Test Auto ZF: Renault Talisman 1,6 dCi 160 CP: Francezii mizează acum pe design şi tehnologie

Autori: Bogdan Alecu , Drive Test 10.12.2016

Renault revine în forţă în clasa medie cu un nou nume, primul după mai vine douăzeci de ani – Talisman, proiectat de la zero tocmai pentru a reintra în luptă cu celebrele modele consacrate ale segmentului – Volkswagen Passat şi Ford Mondeo. Chiar şi cei de la Opel au mizat anterior pe o schimbare a numelui, când Insignia a încluit Vectra.

Acum Talisman a fost proiectat, la fel ca şi Kadjar şi Megane de Lauren van den Acker, unul dintre cei mai buni designeri auto din lume, iar acest lucru se vede. Spre deosebire de Laguna, care de fiecare dată propunea un design avangardist şi spectaculos, care însă nu era întotdeauna pe placul publicului, acum Talisman vine cu un „amestec” de clasic şi modern, astfel încât să atragă rapid atenţia unui actual sau fost posesor de Passat sau Mondeo. Desigur, nu trebuie uitat că şi Passat a urcat în gamă cu noua generaţie, iar modelul celor de la Volkswagen a devenit atât de configurabil încât versiunile de top pot concura fără probleme şi în segmentul premium graţie listei foarte lungi de opţionale disponibile.

Principala noutate a lui Talisman este faptul că se doreşte a fi singura limuzină de clasă medie care vine atât cu suspensii adaptive, care până de curând erau disponibile numai pe segmentul premium, cât şi cu direcţie integrală (sistemul 4Control), din nou o soluţie specifică segmentului de top care anterior la Renault se regăsea numai pe Laguna Coupe. O astfel de direcţie care controlează atât roţile din faţă cât, şi pe cele din spate a fost introdusă pe modele precum BMW Seria 8 în anii ’90 sau mai recent pe generaţia actuală şi anterioară a Seriei 7 şi pe noul Audi Q7 lansat în primăvara anului trecut. Avantajul este că deşi maşina are aproape 4,9 metri lungime, este foarte manevrabilă în locuri înguste, iar la drum pe viraje se simte mai stabilă şi mai confortabilă.

Sistemul Multi-Sense controlează în acest caz atât setările amortizoarelor, cât şi răspunsul direcţiei, alături de cel al motorului şi al cutiei de viteze automate. Aceste setări generează şi noi ambianţe în habitaclu, dar şi, în premieră, ajustări ale scaunului şoferului. Multi-Sense dispune de patru moduri - Comfort, Sport, Eco şi Neutral alături de un mod Perso ce permite celui de la volan să ajusteze singur setările dorite.

Tocmai pentru că Talisman se doreşte a fi o adevărată limuzină, scaunele faţă dispun de încălzire, funcţii de masaj şi pot fi ajustate pe zece direcţii, în timp ce tetiera poate fi reglată în şase moduri.

Alături de saltul tehnologic, cei de la Renault profită de colaborarea cu Daimler şi au implementat sistemul german de calitate în uzina unde este asamblat Talisman, alături de creşterea calităţii materialelor interioare. Spre exemplu, versiunea de top, Initiale Paris, va dispune inclusiv de o planşă de bord acoperită cu piele Nappa, una dintre cele mai scumpe disponibile pentru interiorul automobilelor.

Şi într-o eră a tehnologiei, nu se poate omite un detaliu cum ar fi sistemul multimedia al automobilului, în acest caz noua generaţie a R-Link alături de noul sistem head-up display. Tableta R-Link este acum amplasată vertical pe planşa de bord şi are o diagonală de 18 cm în versiunea standard sau 22 cm în cea opţională. Aceasta se poate conecta la internet, se pot personaliza „skinuri”, atât pentru tabletă cât şi pentru ceasurile de bord, iar sistemul dispune inclusiv posibilitatea de a analiza calitatea aerului din exteriorul maşinii, care din păcate în Bucureşti era fie poluat, fie foarte poluat. La interior Talisman se remarcă prin materiale de o calitate mai bună decât eram obişnuiţi anterior de la Renault, iar o surpriză plăcută o reprezintă inserţiile de lemn natur, care arată foarte elegat. De asemenea, scaunele sunt confortabile la drum lung, atât cele din faţă cât şi bancheta spate, unde pasagerii au spaţiu întocmai precum într-o limuzină.

Modelul testat era echipat cu motorul diesel 1,6 dCi de 160 CP şi 380 Nm ( de la 1.750 rpm) cuplat la o cutie de viteze automată EDC cu dublu ambreiaj şi şase trepte. Ce este de remarcat în primul rând este consumul redus – deşi discutăm de o limuzină de 1,5 tone, în extraurban spre exemplu, consumul a coborât până la 5,3 litri/100 km, în timp ce în Bucureşti media a fost de circa 7 litri/100 km, în condiţii de temperaturi scăzute. Răspunsul la apăsarea pedalei de acceleraţie este unul prompt, datorită cuplului motor disponibil de la turaţii joase.

Preţul unui Talisman porneşte de la 21.800 de euro cu TVA pentru versiunea de bază, în timp ce versiunea testată ajunge la 31.400 de euro cu TVA, având în vedere echiparea.