VIDEO ZF Live. André Richelieu, profesor de marketing la Universitatea din Quebec, Montreal: „Hagi, Răducioiu sau Steaua sunt branduri care pot poziţiona România pe plan internaţional“

Autor: Alex Ciutacu 20.07.2017
România poate atrage turişti străini, dar şi noi investitori din străinătate dacă îşi construieşte o strategie de marketing puternică în jurul unor branduri cu is­torie, precum este cel al fotbalistului Gheorghe Hagi, a spus André Richelieu, profesor de marketing la Universitatea din Quebec, Montreal, care este şi consultant internaţional în domeniul marketingului sportiv. Astfel, a adăugat el, Bucureştiul nu va mai fi confundat de străini  cu Budapesta, cum se întâmplă câteodată.

„Există o strategie numită story tel­ling, prin care construieşti o istorie, rea­lă, dar îmbogăţită, în jurul unei mărci spor­tive cum ar fi cea a clubului de fot­bal Steaua sau a unui jucător -  toată lu­mea ştie de Hagi, de Răducioiu - sau în ju­rul echipei naţionale. România are un po­tenţial extraordinar pentru story tel­ling. Construind pe un istoric, deşi este foarte mult de muncă, ai siguranţa că dezvolţi o anumită imagine, o anumită atitudine cu care te poţi poziţiona pe plan interna­ţio­nal. Astfel atragem oa­meni care vor să descopere România, tu­rişti sau inves­titori“, a spus André Richelieu, profesor de marketing la Universitatea din Quebec, Montreal, pre­zent ieri la emi­siunea online de business ZF Live.

André Richelieu a locuit doi ani în România în urmă cu două decenii şi va fi începând cu anul acesta profesor la modulul de marketing în cadrul progra­mu­lui de MBA româno-canadian oferit de Bucharest Business School (şcoa­la de business din cadrul Acade­miei de Studii Economice din Bucu­reşti) în partene­riat cu Universitatea din Quebec.

„Programul nostru de MBA are peste 1.000 de absolvenţi, care au diplomă recunoscută atât de ASE, cât şi de universitatea canadiană. Dezvoltăm în prezent programul şi în alte regiuni precum Paris, Varşovia şi anumite regiuni din China. Dorim să ajutăm la profesionalizarea clasei de manageri, să ţină ochii deschişi pentru teoria viito­rului şi să aibă practicabilitate“, a spus Alin Angheluţă, profesor de mar­ke­ting şi decanul Bucharest Business School din cadrul ASE Bucureşti.

În ceea ce priveşte tendinţele din marketing la nivel global, André Richelieu consideră că schimbarea modului de transmisie va schimba direct proporţional şi modelele de afacere.

„Pentru vitrina pe care o dă sportul, mergem de la broadcasting la streaming iar emisiunea ZF Live este un exemplu minunat. Twitter s-a asociat cu N.F.L. pentru a transmite meciuri joi seara şi Alibaba care s-a asociat cu diferite ligi din America şi Europa pentru a face streaming, este o tendinţă care se va accentua în următoarea perioadă“, a mai spus André Richelieu.

În opinia lui, companiile vor schimba modul în care produc bani, iar produsul sportiv devine o oportunitate pentru a dezvolta afaceri în domeniile advertising şi co-branding şi că sumele plătite pentru ramura de broadcasting vor scădea deoarece trendul este reprezentat de streaming.

„La Super Bowl doar ca să prezinţi 30 de secunde de reclamă te costă 5 milioane de dolari, pe lângă costurile de producţie. Îţi oferă  prestigiu să fii asociat cu Super Bowl sau Champions League. Cine îşi permite va plăti foarte mult pentru a le aminti consumatorilor faptul că reprezintă o marcă puternică. Trebuie să fii primul lucru din mintea consumatorului, să fii numărul unu.“

Richelieu, care este expert în marketingul sportiv de 15 ani, a mai spus că tuturor le place sportul şi că un meci de fotbal oferă o oportunitate pe care nu o oferă prea multe domenii.

„Când te asociezi cu sportul ai un avantaj pe care nu îl ai în alte domenii. Există o expunere extraordinară. Nivelul de implicare pe care îl predispune sportul există doar în puţine industrii şi nu la acelaşi nivel. Este o transpunere de la emoţii în sport la emoţii şi relaţie cu brandul. Huawei, spre exemplu, a plasat reclame în ultimul play-off al ligii de hochei pentru că vrea să se extindă pe piaţa canadiană şi pe cea americană. Când ai atâta lume care se uită la un meci de hochei, ai o şansă de a dezvolta numele mărcii tale şi ai ocazia de a captiva oamenii“.