Sfârşitul unei ere la Volkswagen: Misterul din spatele omului care a transformat VW în cel mai mare producător auto la nivel mondial. Cele mai puternice voci din industrie îl acuză că şi-ar fi orchestrat ingenios plecarea din companie pentru a prăbuşi imperiul pe capul adjuncţilor

Autor: Ştefan Stan 17.04.2017

”Părintele” Volkswagen, Ferdinand Piech, a acceptat săptămâna trecută să vândă participaţia sa în gigantul german producător de maşini, la doi ani după ce a demisionat din funcţia de preşedinte al companiei. Cei mai mulţi experţi din industrie consideră că nu va mai reuşi niciodată să recâştige influenţa pierdută, scrie Financial Times.

Piech, care împlineşte astăzi 80 de ani, este nepotul lui Ferdinand Porsche, şi este persoana responsabilă în cea mai mare parte pentru transformarea companiei în cel mai mare producător auto la nivel mondial. Geniului său a fost recunoscut încă din 1960, la fel şi faptul că era ”nemilos” şi temut de adversari.

Se pare că Hans Michel Piech, un avocat de 75 de ani din Viena, deţine acum 25,1% din acţiunile firmei de investiţii. Alte 4,3 procente din participaţia deţinută de Piech au fost transferate către alţi membri ai familiei. „A fost o decizie comună a familiilor Porsche şi Piech“, a declarat Hans Michel Piech, adăugând că prioritatea a fost ca niciuna dintre familii să nu preia controlul asupra Porsche.

Pentru mulţi experţi din industrie, de la entuziaşti ai maşinilor până la analişti, se pare că Piech a fost forţat să vândă participaţia de 14,7% din Porsche SE, compania de holding care controlează VW.  Acordul lui de a vinde acţiunile către alte membri din familiile Porsche şi Piech care domină holdingul german vine imediat după ce media din Germania a raportat că la începutul anului ar fi spus procurorilor că cinci membri din boardul de supraveghere al VW ar fi avut cunoştinţă de scandalul emisiilor cu şase luni înainte să devină public.

Cei 20 de membri din board-ul VW au încercat în februarie să respingă acuzaţiile că vreunul dintre directorii companiei ar fi ştiut anterior de scandal, şi au ameninţat cu acţiuni în instanţă împotriva lui Piech. Aceasta este o problemă extrem de sensibilă, în mare parte pentru că procurorii din Braunschweig au lansat cel puţin două procese penale în cadrul scandalului, inclusiv unul în care fostul CEO Martin Winterkorn ar fi ştiut despre fraudă. Procurorii de asemenea verifică modul în care situaţia a fost gestionată de alţi manageri seniori de la VW în relaţie cu momentul în care au aflat anchetatorii despre problema emisiilor.

Nu se ştie nici acum de ce Piech s-a luptat cu boardul de supraveghere al VW în aprilie 2015, luptă care ar fi dus la demisia lui din funcţia de preşedinte. Dar în zilele imediat următoare descoperirii fraudei de către anchetatorii din SUA, Winterkorn a demisionat de asemenea din funcţia de CEO, spunând că nua ştiut despre frauda care se alfa în desfăşurare.

Unele voci susţin că prin declaraţia lui Piech că unii oficialii de top ai VW ar fi ştiut anterior de scandalul emisiilor ar reprezenta de fapt un plan elaborate al său de a se retrage din lumina reflectoarelor înainte ca scandalul să ajungă public şi de a găsi ţapi ispăşitori, precum un capitan de vas care abandonează vasul care se scufundă, dar îşi lasă secundul la bord să se înece.

Bob Lutz, fostul vice-preşedinte al General Motors şi unul dintre cei mai influenţi executive din industria auto din ultimii 50 de ani, a spus că ”nu ar fi surprinz dacă Piech ar fi orchestrat întreaga sa plecare şi lupta cu board-ul pentru a-l lăsa pe Winterkorn reponsabil de scandal”, scrie FT.