Test Auto ZF: MINI Clubman Cooper D 2,0 150 CP, surpriza britanică. Galerie FOTO

Autori: Bogdan Alecu , Drive Test 11.11.2016

Clubman a fost lansat într-o vreme în care gama MINI nu oferea o varietate prea mare, iar publicul cerea un model mai spaţios decât cel în trei uşi. Grupul BMW nu a dorit să lanseze direct un MINI în cinci uşi ci a venit cu o „mini-uşă” pe o parte care să permită accesul mai uşor pe bancheta spate alături de un portbagaj mai mare care venea cu două uşi cu deschidere laterală în locul hayonului tradiţional.

Ajuns la cea de-a doua generaţie, Clubman mai face un pas – vine cu două portiere normale pentru locurile din spate dar păstrează uşile „de utilitară” la portbagaj. Soluţie foarte bună deoarece păstrează exact latura practică a modelului.

Acum noul Clubman a crescut, este mai spaţios şi se poate „bate” chiar şi cu modele din clasa compactă. În plus, ce este de remarcat, MINI a devenit un „mini-BMW”, în sensul că fiecare model al său permite accesul la toate tehnologiile grupului bavarez, de la sistemul multimedia iDrive adaptat în viziunea MINI, la amplasarea comenzilor. Ce a păstrat totuşi este „Brutalitatea” specifică mărcii britanice, de la suspensia dură la comportamentul de go-kart, până la poziţia la volan şi volanul în sine. Şi din acest motiv, preţul modelului poate ajunge lejer la 50.000 de euro, cu toate ca pleacă de la 22.400 de euro, pentru că automobilul dispune de foarte multe configuraţii şi opţionale.

Cooper D, versiunea testată, vine cu un diesel 2,0 de 150 CP care transformă maşina într-una cu adevărat sportivă, atât datorită performantelor dinamice cât şi sistemului de evacuare care atunci când maşina accelerează oferă un sunet inconfundabil de maşină sport. Avantajul? Consum de diesel, adică o medie de aproximativ 7 litri/100 km pe un traseu atât în Bucureşti cât şi pe drum naţional cu o bandă pe sens, rulat atât în modul „Mid”, adică normal, cât şi în modul „Green”.

Ca orice MINI, Clubman este foarte plăcut la condus, indiferent că este vorba de un drum în oraş sau de un drum mai lung pe autostradă, mai ales ca dieselul este cuplat la cutia de viteze cu opt trepte de la Aisin care schimbă foarte lin şi foarte repede.

În ceea ce priveşte performanţele dinamice, Clubman Cooper D accelerează de la 0 la 100 km/h în 8,5 secunde şi poate rula cu până la 212 km/h

„Spectacolul” se poate spune că începe odată ce ai luat loc la volan. Iluminarea interioară cu leduri ale căror culori pot fi schimbate cu ajutorul unui buton de pe plafon, alături display-ul de mari dimensiuni amplasat central reprezintă doar începutul. Continuarea vine cu materiale de bună calitate, plăcute la atingere, de la pielea fină a scaunelor la butoanele cromate ce imită comutatoarele.

În ceea ce priveşte spaţiul interior, Clubman oferă suficient loc atât în faţă cât şi în spate, pe banchetă, iar scaunele şi bancheta sunt suficient de confortabile inclusiv pentru un drum mai lung. Pentru bagaje, portbagajul oferă un spaţiu de 360 de litri, adică se înscrie în media compactelor Premium. Tot la interior maşina dispune de numeroase spaţii de depozitare, de la cele din portiere la cel pentru telefonul mobil dar şi suport pentru doze de 0,33 sau pahare. În plus, există spaţii pentru depozitare şi în uşile portbagajului.

MINI, cu ajutorul celor de la BMW, a redevenit de la preluare un status-symbol, iar noile generaţii au adus pe marca britanică cele mai noi tehnologii ale bavarezilor, ceea ce poate determina ca potenţialii clienţi să fie şi mai uşor de convins. În plus, spre deosebire de multe alte branduri MINI vine cu un design atemporal şi cu o poveste în spate, ceea ce transformă fiecare maşină  într-un posibil viitor automobil de colecţie.