România este liderul producţiei de floarea-soarelui în UE, dar, în loc să exporte ulei, exportă 60% din producţie ca materie primă

Autor: Roana Rotaru 14.04.2017

Exportul de seminţe de floarea-soarelui este de 5 ori mai mare decât exportul de ulei.

România, cel mai mare producător de floa­rea-soarelui din UE în 2016, şi-a trimis 60% din producţie la export, potrivit datelor Insti­tutului Naţioanal de Statistică (INS). Astfel, din totalul producţiei de 1,95 milioane tone de floarea-soarelui din 2016, România a exportat anul trecut 1,18 milioane de tone. La un preţ de 350 de euro tona, valoarea întregii pro­ducţii de floarea-soarelui, obţinută de pe un milion de hectare, a fost de 680 de milioane de euro.

„Problema este că noi nu exploatăm com­plet acest atu. Noi ar trebui să fim cel mai mare producător de ulei din UE, dar exportăm mult prea multă floarea-soarelui brută, când noi ar trebui să închidem lanţul valoric. 70% din consumul naţional de ulei ar putea fi aco­pe­rit din producţia internă şi ne-ar mai rămâne şi de export. Industria uleiului ar putea de­veni un sector extrem de important în eco­no­mia Ro­mâniei. Nu este justificat ca noi să im­por­tăm ulei de floare-soarelui”, a declarat pentru ZF Valeriu Tabără, fost ministru al agri­­culturii în mandatele lui Emil Boc şi Nicolae Văcăroiu.

Anul trecut, România a exportat ulei de floarea-soarelui de 103,5 mil. euro şi a im­por­­tat acelaşi produs în valoare de 37 mil. euro, exporturile de ulei de floarea-soarelui fiind de 2,7 ori mai mari decât importurile, generând un excedent comercial de 66,5 mil. euro, potrivit INS.