Vara care ar salva Agrokor de la colaps s-ar putea să nu vină niciodată

Autor: Catalina Apostoiu 04.07.2017
Valul anual de turişti care vizitează Croaţia ar trebui să ofere în mod normal o doză de oxigen celui mai mare retailer din această ţară. În schimb, această vară pare să fie o nouă sursă de durere pentru Agrokor, a cărui criză ameninţă să afecteze economiile celor mai multe  ţări din Balcani, scrie Bloomberg.

Agrokor are nevoie de mili­oa­nele de străini care invadează staţiunile croate în fiecare an, turişti care-şi fac cumpărăturile la maga­zinele alimentare Konzum ale retai­lerului, cea mai importantă sursă de cash a grupului. Totuşi, chiar şi localnicii aban­donează aceste ma­gazine, preferând în schimb rivali ca Lidl, care în ultimul deceniu a devenit o adevărată forţă în ţara fostă iugoslavă. „Obişnuiam să-mi fac cumpărăturile la Konzum, însă acum găsesc produsele Lidl mai bune şi mai ieftine“, spune Neojsa Kova­cevic, un instalator. Alegerea sa arată pericolul cu care se confruntă Agrokor, cândva cel mai puternic conglomerat din vestul Balcanilor, acum aproape uitat.

În timp ce sosirea unor rivali ca Lidl a fost principalul factor care a subminat finanţele companiei, implozia haotică a Agrokor din acest an i-a făcut de asemenea pe consumatori să se îndrepte în altă parte. Vânzările Konzum au scăzut cu 11% în primele cinci luni ale acestui an faţă de perioada similară a anului trecut, accelerând un declin care a redus valoarea obligaţiunilor Agrokor cu peste 80%. Rezultatele pe care magazinele Konzum le va înregistra în această vară sunt vitale în condiţiile în care Agrokor intră într-o fază crucială de restructurare. Capacitatea grupului de a face faţă problemelor este limitată în condiţiile în care restruc­turarea este condusă de un admi­nistrator desemnat de guvern, iar cerinţele creditorilor şi furnizorilor sunt principala prioritate.

În contextul în care Agrokor funcţionează pe baza unor credite de urgenţă pe perioada restructurării, grupul nu-şi poate permite să piardă clienţi.

Problemele legate de lan­ţu­rile de aprovizionare i-ar putea spori în mod deosebit vulnera­bilitatea, deşi problemele sunt mult mai ample, spune analistul Goranko Fizulic, fost ministru al economiei.

Ante Ramljak, desemnat de guvern, admite că conglomeratul nu va mai exista probabil în  forma actuală odată cu încheierea perioadei de administrare de către stat, de 15 luni. Compania-mamă Agrokor va fi lichidată, iar cele trei segmente ale sale, retail, produse alimentare şi non-core vor fi vândute pentru finanţarea plăţilor către deţinătorii de obligaţiuni, bănci şi furnizori, arată Ramljak.

Transformarea a început deja. Konzum va închide până la 100 din cele aproximativ 700 de magazine din Croaţia, a anunţat CEO-ul Slavko Ledic. Retailerul îşi ajustează lanţul de aprovizionare şi va onora contractele. Ministrul economiei Martina Dalic a promis că Ramljak va face tot posibilul pentru a salva locurile de muncă.

Există 143 de business-uri care operează sub umbrella Agrokor în diverse situaţii financiare în şările fost iugoslave. Vânzarea participaţiilor non-core va fi prioritară. Producătorii din domeniul alimentar şi deţinerile din agricultură vor fi grupate sau vândute separat, ca şi lanţurile de retail Konzum şi Mercator.

"Compania este atât de mare şi atât de importantă, încât a avut un lobby uriaş, iar multe decizii din partea politicienilor au făcut posibilă creşterea puternică a Agrokor", spune Lutz Roehmeyer, de la Landesbank Berlin Investment, care crede că Agrokor va fi divizat.

Încă se discută despre oportunitatea menţinerii Konzum, cu o cotă de piaţă de 30% în Croaţia, ca marcă pe viitor.

În condiţiile în care discuţiile dintre oficialii guvernamentali şi creditori continuă, localnicii sunt din ce în ce mai furioşi în legătură cu tratamentul preferenţial de care se bucură Agrokor şi se tem că ei sunt cei care vor suporta într-un final costurile.

Dispariţia grupului nu-i preocupă prea mult pe aceştia.

"Dacă Konzum ar dispărea mâine, mândria mea naţională nu ar avea de suferit", spune Jadranka Jakopovic, inginer.