Amenda Google: contraatacul american care n-a mai venit

Autor: Catalina Apostoiu 29.06.2017
Amenda de 2,4 miliarde de euro impusă Google de către Uniunea Europeană ar putea fi considerată foarte uşor o dovadă că europenii au ceva cu americanii, însă graţie unei combinaţii de factori politici, de tehnologie şi de afaceri, cazul a ajuns să ilustreze mai degrabă un conflict între reglementări învechite şi inovaţia necontrolată din domeniul digitalului, scrie Politico.

Preşedintele Donald Trump nu a ripostat, şi deşi unii lobbişti din Washington a părut că îşi dau silinţa să prezinte uriaşa amendă drept antiamericană, companiile americane au avut poziţii diferite, iar unii dintre rivalii Google de acasă au susţinut acţiunea UE.

Dezbaterile s-au concentrat asupra relevanţei şi eficacităţii reglementărilor antitrust tradiţionale în era inovaţiei digitale rapide. Unii, cum ar fi preşedintele Camerei Comerţului din SUA, au criticat durata investigaţiei UE privitoare la Google, în timp ce alţii au vorbit de o vendetta geografică sau de motivaţie politică. Însă, în locul luptei UE - SUA care nu a avut loc s-a declanşat o dezbatere privitoare la cum poate fi adaptat cadrul de reglementare european la era digitală. Frederik Roeder, un economist german, arată că UE nu ar fi trebuit să sancţioneze Google, însă a criticat în acelaşi timp regimul de reglementare depăşit. „Avem reglementări din secolele 20 şi 19 pentru tehnologia şi inovaţia din secolul 21.“  „Avem nevoie de o instanţă antitrust total diferită care să ţină cont de faptul că pot exista monopoluri temporare în spaţiul digital, iar acest lucru nu este rău“.

Cât despre rezultatele de pe pagina de search a Google, Roeder a declarat că dacă acestea nu sunt pe placul consumatorilor, aceştia se pot îndrepta pur şi simplu către un al website.

Google a venit cu un argument similar conform căruia avocaţii europeni au greşit pur şi simplu în felul în care au aplicat faptele cazului.

Comisarul european pe concurenţă Margrethe Vestager a răspuns criticilor legate de sistemul de reglementare european arătând că deşi admite că shopping-ul online şi căutările pe internet reprezintă industrii noi, neregulile comise de Google sunt la fel de vechi ca şi capitalismul de piaţă.

„Nu cred că acest caz reprezintă ceva noi. Avem de-a face cu aceleaşi lucruri cu care Comisia s-a confruntat de-a lungul deceniilor, o companie abuzând de o poziţie dominantă“.