România este invizibilă pe harta exporturilor de vin. Importurile sunt de peste două ori mai mari, apropiindu-se de 50 mil. euro
România este văzută pe pieţele internaţionale ca un producător de vin ieftin, astfel că este dificil să impui un vin premium. Mai mult, cererea internă în creştere îi determină pe producători să îşi vândă vinurile pe piaţa locală.
Exportul de vin al României a scăzut anul trecut cu circa 8% în valoare, dar s-a menţinut pentru al doilea an consecutiv peste pragul de 20 mil. euro. Importurile şi-au continuat însă creşterea, până la un pas de 50 mil. euro. România exportă însă vin mai scump, la un preţ mediu de 1,6 euro pe litru, faţă de 0,9 euro pe litru preţul mediu de import.
România este unul dintre cei mai mari producători de vin din Europa, însă este aproape invizibilă pe harta exporturilor de profil. Mai puţin de 4% din totalul producţiei locale ajung peste hotare, cea mai mare parte pe pieţele din Uniunea Europeană, potrivit calculelor ZF făcute pe baza datelor existente. Prin comparaţie, ţări precum Spania, Bulgaria, Portugalia sau Italia trimit peste graniţă 40-50% din totalul producţiei licorii lui Bacchus.
„Cererea internă foarte mare îi determină pe producătorii români să îşi orienteze eforturile către România şi nu către export. Mai mult, preţul de export este mai mic decât cel de pe piaţa locală, astfel că situaţia are o explicaţie clară“, crede Dan Balaban, antreprenorul care deţine împreună cu oenologul Bogdan Costăchescu producătorul de vinuri premium Davino. El mai spune că piaţa locală creşte puternic, un exemplu fiind chiar businessul Davino, care a postat anul trecut cea mai mare creştere din istorie, de 25%.