Test Auto ZF: Renault Kadjar 1,2 TCe 130 CP EDC, accent pe rafinament

Autori: Bogdan Alecu , Drive Test 04.01.2017

Cele mai multe dintre SUV-urile şi crossoverele vândute la nivel european sunt echipate cu motorizări diesel datorită consumului mai redus de combustibil. Treptat însă, multe dintre oraşele şi ţările vest-europene se gândesc să interzică dieselurile pe termen lung. Desigur, dieselurile au devenit tot mai curate şi mai rafinate în ultimii ani, însă în jurul lor au apărut şi multe scandaluri din cauza emisiilor de noxe.

Alternativa? Motorul pe benzină supraalimentat. Da, consumă ceva mai mult, dar este mai ieftin la achiziţie şi poate fi chiar economic dacă cel de la volan este atent la cât de tare apasă pedala de acceleraţie. Cum vede Renault toate acestea? Kadjar 1,2 TCe dispune de mod Eco ce optimizează consumul de carburant dar şi un program complex implementat în R-Link care să-ţi urmărească stilul de condus şi să te convingă să fii „verde”. Rezultatul?

Oficial, un Kadjar cu motorul supraalimentat 1,2 TCe 130 CP cuplat la cutia de viteze automată cu dublu ambreiaj şi şapte trepte consumă oficial 6,4 litri/100 km în oraş şi 4,9 litri/100 km în extraurban (de notat că extraurban înseamnă tocmai să nu treci prin localitaţi aşa cum se întâmplă în România. În cadrul testului, în regim de iarnă (dar cu asfalt uscat) şi modul Eco şi sistemul Start&Stop activat s-a obţinut un consum mediu cuprins între 5,8 şi 6,5 litri/100 km în extraurban, pe drum cu o bandă pe sens şi multe sate şi comune. În traficul din Capitală consumul indicat de computerul de bord a fost cuprins între 8,0 şi 10,4 litri/100 km în funcţie de trafic. Spre comparaţie, în aceleaşi condiţii de trafic un Duster diesel 1,5 dCi 110 CP 4x4 cu transmisie manuală consumă 7,5-8,4 litri/100 km.

La prima vedere motorul pare mic pentru maşina de aproape 1,4 tone, însă permite un timp de accelerare de la 0 la 100 km/h în 10 secunde şi atingerea unei viteze maxime de 192 km/h. În plus, cutia de viteze cu şapte trepte permite schimbarea rapidă a treptelor, iar trecerea dintr-o viteză în alta se realizează aproape insesizabil datorită sistemului cu dublu ambreiaj.

Avantajul modelului testat constă în preţul de achiziţie. În versiunea de top Intens Kadjar 1,2 TCe 130 EDC costă 23.800 de euro cu TVA, cu circa 1.700 de euro mai puţin decât dieselul 1,5 dCi 110 CP cu transmisie automată EDC. Cine nu parcurge mai mult de 10.000 – 12.000 km anual nu are motive pentru care să aleagă dieselul.

Prin ce se remarcă Kadjar în configuraţia testată este rafinamentul, atât cel al motorului cât şi cel al trenului de rulare. Zgomotul la drum este aproape insesizabil, iar vântul se aude mai tare ca motorul, spre exemplu. De asemenea, datorită bunei izolări fonice zgomotul produs de roţi este puternic redus. Spre exemplu, la un drum pe primii 23 km din Autostrada Soarelui (probabil unul dintre cele mai zgomotoase drumuri din ţară) la 120 km/h şi cu anvelope all-season GoodYear Vector 4Seasons în habitaclu se putea discuta fără a fi nevoie ca cineva să fie nevoit să vorbească mai tare pentru a fi auzit.

Unul din cele mai apreciate lucruri la motoarele pe benzină este faptul că se încălzesc foarte repede comparativ cu dieselurile, iar acest lucru se remarcă în special iarna. Desigur, noile dieseluri dispun şi de sisteme de aer condiţionat cu încălzire auxiliară, însă

Concurenţa pe segmentul SUV-urilor compacte este una tot mai puternică, motiv pentru care Renault nu-şi mai permite nici un risc. Totul în auto începe cu designul iar acesta a fost proiectat de românul Victor Sfiazof sub supravegherea lui Laurens van den Acker.

Mai departe contează platforma tehnică, şi cum Renault nu este specializat în SUV-uri a apelat la partenerul de alianţă, Nissan de la care a preluat platforma Qashqai. Ideea a fost de a realiza un crossover de familie, disponibil inclusiv cu tracţiune integrală, mai mare decât Qashqai şi care să preia de la acesta platforma. Dar platforma a fost preluată în cel mai discret mod cu putinţă. Cu toate că 60% din componente sunt comune, 90% din ce vede clientul este diferit. Cei 10% reprezintă butoanele de pe portieră şi parbrizul.

Designul completează gama Renault în acest moment, preluând linii atât de la Captur, cât şi de la noua limuzină Talisman. Formele sunt sportive, puternice şi futuriste, iar detaliile sunt completate de luminile LED care completează designul agresiv alături de jantele sport.

La interior se observă din nou designul francez completat de o calitate a asamblării chiar peste cea cu care şi-a obişnuit Renault clienţii în ultimii ani. Bordul nu prezintă sunete ciudate iar calitatea materialelor este peste medie. Avem acum plastice moi plăute la atingere, cusături duble şi un volan ce întăreşte spiritul de sportivitate.

Cu toate că este un crossover compact, acesta este mai spaţios decât concurenţa directă, în special în ceea ce priveşte locurile din spate cât şi portbagajul – care are un volum de 472 de litri, faţă de 439 de litri în cazul lui Qashqai sau 463 de litri pentru Mazda CX-3 (fiind luate în calcul valorile pentru versiunile cu tracţiune faţă, nu 4x4). În plus, Kadjar plusează în ceea ce priveşte modularitatea  - bancheta spate poate fi rabatată prin intermediul unei manete amplasate în portbagaj (soluţie întâlnită la mai multe modele japoneze), iar portbagajul poate fi împărţit în două secţiuni pentru a poziţiona mai bine baajele. în pus, francezul vine inclusiv cu multe spaţii de depozitare în portiere, cotieră, torpedou, alături de un spaţiu sub consola centrală pentru smartphone. Tot la interior trebuie menţionate scaunele faţă confortabile la drum lung, dar mai ales bancheta spate, care oferă o bună susţinere laterală dar şi un şezut mai lung, astfel încât pasagerii să nu simtă un disconfort la drumuri mai lungi.

Kadjar vine şi cu noul sistem multimedia R-Link 2 care se poate conecta inclusiv la internet. Tocmai pentru a fi în pas cu moda şi ţinând cont de faptul că toată lumea are un smartphone şi implicit probleme cu bateria acestuia, Kadjar vine cu două poturi USB de mare voltaj, tocmai pentru a le alimenta cât mai repede.

Ca minusuri la interior se remarcă suportul pentru pahare puţin adânc şi nepotrivit celor care cumpără cafea la pahare mai mari. Acestea oferă o susţinere bună pentru doze de 0,33 dar nu şi pentru cei ce preferă latteuri mari. De asemenea, amplasarea comenzilor pentru încălzirea scaunelor pe cotieră nu este una inspirată deoarece şoferul trebuie să-şi ia ochii de la drum pentru a verifica intensitatea setată a acestora.

În ceea ce priveşte confortul la rulare, suspensia filtrează bine denivelările din drum. Pe macadam Kadjar este avantajat de garda la sol de aproximativ 20 cm, însă consola faţă lungă limitează unghiul de atac la 18 grade – suficient pentru un off-road „soft”, însă nu pentru drumuri denivelate.

Cei ce optează pentru motorizările superioare pot opta pentru tracţiunea integrală, cu cele trei moduri de funcţionare – tracţiune faţă, Auto 4x4 şi Lock ce blochează diferenţialul central la 50/50. în plus, versiunile cu tracţiune faţă pot veni cu xMod – un sistem „extended grip” care îmbunatăţeşte controlul tracţiunii pe trei moduri – Road, Loose Ground şi Expert alături de un set de anvelope Mud plus Snow.

Lista de echipamente ce pot echipa Kadjar include acum pe lângă o cameră video pentru marşarier şi sistem de parcare automată, care funcţionează atât pentru cea paralelă, perpendiculară cât şi pentru cea in „spic”.