Schimbare istorică: Opel trece de la americani la franco-chinezi

Ziarul Financiar 05.03.2017

Grupul francez Peugeot a ajuns la o înţelegere cu americanii de la General Motors pentru preluarea cunoscutului brand auto Opel, o tranzacţie destul de controversata în Germania, având în vedere că sindicatele germane nu au fost cele mai fericite.

Grupul Peugeot, aflat într-o situaţie la limită, fiind aproape de pragul insolvenţei acum 4 ani, a fost salvat de statul francez şi de un grup chinez, care au injectat câteva miliarde de euro. Noii acţionari l-au adus la conducere pe Carlos Tabares, CEO, cel care era numărul 2 la Renault  şi care a supervizat dezvoltarea Dacia, prin lansarea Logan sau Duster.

Cei doi producători auto ar urma să anunţe mâine preluarea în cadrul unei conferinţe de presă, astfel creându-se al doilea cel mai mare producător auto din regiune care să permită General Motors să iasă de pe piaţa europeană, spun surse apropiate, citate de Bloomberg.

Discuţiile cu privire la alte detalii despre tranzacţie sunt în desfăşurare, iar purtătorii de cuvânt ale celor două grupuri auto au refuzat să comenteze informaţiile.

Carlos Tavares, CEO al grupului Peugeot, intenţionează să reînvie mărcile Opel şi Vauxhall GM, printr-o restructurare similară cu cea de acum patru ani. Opel, cu sediul la Frankfurt, ar putea să fie un factor de creştere cu potential de extindere dincolo de regiunea sa de origine, rol care i-a fost limitat în timpul în care a fost în portofoliul General Motors, a mai spus Tavares.

Tavares este un portughez în vârstă de 58 de ani. El şi-a început cariera la Renault în 1981, a fost directorul proiectului Renault Megane II. El a lucrat apoi la subsidiara Nissan a Renault. În 2009 el a supervizat prezenţa Nissan în America de Nord şi de Sud.

Portughezul Carlos Tavares a preluat funcţia de director operaţional (COO) al grupului Renault din vara anului 2011, de la începerea mandatului său Dacia cunoscând cea mai mare expansiune din ultimii opt ani până la acea dată.

Sub conducerea lui Tavares, Renault a deschis o nouă uzină la Tanger pentru modele Dacia, iar în 2012 sub brandul autohton au fost lansate nu mai puţin de şase noi modele, şi anume Lodgy, Dokker, Dokker Van, Logan, Sandero şi Sandero Stepway -, în condiţiile în care până acum Dacia lansa cel mult un model pe an.

Mai mult, în 2012 s-au luat decizii precum scoaterea din producţie a unor modele de la Mioveni ca Logan Van, Pick-up şi MCV, acestea fiind înlocuite de Lodgy şi Dokker produse în Maroc. Şi tot cu Tavares la conducerea operaţiunilor a fost decisă lansarea Dacia în Marea Britanie, una dintre cele mai mari pieţe europene.

Portughezul Carlos Tavares vorbeşte patru limbi de circulaţie internaţională, a condus operaţiuni din Japonia, Europa, America de Nord şi de Sud şi s-a aflat sub "aripa" lui Carlos Ghosn, unul dintre cei mai vizibili şi influenţi executivi din industria auto.

O alinaţă Peugeot - Opel ar da naştere unui producător cu o cotă de aproximativ 16% din piaţa auto europeană, al doilea cel mai mare grup auto după VW. Orice combinaţie s-ar concentra probabil pe găsirea de modalităţI de reducere a costurilor, şi în ultimă instanţă a locurilor de muncă, scrie Bloomberg.

General Motors (GM) deţine fabrici importante în Spania, Polonia, Ungaria, Austria şi Marea Britanie.

Anul trecut, GM a vândut 979.000 autovehicule în Europa, faţă de 1,2 milioane în 2008 deşi are o capacitate de producţie de 1,6 milioane de unităţi.

Un acord între cei doi producători ar reprezenta prima tranzacţie majoră din industria auto de la preluarea de către Renault-Nissan a unei participaţii în cadrul Mitsubishi anul trecut, şi ar putea deschide calea unor noi colaborări într-o industrie despre care analiştii cred că este pregătită pentru consolidare.