VIDEO ZF Live. André Richelieu, profesor de marketing la Universitatea din Quebec, Montreal: „Hagi, Răducioiu sau Steaua sunt branduri care pot poziţiona România pe plan internaţional“
„Există o strategie numită story telling, prin care construieşti o istorie, reală, dar îmbogăţită, în jurul unei mărci sportive cum ar fi cea a clubului de fotbal Steaua sau a unui jucător - toată lumea ştie de Hagi, de Răducioiu - sau în jurul echipei naţionale. România are un potenţial extraordinar pentru story telling. Construind pe un istoric, deşi este foarte mult de muncă, ai siguranţa că dezvolţi o anumită imagine, o anumită atitudine cu care te poţi poziţiona pe plan internaţional. Astfel atragem oameni care vor să descopere România, turişti sau investitori“, a spus André Richelieu, profesor de marketing la Universitatea din Quebec, Montreal, prezent ieri la emisiunea online de business ZF Live.
André Richelieu a locuit doi ani în România în urmă cu două decenii şi va fi începând cu anul acesta profesor la modulul de marketing în cadrul programului de MBA româno-canadian oferit de Bucharest Business School (şcoala de business din cadrul Academiei de Studii Economice din Bucureşti) în parteneriat cu Universitatea din Quebec.
„Programul nostru de MBA are peste 1.000 de absolvenţi, care au diplomă recunoscută atât de ASE, cât şi de universitatea canadiană. Dezvoltăm în prezent programul şi în alte regiuni precum Paris, Varşovia şi anumite regiuni din China. Dorim să ajutăm la profesionalizarea clasei de manageri, să ţină ochii deschişi pentru teoria viitorului şi să aibă practicabilitate“, a spus Alin Angheluţă, profesor de marketing şi decanul Bucharest Business School din cadrul ASE Bucureşti.
În ceea ce priveşte tendinţele din marketing la nivel global, André Richelieu consideră că schimbarea modului de transmisie va schimba direct proporţional şi modelele de afacere.
„Pentru vitrina pe care o dă sportul, mergem de la broadcasting la streaming iar emisiunea ZF Live este un exemplu minunat. Twitter s-a asociat cu N.F.L. pentru a transmite meciuri joi seara şi Alibaba care s-a asociat cu diferite ligi din America şi Europa pentru a face streaming, este o tendinţă care se va accentua în următoarea perioadă“, a mai spus André Richelieu.
În opinia lui, companiile vor schimba modul în care produc bani, iar produsul sportiv devine o oportunitate pentru a dezvolta afaceri în domeniile advertising şi co-branding şi că sumele plătite pentru ramura de broadcasting vor scădea deoarece trendul este reprezentat de streaming.
„La Super Bowl doar ca să prezinţi 30 de secunde de reclamă te costă 5 milioane de dolari, pe lângă costurile de producţie. Îţi oferă prestigiu să fii asociat cu Super Bowl sau Champions League. Cine îşi permite va plăti foarte mult pentru a le aminti consumatorilor faptul că reprezintă o marcă puternică. Trebuie să fii primul lucru din mintea consumatorului, să fii numărul unu.“
Richelieu, care este expert în marketingul sportiv de 15 ani, a mai spus că tuturor le place sportul şi că un meci de fotbal oferă o oportunitate pe care nu o oferă prea multe domenii.
„Când te asociezi cu sportul ai un avantaj pe care nu îl ai în alte domenii. Există o expunere extraordinară. Nivelul de implicare pe care îl predispune sportul există doar în puţine industrii şi nu la acelaşi nivel. Este o transpunere de la emoţii în sport la emoţii şi relaţie cu brandul. Huawei, spre exemplu, a plasat reclame în ultimul play-off al ligii de hochei pentru că vrea să se extindă pe piaţa canadiană şi pe cea americană. Când ai atâta lume care se uită la un meci de hochei, ai o şansă de a dezvolta numele mărcii tale şi ai ocazia de a captiva oamenii“.