Studiu: Următoarea generaţie antreprenori se aşteaptă la schimbări majore ale modelului de business

Autor: Cristina Bellu 23.05.2017

Peste 25% dintre succesorii afacerilor cred că vor pierde cote de piaţă în favoarea noilor intraţi



Aproape jumătate din generaţia următoare de antreprenori consideră că în următorii doi, trei ani se vor produce schimbări majore ale modelului de business în pieţele în care operează, în timp ce 27% dintre ei se aşteaptă să piardă cotă de piaţă în favoarea noilor intraţi, arată un studiu Deloitte.
 
Generaţia următoare de lideri ai companiilor deţinute de familii afirmă că este pregătită să anticipeze schimbări în modelele de business.
 
Potrivit studiului, aceştia au o imagine clară în legătură cu direcţia în care industria lor se mişcă şi înţeleg natura forţelor care conduc la schimbare, atât cele din piaţă cât şi din propria companie.
 
Cele mai importante provocări vizează structura leadership-ului care gravitează prea mult în jurul managementului şi lipsa de competenţe în rândul angajaţilor care îi împiedică să performeze într-un mediu în care lucrurile se schimbă (17% nu au competenţe, iar 35% le au doar parţial).
 
Generaţia următoare de antreprenori consideră că cel mai mare factor de transformare pentru afacerile de familie nu este perturbarea pieţei (20%), ci provocările generate de relaţiile de familie (24%).
Succesiunea este privită drept cel mai mare factor transformator de către 14% dintre cei participanţi la studiu, iar 73% dintre respondenţi arată că succesiunea reprezintă un moment natural în cadrul transformării.
 
Generaţia următoare este mai conştientă de sensul şi efectul transformării decât generaţia anterioară. Respondenţii au indicat că cel mai mare avantaj al afacerilor de familie în perioade de transformare este acela că sunt rapide şi agile, comparativ cu alte organizaţii.
 
“Ne despărţim de trecut mai repede ca niciodată. Business-ul zilelor noastre are legătură cu agilitatea, inovaţia şi digitalizarea. Tot ce ştiam până acum se schimbă. Afacerile de familie trebuie să se schimbe, iar asta intră în responsabilitatea generaţiei viitoare”, spune Alina Mirea, partener Deloitte România.
 
Pentru realizarea studiului, Deloitte a vorbit cu 268 de companii deţinute de familii despre schimbări specifice precum succesiunea şi creşterea, strategia şi viteza cu care pieţele se schimbă în zilele noastre.