Primele cifre-cheie ale bugetului pe 2017: Începe să scârţâie bugetul PSD pe 2017: creştere economică de 5,2% în loc de 5,5%
Bugetul pe 2107 va fi construit pe o creştere economică de 5,2%, pe venituri bugetare de 253 mld. lei (plus 14,4% faţă de 2016), cheltuieli bugetare de 277 mld. lei (plus 14,9% faţă de 2016) şi un deficit bugetar de 2,95% din PIB. Anterior era prevăzută o creştere economică de 5,5%.
PIB-ul estimat pe 2015 este de 815 miliarde de lei, în creştere nominală cu 7,5% faţă de PIB-ul estimat în 2016 de 758 mld. lei. Cu 5,2% creştere reală anticipată, previziunile guvernului sunt cele mai optimiste dintre toate prognozele făcute până în prezent pe bugetul pe 2017. Chiar şi prognozele Comisiei Naţionale de Prognoză, pe care noul ministru de finanţe Viorel Ştefan a anunţat că se sprijină, prevăd o creştere economică în 2017 de 4,3% şi un PIB nominal de 807 mld. lei.
Premierul Grindeanu a susţinut duminică seara la România tv că veniturile bugetare prognozate pentru anul 2017 iau în seamă măsurile de relaxare fiscală adoptate de guvern, iar cheltuielile includ facilităţile deja adoptate. „Rezultă un deficit care este mai mic de 3% din PIB, după calcule care includ măsurile adoptate de guvern. Şi mai e ceva: avem angajamente cu NATO, care prevăd alocări de 2% din PIB pentru armată, pe acestea nu le negociem, trebuie să le respectăm”, a spus Grindeanu. Bugetul ar trebui să fie promovat în Parlament până la 25 ianuarie.
În rândul economiştilor domină prudenţa, mai ales după ce, în primele zile din an, guvernul a adoptat măsuri care costă bugetul în jur de 9 miliarde de lei, pe lângă cele 7 miliarde de lei ce derivă din aplicarea Codului fiscal de la 1 ianuarie.
Potrivit unui raport al UniCredit Bank publicat săptămâna trecută, reducerea prin Codul fiscal, de la 1 ianuarie a cotei TVA cu 1 punct şi eliminarea supraaccizei de 7 eurocenţi/litrul de carburant, alături de majorările salariale, ar putea împinge deficitul bugetar la peste 4% din PIB. Există, prin urmare, riscul ca investiţiile planificate în infrastructură şi cofinanţarea pentru absorbţia fondurilor europene să fie reduse anul acesta cu peste 1% din PIB pentru a respecta ţinta de deficit.
Documentul citat critică relaxarea fiscală pe vârf de ciclu economic, întrucât ar putea avea consecinţe negative după 2017: spaţiul de majorare a investiţiilor în 2018 şi în anii următori rămâne redus, cu excepţia scenariului în care taxele ar fi majorate. Prin urmare, guvernele şi-au consumat gloanţele, rămânând fără muniţie când trebuie să înceapă lupta, adică declinul economic.