Companiile din telecom despre taxa pe stâlp: ”O presiune suplimentară pe dezvoltarea de noi reţele”; “O surpriză foarte neplăcută”; “Până la urmă totul este plătit de clienţi”

Autor: Adrian Seceleanu 13.12.2016

Menţinerea taxei pe stâlp în anul 2017 în pofida promisiunilor că aceasta va fi anulată de la 1 ianuarie va întârzia dezvoltarea de noi reţele de comunicaţii în zonele rurale şi va întârzia atingerea de către România a obiectivelor pe care şi le-a asumat prin Agenda digitală agreată cu Comisia Europeană, au declarat liderii celor mai mari jucători de pe piaţa locală de telecom în cadrul conferinţei ZF Digital ’16, atunci când au fost întrebaţi cum comentează posibilitatea ca următorul guvern să păstreze în vigoare taxa pe stâlp. Cu totul operatorii de plătesc aproximativ 40 de milioane de euro pe an în contul acestei taxe, conform unor estimări anterioare publicate de grupul Telekom.

“Rolul statului în general ca şi autoritate atât fiscal şi administrativ şi care ar trebui să aibă pe termen lung o viziune în ceea ce priveşte evoluţia noastră, a tuturor. Taxa pe stâlp a venit la un moment dat când poate era o presiune pe buget. Taxa aduce o presiune suplimentară pe operatori în ce priveşte dezvoltarea de noi reţele. În paralel cu acest lucru vedem taxa de stâlp şi alte chestiuni care apar la stat - am văzut de curând o iniţiativă pentru o taxă de 5% din nou pe domeniul telecomunicaţiilor - e cea mai simplă chestiune de inventat de către diverse ministere sau autorutăşi la un moment dat cu care ne luptăm toţi operatorii”, a declarat Valentin Popoviciu, vicepreşedintele RCS&RDS, cea mai mare companie de cablu TV şi cel mai mare furnizor de internet fix din România. Compania a plătit în 2015 0,6% din cifra de afaceri în contul taxei pe stâlp, adică peste 3 milioane de euro, conform datelor din raportul anual al operatorului pe 2015.

 

RCS&RDS: Îngreunând dezvoltarea reţelelor “nu putem să sărim nişte etape şi să ne apropiem de Europa de Vest sau de SUA sau de orice ţară dezvoltată din această lume”

Statul trebuie să gândească strategic, a insistat Popoviciu. “Trebuie să vedem la un moment dat o abordare mult mai integrată din partea statului în ce priveşte dezvoltarea domeniului, trebuie să înţeleagă că domeniul telecomunicaţiilor este o coloană vertebrală a economiei. Fără eficienţa pe care o putem avea prin telecomunicaţii de bandă largă, rapide, dezvoltarea de aplicaţii şi integrarea din partea autorităţilor publice, integrare pe care nu o vedem foarte mult în momentul de faţă, nu putem să sărim nişte etape şi să ne apropiem de Europa de Vest sau de SUA sau de orice ţară dezvoltată din această lume. Ar trebui să vedem o iniţiativă guvernamentală mai clară în care  să vedem agregate toate aceste chestiuni legate de dezvoltarea electronică, viitoare a României pe aceste aspecte”.

 

UPC: “O surpriză foarte neplăcută”

Menţinerea taxei pe stâlp ar fi o surpriză foarte neplecută pentru industria de comunicaţii, a declarat Robert Redeleanu, CEO al UPC România, unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţa de cablu şi net fix, care este angajat într-o operaţiune de expansiune semnificativă a infrastructurii în România. “Ar fi o surpriză foarte neplăcută ca taxa pe stâlp să nu fie eliminată în 2017. Nu ştim de vreo modificare a Codului fiscal, în momentul de faţă mizăm pe eliminarea ei pentru că într-adevăr nu ajută în niciun fel agenda digitală şi obiectivele pe care ni le-am propus cu toţii. E nevoie nu doar de eliminarea acestor taxe care nu fac fac foarte mult sens ci mai degrabă este nevoie de un dialog foarte intens între diferitele autorităţi fie ele guvernamentale, publice, locale, reglementator, şi industrie astfel încât să putem accelera şi încât să putem accelera investiţie pe drumul digitalizării pentru că altfel ne vom trezi peste 4-5 ani de acum înainte că vom vorbi în continuare despre digitalizare şi că vom avea aceleaşi discuţii despre internet, educaţie. Sunt teme pe care acum nu reuşim să le abordăm”, a spus Redeleanu.

 

Telekom: Ceea ce le solicit tuturor celor care au putere de decizie este să atingă un nivel mai înalt de predictibilitate şi de gândire strategică. Până la urmă totul este plătit de clienţi

Miroslav Majoros, CEO al Telekom România, cel mai mare grup de comunicaţii fixe şi mobile de pe piaţa locală, a declarat în cadrul conferinţei că România ar trebui să-şi planifice mai bine acţiunile şi că nu este normal ca schimbările de taxe să aibă loc prin ordonanţe de urgenţă în condiţiile în care nu are loc nicio catastrofă iar economia se află în creştere. “Desigur că este foarte neplăcut să fii nevoit să plateşti taxe, dar sigur că le plătim pe toate şi înţeleg că acestea sunt necesare. Însă ceea ce le solicit tuturor celor care au putere de decizie este să atingă un nivel mai înalt de predictibilitate şi de gândire strategică. Pentru că să impui taxe noi prin ordonanţe de urgenţă este desigur ceva obişnuit dacă are loc un cutremur sau o catastrofă naturală, dar nu şi dacă operăm într-un mediu standard, unde economia creşte cu 5%. Ceva este greşit, ceva este greşit cu strategia în acest context, cu planificarea. Pentru noi acesta este un lucru foarte important, este vorba de zeci de milioane de euro de care discutăm, şi sigur că vom face tot ce trebuie pentru a ne atinge ţintele. Dacă va trebui să concediem mai mulţi oameni pentru a compensa (introducerea de taxe noi - n.red.) o vom face, dar din nefericire nu văd o modalitate de a putea planifica (bugetul - n.red.) fără a şti dacă vom avea sau nu la dispoziţie câteva zeci de milioane de euro. Astfel că în mod clar aceasta este o mare problemă. (…) Până la urmă totul este plătit de clienţi, chiar dacă pretindem că acest lucru nu se întâmplă. Clientul este întotdeauna implicat. Deci, cer doar o gândire strategică şi mai multă predictibilitate.”

Telekom plăteşte anual circa 15 mil. euro în contul taxei pe stâlp, conform datelor furnizate de fostul CEO Nikolai Beckers.

 

Orange şi Vodafone au evitat declaraţii directe pe acest subiect

Liudmila Climoc, CEO al Orange România şi Ravinder Takkar, CEO al Vodafone România, liderii celor mai puternici jucători de pe piaţa locală de telefonie mobilă, care resimt în mai mică măsură impactul acestei taxe în raport cu companii precum Telekom sau RCS&RDS, au răspuns cu prudenţă la întrebare. “Nu suntem la curent în acest moment de apariţia unei abordări noi în ce priveşte construcţia bugetului”, a evitat orice comentariu Liudmila Climoc. “Sunt de acord cu colegii mei, nu e nimic în plus de adăugat, este parte din predictibilitatea de care avem nevoie de în industrie şi în ţară”, a răspuns, diplomatic, şi Ravinder Takkar.