Şase retaileri români şi-au făcut loc pe pieţele externe cu peste 55 de magazine. Primele opriri, în regiune
- Şase branduri româneşti din retailul de haine, pantofi sau cosmetice şi-au încercat norocul pe pieţele externe, având în prezent un total de peste 55 de magazine monobrand deschise direct sau în sistem de franciză - Cele mai multe unităţi sunt inaugurate în regiunea Europei Centrale şi de Est - Două branduri locale - Tezyo (grupul Otter) şi Nissa - au păşit pentru prima dată pe pieţele externe în acest an cu magazine monobrand.
Din lipsă de curaj sau fonduri, cei mai mulţi antreprenori locali, fie ei mari sau mici, şi-au ancorat afacerile în portul România. Ei au ajuns aici, pe piaţa-mamă, la afaceri de milioane sau chiar zeci şi sute de milioane de euro, pariind pe o cunoaştere îndeaproape a consumatorului român. Puţini sunt însă cei care au avut curajul să păşească în afara graniţelor ţării şi să dezvolte un brand „made in Romania“ într-un nume internaţional. Există însă şi câteva excepţii. Branduri precum Dacia sau Bitdefender sunt deja prezente în cele mai îndepărtate colţuri ale lumii. În retail însă, numărul brandurilor locale prezente pe pieţele străine poate fi numărat pe degete. Pe degetele de la o mână. Totuşi, în ultimii ani tot mai mulţi antreprenori şi-au anunţat intenţia sau chiar au făcut paşi în această direcţie. Cei mai mulţi s-au aventurat momentan în regiune, mai exact în vecini pentru un control mai bun al businessului. Cele mai noi proiecte au fost finalizate chiar în acest an de două branduri locale de modă, respectiv îmbrăcăminte şi încălţăminte, Otter şi Nissa. Astfel, grupul Otter Distribution, unul dintre cei mai mari jucători din retailul local de încălţăminte, care deţine în portofoliu branduri precum Otter, Clarks sau Aldo, a deschis primele magazine în afara ţării. Cele două unităţi sub brandul Tezyo sunt deschise în Cehia şi Austria. Antreprenorul Filip Schwarz, care deţine grupul Otter Distribution, are însă planuri să continue dezvoltarea internaţională.