Schimbări aşteptate pe o piaţă de 18 mld. euro. Cum ajunge acelaşi model de laptop să fie achiziţionat la preţ dublu în funcţie de instituţia care îl cumpără

Autor: Bianca Dorobanţu 07.04.2017

♦ Pentru un laptop Dell Inspiron, Universitatea Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca a plătit anul trecut 2.200 de lei ♦ Acelaşi model de laptop a fost achiziţionat de Universitatea Politehnica Bucureşti la un preţ de 4.519 lei, arată un studiu al Institutului pentru Politici Publice (IPP) prezentat ieri ♦ De unde diferenţa de achiziţie de 105% pentru acelaşi produs?

Exemplul de mai sus, în care un tip de produs are un preţ diferit în funcţie de instituţia care îl cumpără, nu este singular. Diferenţe mari de preţuri pentru acelaşi produs au fost identificate şi în ce priveşte cartuşele de toner HP, pentru care Agenţia Naţională pentru Protecţia Mediului Sibiu a plătit 455 de lei, în timp ce Agenţia Naţională Anti-Doping a scos din buzunar 250 de lei, diferenţa de preţ fiind de 56%.

În aceeaşi măsură, primăria oraşului Petrila a plătit pentru un autoturism marca Dacia Duster aproape 90.850 de lei, cu 15% mai mult decât primăria municipiului Turnu Măgurele, care a cheltuit pentru aceeaşi maşină peste 78.800 de lei.

Studiul citat mai arată diferenţe de preţuri de 20-30% şi pentru acelaşi top de hârtie sau pentru acelaşi model de aparat de aer condiţionat. 

De asemenea, la nivelul instituţiilor şcolare din sectorul 3, au fost cumpărate stingătoare de incendiu de la acelaşi distribuitor la un preţ de aproape 200 de lei, în condiţiile în care preţul pieţei este de puţin peste 100 de lei, a spus Adrian Moraru, directorul Institului pentru Politici Publice.