Alfonso Libano, preşedintele Coca-Cola European Partners: „Cred că e important ca administraţia să recunoască că afacerile de familie sunt cheia reuşitei pentru creştere. Dacă vor să aibă o ţară puternică şi bogată trebuie să sprijine antreprenorii şi tinerii să se dezvolte”

Autor: Georgiana Mihalache 22.10.2016
Afacerile de familie din Europa, care creează 60 de milioane de locuri de muncă, susţin dezvoltarea economiei pentru că ajută statele să oprească exodul angajaţilor către pieţele de muncă din străinătate, potrivit Prinţului Heinrich von und zu Liechtenstein, profesor de finanţe, prezent la conferinţa organizată de Family Business Network, organizaţie a antreprenorilor români cu afaceri care includ membri ai familiei.

Family Business Network (FBN) are în portofoliu 20 de asociaţi din rândul companiilor de familie, cifra totală de afaceri a acestora ridicându-se la 530 de milioane de euro. Antreprenorii din Family Business Network au împreună 6.300 de angajaţi.

 „Deşi întâmpinăm unele greutăţi în a convinge oamenii de afaceri de importanţa conştientizării deţinerii unei afaceri de familie, am ajuns în prezent la un număr de 20 de asociaţi, lideri pe piaţă în domeniile în care funcţionează, precum tehnologie, IT, construcţii, auto, turism, distribuţie, curierat, comerţ”, a spus Florin Madar, proprietarul companiei de distribuţie a materialelor de construcţii Temad din Braşov şi preşedintele FBN România. Compania Temad din Braşov are afaceri de 131 mil. lei, un profit de 11 mil. lei şi peste 220 de angajaţi în 2015, potrivit datelor de la mfinante.ro.

Alfonso Libano, preşedintele Coca-Cola European Partners, una dintre cele mai mari francize europene ale gigantului american Coca-Cola, şi preşedintele European Family Businesses, grupul din care face parte şi FBN, a menţionat că afacerile de familie trebuie sprijinite pentru a se putea dezvolta.

„Cred că e important ca administraţia să recunoască că afacerile de familie sunt cheia reuşitei pentru creştere. Dacă vor să aibă o ţară puternică, bogată, fericită trebuie să sprijine antreprenorii şi tinerii să se dezvolte”, a spus Alfonso Libano.

Libano a arătat că obstacolul cu care se confruntă afacerile de familie este reprezentat de transferul între generaţii pentru care antreprenorii trebuie să fie pregătiţi şi instruiţi, iar reprezentanţii vechilor generaţii renunţă cu greu la businessul lor. „Generaţiile anterioare stau prea mult pentru că afacerea este viaţa lor, este greu să te opreşti din a face un lucru pe care l-ai practicat toată viaţa”, a spus Libano. Acţionarii companiilor de familie care fac parte din prima generaţie de antreprenori urmează să transfere afacerile către noua generaţie, însă acest lucru trebuie realizat la momentul potrivit.

„Există situaţii în care o parte dintre transferuri a avut loc prematur, fapt care a afectat bunul mers al afacerii”, a spus Florin Madar.

Antreprenorul braşovean a precizat că îşi propune ca FBN să crească numărul de asociaţi prin includerea unor afaceri de familie importante din România. Acesta a menţionat că pregăteşte transferul Temad către copiii săi, dorindu-şi să păstreze afacerea în familie.

„Unul dintre cele mai delicate aspecte ale afacerii de familie îl reprezintă adaptarea unui business de tradiţie la nou, modernizare adusă de evoluţia tehnologică şi de generaţia tânără. Prima generaţie de business este, cu puţine excepţii, destul de conservatoare în gândire”, a mai spus Madar.

În Uniunea Europeană sunt peste 14 milioane de afaceri de familie, care creează circa 60 de milioane de locuri de muncă, potrivit datelor European Family Businesses.