Lanţurile de hipermarketuri au portofolii imobiliare de 17 mld. lei. Analist: „Kaufland şi Lidl stau pe cash şi preferă să cumpere şi să aibă tot în proprietate pentru că randamentul este mai bun“.

Autor: Cristina Roşca 11.07.2017

Magazinele, terenurile şi de­po­zitele jucătorilor din co­mer­ţul modern valorează aproa­pe 17 mld. lei (3,7 mld. euro), potrivit evaluă­ri­lor pu­blicate de retaileri în bilanţurile de anul trecut.

Cel mai valoros portofoliu imobiliar, cu o pondere de circa o treime în total, este cel al lanţului de hipermarketuri Kaufland. Nemţii au magazine şi depozite cu suprafeţe totale de peste 600.000 mp (60 hectare), toate în propritate, potrivit estimărilor ZF. Acestora li se adaugă terenurile. În cazul Lidl cifrele sunt la jumătate, circa 300.000 mp.

La polul opus, există jucători care au mare parte din magazine în chirie şi portofolii de sub 1 mld. lei, cum este cazul lanţului de supermarketuri şi magazine de proximitate Profi. Aceasta este de regulă situaţia retailerilor pe suprafaţă mică, aşezaţi la parterul blocurilor.

„Strategia diferă de la retailer la retailer. Cei care stau pe cash preferă să cumpere şi să aibă tot în proprietate pentru că randamentul este mai bun. Un jucător precum Lidl spre exemplu are un randament de 5-6% în cazul achiziţiilor şi 7-8% pentru închirieri“, spune Răzvan Gheorghe, director general şi acţionar principal al companiei de consultanţă imobiliară Activ Property Services.