Consumul îşi revine din amorţeala dată de zăpada şi protestele din iarnă, dar nu mai are forţa să galopeze ca anul trecut

Autor: Cristina Roşca 05.05.2017

Cifra de afaceri în comerţul cu amănuntul, cel mai important indicator pentru consum, a crescut în luna martie cu 9,2% în serie brută, comparativ cu aceeaşi lună din 2016.



Acesta este cel mai alert ritm de creştere din acest an, însă cifrele sunt încă departe de nivelul de anul trecut. Evoluţia consumului în martie a fost susţinută de vânzările de carburanţi (13,1%) şi de produse nealimentare (12,9%). La polul opus, consumul de bunuri alimentare şi băuturi a postat o creştere de doar 2,8%.

Jucătorii din piaţă şi analiştii au spus de altfel încă de anul trecut că galopul consumului se va tempera în acest an în con­textul în care efectul măsurilor de relaxare fiscală nu va mai fi la fel de puternic. De asemenea, creşterile salariale din acest an (operate sau anunţate) nu au puterea de a susţine o nouă creştere de două cifre a consumului, la fel ca anul trecut. Totuşi, în continuare consumul este aşteptat să crească în 2017, mai timid, însă va rămâne pe plus.

„Dinamica recentă a volumului vânză­rilor din comerţul cu amănuntul confirmă sce­nariul macroeconomic central al BT (Banca Transilvania, n.red.), actualizat recent. Ne aşteptăm la o decelerare a principalei componente a PIB pe termen mediu, pe fondul disipării impactului noului Cod fiscal, dar şi a perspectivelor de modi­fi­care a mixului de politici economice, cu im­plicaţii în sfera costurilor de finanţare. Astfel, consumul privat ar putea creşte cu ritmuri medii anuale de 5% în 2017, 4,4% în 2018, respectiv 4,5% în 2019“, spune Andrei Rădulescu, senior economist al Băncii Transilvania. Evoluţia slabă a consumului din primele două luni din an a fost pusă de managerii din piaţă pe seama vremii şi a protestelor care i-au făcut pe români să fie mai sceptici în a cheltui.