Subtilitatea lui Donald Trump. Cum reuşeste preşedintele ales al celei mai mari puteri a Planetei să utilizeze în politică metodele de management ale unui CEO/preşedinte executiv de mare corporaţie?

Autor: Florin Luca 23.11.2016

Majoritatea a vazut ceea ce se intampla in Statele Unite doar prin intermediul informatiilor transmise de o mass media elitista ce nu a reusit sa identifice frustarile unei clase medii americane dezlantuite, invizibila si ignorata pina acum.

Aceeasi mass-media se grabea in schimb sa anunte victoria lui Hillary Clinton, sa-l stigmatizeze pe Trump si sa faca sa fie transmise fara echivoc previziunile sale in intreaga Europa, inclusiv in Romania. Multi lideri nu s-au trezit nici acum, lansand discursuri lipsite de simt diplomatic, ce tradeaza incapacitatea lor de a anticipa un fenomen.

Dar pe ce s-a sprijinit succesul lui Donald Trump ? De ce a rasturnat toate previziunile? Ce concluzii trebuie sa tragem ?

Explicatia se sprijina inainte de toate pe faptul ca Trump este un om de afaceri, un lider care a facut toata viata business. Planul sau de masuri « to Make America Great Again » / “America first” utilizeaza deci metodele pe care le foloseste orice CEO / Presedinte Executiv al unei mari corporatii care doreste sa faca diferenta atunci cand isi preia responsabilitatile. Intr-un document foarte clar si sintetic Trump anunta ce va face in primele 100 de zile ale mandatului sau. Orice lider politic din Romania ar trebui sa se inspire de aici.

Ce cuprinde Planul de Actiune al lui Trump ?

In primul rand, masuri anti-coruptie si de eficientizare a administratiei publice / establishment (A lucrat mai mult la cauze si nu la gasirea de « tapi ispasitori ».):

- Amendament constitutional pentru limitarea numarului de mandate ale membrilor Congresului / parlamentarilor;

Stoparea recrutarilor in institutiile federale (cu exceptia militarilor, sigurantei publice si a sectorului sanatatii) ;

- Pentru orice noua reglementare federala, doua vechi reglementari trebuie eliminate (pentru diminuarea birocratiei);

- Interdictia de a face lobby pentru cinci ani pentru fostii oficiali ai Casei Albe sau ai Congresului ;

- Interdictia pe viata pentru fostii oficiali de la Casa Alba de a face lobby pentru un guvern strain ;

- Interdictia totala pentru lobbystii straini de a strange bani pentru alegerile americane.

In al doilea rand, masuri de protectie a muncitorilor si clasei medii americane, principalii alegatori ai lui Trump (A scos in evidenta ideea ca « Nu vom abandona tara pentru melodia falsa a globalizarii. »). Pentru aceasta, Trump anunta :

- Retragerea SUA din NAFTA sau renegocierea sa (Tratatul de liber schimb in America de Nord);

- Retragerea SUA din Parteneriatul Comercial Trans-Pacific ;

- Luarea de masuri prin intermediul Trezoreriei Americane pentru considerarea Chinei ca si manipulator al pietei valutare ;

- Identificarea si incetarea abuzurilor comerciale ;

- Cresterea limitelor de productie admise pentru industria petroliera in vederea crearii de noi locuri de munca;

- Ridicarea unor blocaje ale Administratiei Obama pentru proiecte de infrastructura ;

- Anularea contributiilor de miliarde USD legate de schimbarile climatice venind din partea SUA la ONU si reorientarea acestor sume catre proiecte similare din America.

Dupa aceea, se intereseaza de administratia si securitatea interna. Aici are in vedere :

- Anularea tuturor reglementarilor neconstitutionale adoptate de Administratia Obama ;

- Inlocuirea la nivelul Curtii Supreme de Justitie a judecatorilor considerati ca avand interpretari mult prea textualiste ale legii (Acest fenomen si-a facut simtita prezenta puternic  in Statele Unite si a influentat mult si societatea romaneasca.);

- Anularea fondurilor federale pentru orasele ce protejeaza imigrantii (sanctuary cities);

- Expulzare imigranti ilegali si interdictia vizelor pentru tarile ce nu-i accepta inapoi.

Pe termen mediu, sunt vizate si masuri legislative:

-Simplificare impozitare pentru clasa medie ;

- Crearea unor zone cu exonerare fiscala ;

Facilitati fiscale pentru Parteneriatele Public-Private;

- Redirectionare fonduri bugetare pentru scoala si utilizarea lor discretionara de catre parinti (scoala publica, privata, religioasa,…) ;

- Modificarea masurilor luate de Obama pe linie de sanatate;

-Flexibilitate in deducerile fiscale pentru economii pensii ;

v …

NATO, relatiile cu Rusia si problemele de securitate si aparare constituie un capitol distinct al prioritatilor lui Trump :

- In ceea ce priveste NATO, Trump a declarat ca membrii Aliantei trebuie sa plateasca pentru securitatea ce le este asigurata. Ramane de vazut ce inseamna exact acest lucru, pana unde si cum va fi reformat NATO;

- Noul Presedinte lasa de inteles Japoniei si Coreei de Sud ca trebuie sa se protejeze singure impotriva Coreei de Nord ;

- Aratand deschidere fata de Vladimir Putin, Trump a transmis ca va avea relatii stranse cu Rusia, daca acest demers va fi benefic relatiilor ruso-americane si unei mai bune cooperari in lupta impotriva terorismului si a Statului Islamic.

Este interesant si faptul ca Trump doreste sa utilizeze companiile ca pe o arma de diplomatie. Este dealtfel aceeasi platforma pe care o utiliza si Barack Obama in 2008, dar Trump a fost mai credibil pentru ca el chiar a facut business.

In Europa si in Romania trebuie sa ne iasa deci din cap ideea ca vom continua sa fim protejati la nesfarsit de americani. Bineinteles, schimbarile nu vor aparea peste noapte. Cred insa ca, in asteptarea rezultatului discutiilor ce vor avea loc intre Donald Trump si Vladimir Putin, trebuie sa ne pregatim :

- la o negociere de tip B2B (business to business) cu americanii (inclusiv dosarele legate de industria de aparare);

- sa avem in vedere participarea noastra la reformarea si consolidarea Europei (inclusiv in domeniul apararii)  si dezvoltarea de bune relatii la nivel regional cu vecinii, dar si cu Rusia si Turcia.

Unii critici au considerat «America first » ca pe o viziune periculoasa asupra lumii, pentru ca apara interesele clasei medii in detrimentul establishmentului. Dar respingerea elitelor nu este proprie Partidului Republican si lui Trump. Lupta impotriva elitelor a fost principalul punct de dezbatere dintre Sanders si Clinton. Sanders era de fapt omul anti-establishment, el conducand in sondaje dealtfel din acest punct de vedere. Intrebarea cheie este dupa aceea care dintre candidati a fost mai onest in campanie ? Daca urmaream sondajele legate de raspunsurile la aceasta intrebare, puteam anticipa anumite lucruri, Trump aflandu-se cu 10 puncte procentuale in fata lui Hillary, dar in spatele lui Sanders.

Ce a reusit sa spuna Trump? « Sunt un om de afaceri care a reusit. »  « Sunt miliardar. » …Nu a spus ca a avut o mostenire foarte mare de la tatal sau… In schimb a spus « O sa schimb aceasta tara ! O sa-i aduc ceva nou. » Si, mai mult decat atat, a spus lucrurilor pe nume.  Il faut appeler un chat, un chat… « Trebuie sa numesti o pisica, pisica. », spun francezii…Strategii de campanie l-au imbracat pe Trump cu aceasta mantie a omului care spune lucrurilor pe nume, a liderului de familie decomplexat care, la un pranz sau la o cina, isi povesteste experientele cotidiene fara sa se autocenzureze.

Trump a castigat chiar daca in spatele lui Clinton s-au aflat donatori de marca: miliardarii au donat 21 mil USD pentru Clinton (State din Zona Golfului, Soros – 11.9 mil USD) si « doar » 1 mil USD pentru Trump.

« America first » al lui Trump nu este de domeniul populismului, este legat de exaltarea sentimentului national. Nu este vorba despre un nationalism ce-i respinge pe ceilalti, este vorba despre ceva mult mai subtil, din care trebuie sa invatam si noi toti cei care tinem la identitatea natiunii romane.

Trump nu poate fi redus la nivelul caricaturii pe care i-au desenat-o o mare parte din mass-media si liderii americani si europeni. Primul sau discurs si intalnirea cu Obama au demonstrat acest lucru.

 “America first” este o platforma ce a evoluat in timpul campaniei. Acest lucru arata flexibilitatea lui Trump, trasatura absolut necesara unui om de afaceri de succes. Se adreseaza deci electoratului ca si cum s-ar adresa unei piete sau clientilor. Iata cateva exemple:

- La inceputul campaniei Trump spunea ca intreprinderile americane pot sa faca business in strainatate si sa-si delocalizeze profiturile. Se prezenta dealtfel si pe el insusi ca pe un antreprenor orientat in aceasta directie. Dupa aceea, pe baza reactiilor electoratului, a trecut la protectionism ;

- Trump a identificat incetul cu incetul, pe masura ce evolua in campanie, ca electoratul este foarte sensibil la problema delocalizarii si a imigratiei si a stiut cum sa-l capteze. La inceput si-a creat credibilitatea transmitand ideea ca este “… un businessman care a reusit” si ca va reusi « …mai bine decat toti politicienii acestia care nu au fost capabili sa creeze un loc de munca in toata viata lor… » ;

- Am identificat aceeasi flexibilitate si in ceea ce priveste fiscalitatea, dar si in raporturile cu Partidul Republican.

Dar electoratul nu a sesizat aceste schimbari. De ce ? Pentru ca nu Trump initiaza schimbarea. Schimbarea este initiata de raspunsul electoratului la propunerile si provocarile lui Trump. Si acest lucru da forta procesului electoral american. Trump si-a alimentat deci platforma sa « America first » plecand de la aceste evolutii ale electoratului. L-am vazut pe Trump schimbandu-si opinia si a facut acest lucru foarte bine. Asa face orice om de business ce se adapteaza la nevoile pietei si ale clientilor.

De ce europenii (inclusiv o mare parte din creatorii de opinie din Romania) l-au respins pe Trump cu atata vehementa si uneori lipsa de dibacie diplomatica?

In primul rand pentru ca majoritatea liderilor europeni considera ca Trump nu este serios, pentru ca nu este un om politic. Ei nu au tinut cont de ceea ce vor americanii. Si, s-a observat din sondaje, in unele state americane, intr-o proportie covarsitoare (70, 75, 80%) simpatizantii republicani doreau o persoana din afara sistemului politic. Trump a reusit sa capteze aceasta nevoie de outsider si sa-si structureze un discurs care sa raspunda nevoilor de schimbare.

Pe de alta parte, multi analisti si statisticieni de renume spuneau ca Trump nu are nicio sansa. De aici se poate concluziona ca nu se mai poate acorda incredere sondajelor, mai ales intr-un proces de alegeri cu un grad ridicat de volatilitate.

In concluzie, succesul lui Trump este :

v meritul unui om si al unui partid ce au identificat nevoile electoratului si au stiut cum sa le raspunda ;

v dovada ca modelul democratiei liberale occidentale este in transformare, iar inteligenta colectiva isi spune cuvantul.

Cine va reusi si la noi sa simta si sa comunice cu aceasta inteligenta colectiva va transforma Romania.

Florin Luca este preşedinte al FinAnge Conseil şi Secretar General al Fundaţiei Europene Titulescu.