Florence Vasilescu, o femeie care face vâlvă în lumea fintech-ului francez

Autor: Catalina Apostoiu 14.06.2017

Florence Vasilescu, fondatoare a companiei fintech FirmFunding, a discutat, împreună cu Jean-Laurent Bonnafe, director general al BNP Paribas şi Les Echos, despre modul în care băncile văd relaţia cu start-up-urile fintech, care vin să le concureze sau să creeze pieţe noi.  FirmFunding, o companie fintech achiziţionată de Mazars, este singura platformă franceză B2B care permite întreprinderilor mici şi mijlocii să vândă obligaţiuni prin plasament privat către investitori profesionali.

Florence Vasilescu, fondatoarea şi preşedinta FirmFunding, a deţinut poziţii în cadrul Credit Agricole, departamentului de fuziuni şi achiziţii al JPMorgan Chase la Londra, de auditor în cadrul Mazars şi la Autoritatea Pieţelor Financiare din Franţa. Întrebat dacă băncile consideră noile companii fintech drept o ameninţare, Bonnafe a răspuns că acestea reprezintă o oportunitate dacă băncile ştiu cum să le privească. Sectorul financiar înregistrează o evoluţie crucială, de genul celei prin care a trecut sector farmaceutic cu câşiva ani în urmă, odată cu apariţia companiilor biotech, consideră şeful BNP Paribas. Cu noii actori, băncile tradiţionale au încheiat parteneriate, au achiziţionat unele dintre ele sau şi-au creat propriile start-up-uri fintech.

De ce au apărut atât de mulţi actori? Din cauza unei oferte deficitare? Fondatoarea FirmFunding răspunde afirmativ, însă noii actori, dezvoltând servicii specifice, susţin apariţia unei segmentări mai „fine“ a clienţilor şi necesităţilor acestora. Sectorul financiar a beneficiat de importantele bariere existente, cum ar fi o reglementare strictă, cât şi de nevoia clienţilor de siguranţă. „Eu m-am lansat pentru că aveam deja un bagaj important care-mi permitea să nu pornesc de la zero în sector“, mărturiseşte Vasilescu. „Lucrând pentru mai multe bănci de investiţii şi pentru Autoritatea pieţelor financiare, cunoşteam foarte bine mediul de reglementare şi problemele de finanţare. Am pus bazele FirmFunding după ce au identificat un segment care nu era suficient deservit.  Băncile au învăţat multe de la start-up-uri în ultimii ani. Oare capacitatea acestora de a crea propriile start-up-uri anunţă sfârşitul perioadei de aur pentru fintech-uri?

Sectorul trece prin schimbări ireversibile, iar inovaţia poate veni din partea actorilor externi, dar şi propriilor noastre echipe. Să demonstrăm că putem crea şi accelera noi jucători este esenţial pentru atragerea de noi talente, susţine şeful BNP Paribas.  Întrebată dacă start-up-urile fintech pot ajunge jucători majori în cadrul industriei, Vasilescu spune că aceşti actori vor câştiga un loc din ce în ce mai important, însă dezvoltarea lor se va face numai prin intermediul parteneriatelor, iar găsirea celui mai bun mod de colaborare va fi vitală.

Companiile fintech s-au adresat mai întâi persoanelor individuale, şi mai apoi au investit din ce în ce mai mult în segmentul corporate, în special în crowdfunding. Întrebată cum îşI explică acest lucru, Vasilescu a declarat că crowdfundingul este un univers complex. Din cauza acestei complexităţi şi a nevoii de credibilitate, domeniul „B to B“ necesită mai mult timp pentru investiţi şi din aceleaşi motive jucătorii fintech de pe acest segment colaborează cu actorii tradiţionali. Întrebat unde se va înregistra următoarea inovaţie importantă în sector, directorul general al BNP Paribas  susţină că o mare parte din inovaţiile viitoare va veni din capacitatea de a utiliza în mod inteligent datele, de a cunoaşte în profunzime clienţii. Vasilescu este de aceeaşi părere, că datele vor deţine un rol cheie. Însă, în opinia fondatoarei FirmFunding, nu este suficient să colectezi datele, trebuie să ştii să le utilizezi. În plus, problema securităţii va conta foarte mult.

Cu privire la investiţiile reduse ale giganţilor web în sectorul financiar, Jean-Laurent Bonnafe spune că nu crede că sectorul va reprezenta centrul interesului acestora pe viitor. În opinia lui Florence Vasilescu, este mai uşor să fii un jucător financiar şi să te digitalizezi decât să fii o platformă digitală şi să propui produse bancare.