Cine ar ieşi câştigător dintr-un război comercial? China

Autor: Bogdan Cojocaru 14.11.2016

China pe care preşedintele ales al SUA Donald Trump o contrează, una care le „fură“ americanilor joburile folosind practici neloiale şi forţă de muncă ieftină, nu mai există.

China de astăzi nu mai este aşa de mult interesată de linii de producţie pentru blue jeans şi iPhone-uri. China de astăzi cumpără companiile care scot pe piaţă blue jeans şi tehnologie nouă.

Marea victorie a lui Donald Trump ar putea să pară o mare înfrângere pentru China. Republicanul a consumat multă energie în campania electorală înfăţişând China ca fiind un hoţ care le fură americanilor locurile de muncă, iar ale­gerea sa la conducerea SUA înseamnă că Washingtonul va aborda cu siguranţă o poziţie mai dură în ceea ce priveşte comerţul internaţional, moneda chine­zească şi alte chestiuni economice, scrie Bloomberg.

Însă în cele din urmă Beijingul va fi cel care va profita de pe urma victoriei lui Trump. Valul de naţionalism pe care acesta l-a inspirat va servi intereselor economice ale Chinei, nu celor ale Americii. 

Trump va tulbura apele, dar nu pentru mult timp. Relaţiile economice cu SUA sunt cele mai importante pentru China. Economia asiatică are nevoie de consumatorii americani pentru a-i cumpăra exporturile, iar investiţiile şi tehnologiile americane sunt necesare pentru modernizarea industriei chinezeşti. Dispozitivele despre care Trump a spus că le va folosi contra Chinei ñ majorarea tarifelor, renegocierea acordurilor comerciale, etichetarea acestei ţări ca Ñmanipulator valutarî ñ ar da lovituri serioase creşterii economiei chinezeşti în timp ce aceasta se confruntă cu creşterea datoriilor, deja uriaşe, cu capacitate în exces şi cu stagnarea exporturilor. Însă politicile lui Trump vor ajunge să fie în cele din urmă în avantajul Chinei. China se transformă, evoluează. China lui Trump dispare. Cu costurile în creştere, China pierde multe dintre locurile de muncă din fabrici atât în favoarea economiilor dezvoltate cât şi a Statelor Unite.

Această nouă Chină are obiective mai îndrăzneţe, pe care se pare că Trump nu le înţelege.

În loc să joace rolul de fabrică a lumii, livrând marfă ieftină pentru magazinele Wal-Mart sau pentru oricare alte lanţuri de retail din străinătate, China vrea să-şi creeze campioni naţionali cu care să  concureze şi cu care chiar să înlocuiască business-urile americane. Liderii chinezi vor să vândă consumatorilor americani smartphone-uri chinezeşti care utilizează sisteme de operare chinezeşti, nu ca Apple-urile americane să fie cumpărate de consumatorii chinezi.

Guvernul sprijină această strategie cu subvenţii semnificative şi alte stimulente pentru firmele chinezeşti care dezvoltă tehnologii şi produse noi, de la maşini electrice la semiconductori. O strategie industrială naţională denumită ÑFabricat în China 2025î are ca scop promovarea fabricării de mijloace de transport moderne, dispozitive medicale, roboţi şi alte echipamente avansate. Administraţiile locale pun la bătaie cash şi alte Ñbunătăţiî pentru încurajarea antreprenorilor.

La aceste stimulente nu au acces străinii. Companiile internaţionale spun că guvernul Chinei a devenit mai sever cu ele, iar mediul de afaceri este acum unul mai ostil. Companiile străine se lovesc de anchete misterioase, de practici birocratice care le taie avântul şi de bariere tradiţionale puse în calea investiţiilor. Politicile lui Trump vor încuraja China să pună şi mai mult efort în această abordare.

Piaţa din China a devenit esenţială pentru multe companii americane, de la Starbucks la Boeing. Dacă Beijingul închide accesul acestor companii la consumatorii chinezi din ce în ce mai înstăriţi, va lovi direct în veniturie şi profiturile americanilor şi indirect în locurile de muncă pe care aceştia le pot crea la ei acasă .

De asemenea, atitudinea anti-comerţ a lui Trump va permite Chinei să-şi extindă influenţa economică şi politică în Asia în detrimentul SUA. Trump va omorî, probabil, Parteneriatul Trans-Pacific şi odată cu acesta şansa Statelor Unite de a-şi consolida prezenţa  economică în regiune şi de a presa China să adopte standarde comerciale proiectate de SUA. China va vedea o cale deschisă pentru promovarea propriilor tratate comerciale în Asia.