Bucureştiul găzduieşte o treime din suprafaţa mallurilor, parcurilor de retail şi a galeriilor comerciale din România

Autor: Cristina Rosca 05.10.2016
Zece dintre cele mai populate şi dezvoltate oraşe din România le-au atras atenţia investitorilor imobiliari, care au dezvoltat aici circa 2,5 milioane de metri pătraţi de malluri, galerii comerciale şi parcuri de retail, respectiv 73% din suprafaţa totală de profil de la nivel naţional, potrivit calculelor ZF făcute pe baza datelor oferite de compania de consultanţă imobiliară DTZ Echinox.
 
În toată ţara există puţin peste 100 de proiecte, respectiv malluri, parcuri de retail şi galerii comerciale, cu o suprafaţă de 3,38 milioane de metri pătraţi. Cele mai căutate zece oraşe au 2,5 milioane de metri pătraţi grupaţi în 64 de proiecte.
 
Investitorii s-au orientat către cele mai populate oraşe din România şi totodată către cele cu o putere de cumpărare pe măsură. În Bucureşti, spre exemplu, salariul mediu este cu circa 60% peste media naţională de 440 de euro. Mai mult, rata şomajului este la minim, iar oraşul găzduieşte oficial peste 10% din populaţia ţării.
 
Astfel, investitorii imobiliari s-au înghesuit aici pentru a dezvolta apartamente, clădiri de birouri şi parcuri de retail. Doar pe segmentul de retail există 26 de malluri, parcuri de retail şi galerii comerciale, cu o suprafaţă de 1,1 milioane de me­tri pătraţi. Astfel, Capitala găzduieşte o treime din totalul supra­feţei comerciale şi un sfert din proiecte. Situaţia nu este spe­cifică României, în general cele mai multe investiţii fiind atra­se de oraşele-capitale. Mai mult, România nu are niciun alt oraş decât Bucureştiul care să aibă o populaţie de peste ju­mă­­tate de milion de oameni. Astfel, numărul de proiecte imo­­biliare din oraşele de provincie este de multe ori pro­por­ţio­nal cu indicatorii demografici. „Densitatea spaţiilor mo­derne de retail din România la mia de locuitori era de 164 mp la finalul primului semestru din 2016, iar Bucureştiul, cu un stoc de 1,12 milioane mp, are o densitate de 595 mp de retail mo­dern la mia de locuitori“, spun analiştii de la DTZ Echinox.
 
Doar zece oraşe din toate zonele României au peste 100.000 de metri pătraţi de spaţii de retail modern, însă numărul lor ar putea creşte odată cu dezvoltarea de noi proiecte. În primele şase luni din acest an au fost finalizate trei proiecte de retail, toate în oraşe de provincie, respectiv Timisoara (faza II), Mercur Craiova şi Satu Mare Shopping Plaza. Mai mult, proiectul Coresi Shopping Resort din Brasov a fost extins cu o suprafaţă închiriabilă de 14.000 mp. În total suprafaţa de retail modern din România a crescut cu 83.000 mp.
 
În cea de-a doua parte a anului însă s-au deschis sau sunt programate alte proiecte, printre care mallurile ParkLake (inaugurat) şi Veranda (urmează să se deschidă). În provincie cele mai importante proiecte sunt deschiderea Shopping City Piatra Neamţ şi extinderea City Park Constanta, ambele din portofoliul NEPI.
 
„În a doua jumătate a anului 2016, spaţii comerciale în suprafata de aproximativ 148.000 mp sunt programate pentru finalizare, 65% dintre acestea fiind localizate în Bucureşti. Pentru anul acesta estimăm că nivelul de livrări noi de spaţii de retail modern va fi cu 50% mai ridicat faţă de 2015”, spune Bogdan Marcu, şeful departamentului de retail în cadrul DTZ Echinox.