuinţei. Băuturile şi alimente proaspete au contribuit cu circa 70% la creşterea vânzărilor bunurilor de larg consum, cele două segmente fiind suficient de dezvoltate pentru a influenţa piaţa totală“, a spus Raluca Raschip, directorul de bunuri de consum şi retail al GfK. După redu­cerea TVA la alimente de la 24% la 9% începând cu 1 iunie 2015, preţurile pentru aceste produse trebuiau să scadă cu 12% dacă reducerea se transmitea total în preţul de raft. Astfel, pentru a avea o creştere valorică de 2% a pieţei FMCG a fost nevoie fie de o creştere a volumului de vânzări, fie de o orien­tare a con­su­matorilor către pro­duse mai scum­pe, fie de amân­două.

Reducerea TVA la alimente s-a văzut încă de anul trecut în con­sum, însă oficialii de la GfK afirmă că pentru 2016 estimările sunt chiar mai optimiste.