Video ZF Live. Marius Hanganu, managing partener al Tremend: Statisticile arată că piaţa ar avea nevoie de aproximativ 12.000 de specialişti pe an, dar facultăţile oferă doar 7.000 de IT-işti

Autor: Cristina Bellu 28.10.2016
Dezvoltatorul local de soluţii software Tremend estimează până la finele anului afaceri de 3,6 milioane de euro, în creştere cu peste 60% comparativ cu nivelul înregistrat anul trecut, când cifra de afaceri a atins 2,2 milioane de euro, potrivit lui Marius Hanganu, managing partener al companiei.

„În 2015 am avut o cifră de afaceri de 2,2 milioane de euro, iar anul acesta estimăm creştere de până la 3,6 milioane de euro. Din această valoare, un procent de aproximativ 60% vine de la clienţii pe care îî avem în România.“

Tremend se înscrie pe lista companiilor cu cea mai ridicată rată de creştere din perioada 2012 – 2015, ocupând locul 37 în categoria Fast 50, potrivit clasamentului Deloitte CE Technology Fast 50, care analizează perfor­manţa companiilor de tehnologie din regiune.

Afacerile companiei deţinute de Ioan Cocan (45%), Marius Hanganu (45%) şi Constantin Bogdan Niţulescu (10%) au crescut anul trecut cu 195% numărul mediu de angajaţi  ajungând la 50, faţă de 32 în 2014, conform datelor de la Finanţe.

Marius Hanganu apreciază că produsele reprezintă un factor foarte bun de creştere în cifra de afaceri, dar pe lângă acestea şi serviciile sunt extrem de importante. „Licenţele aduc valoare în cifra de afaceri, dar de foarte multe ori serviciile pe care le oferi în jurul produselor pot fi chiar mai consistente în cifra de afaceri realizată. Combinaţia între servicii şi produse reprezintă un mix foarte bun.”

Tremend a fost înfiinţată în urmă cu unsprezece ani, după ce Marius Hanganu şi Ioan Cocan au lucrat timp de un an în cadrul unui start-up din SUA. La început, compania a avut numai clienţi străini, însă din 2007 s-a afirmat şi pe plan local prin realizarea unor proiecte pentru firme de media, dar şi pentru companii mari precum Orange, Carrefour sau ING.

„Clienţii noştri caută în general competenţe tehnice cât mai avansate. La noi, datorită faptului că suntem orientaţi pe dezvoltarea de software, competenţa tehnică este mult mai concentrată. Ideea clienţilor este pusă în practică în câteva luni, comparativ cu alte ţări europene, unde este necesar mai mult timp pentru acest lucru. La noi (România - n. red.) concentraţia de oameni tehnici este senzaţională.“, a spus Hanganu, menţionând  că, din păcate bazinul de recrutare a început să scadă simţitor.

„Statisticile arată că piaţa ar avea nevoie de aproximativ 12.000 de specialişti pe an, iar instituţiile de învâţământ oferă aproximativ 7.000. Înseamnă că avem un deficit de 5.000 de specialişti, pentru care se caută metode alterntive.“

Ca direcţie de dezvoltare, compania investeşte foarte mult în zona de Internet of Things (IoT).

„Avem soluţii pe care le construim şi le menţinem de mai bine de patru ani. De exemplu, avem o soluţie de irigat inteligent. Aplicaţia care a fost dezvoltată pentru un client din America se află pe primul loc pe Amazon la categoria soluţii de irigat, fiind şi una dintre puţinele soluţii IoT care, aparent, reuşesc să fie viabile.“, a mai spus  Marius Hanganu.

În opinia acestuia, atuurile specialiştilor români pe piaţa de profil ar fi că aici există ingineri foarte buni şi că există o apropiere culturală faţă de principalele zone ale Europei, dar şi ale Americii. „Ca puncte slabe aş menţiona faptul că nu avem oameni care să gândească totul, de la idee până la punerea în practică a acesteia. Avem nevoie de oameni de concept. Cu siguranţă lucrurile se vor aşeza în timp şi vom vedea în România nu doar ingineri foarte buni, ci şi oameni de produs.“

Referindu-se la posibilitatea de a vinde compania, Hanganu a spus că au existat mai multe oferte de cumpărare, dar acest lucru nu s-a realizat pentru că potenţialul firmei este mult mai mare faţă de ofertele primate. „În ceea ce priveşte o eventuală listare la Bursă, ne-am gândit la acest lucru, avem în vedere listarea, dar nu se va întâmpla în viitorul foarte apropiat.“