Giganţii tech ai Americii stau pe un munte uriaş de cash şi se pregătesc pentru o nouă creştere a forţei financiare

Autor: Catalina Apostoiu 21.07.2017

Apple, Google şi Microsoft au acumulat un munte de cash, acesta regăsindu-se în mare parte în afara SUA, potrivit CNN.

Cei trei giganţi tech deţineau 464 miliarde de dolari sub formă de cash la sfârşitul anului trecut, potrivit unui raport recent al Moody’s.

Numai Apple deţinea suma copleşitoare de un sfert de mie de miliard de dolari după ani de profituri masive şi puţine achiziţii majore.

Suma este suficientă pentru a achiziţiona Netflix de trei ori şi depăşeşte bilanţul fiecărei industrii importante cu excepţia celei a tehnologiei şi servi­ciilor medicale.

Companiile americane nonfinanciare studiate de Moody’s acumulaseră numerar în valoare de 1.840 miliarde de dolari la sfârşitul anului trecut, în creştere cu 11% faţă de 2015 şi aproape de două ori şi jumătate nivelul din 2008.

Aproximativ 1.300 miliarde, 70% din suma totală, sunt deţinute peste hotare, nefiind taxate de Fiscul american. Apple, compania-mamă a Google Alphabet, Microsoft şi Oracle deţin 88% din cash peste graniţe.

Faptul că firmele americane dispun de lichidităţi uriaşe arată cât de mult şi-au revenit de la Marea Recesiune. Însă ezitarea companiilor în a cheltui aceşti bani afectează procesul de redre­sare economică.

În pofida lichidităţilor în creştere, cheltuielile de capital ale companiilor americane au scăzut cu 18% anul trecut, la 727 miliarde de dolari, potrivit Moody’s.

Unii analişti spun că un acord între Trump şi Congres cu privire la reforma fiscală pare a avea puţine şanse de a fi încheiat, iar din acest motiv muntele de cash al unor companii ca Apple ar putea deveni şi mai înalt.

Din punctul de vedere al capi­talizării de piaţă, cele mai mari trei companii de internet - Amazon, Alphabet şi Facebook - au acum o valoare de piaţă de 1.640 miliarde de dolari, potrivit Financial Times.

Iar după toate semnele, acestea continuă să crească. Pieţele pe care operează acestea, cum ar fi publicitatea online şi comerţul electronic, sunt în creştere accelerată în SUA, potrivit Goldman Sachs.

În plus, şi alte oportunităţi de piaţă uriaşe încep să se întrevadă mai clar.

Un semn că giganţii web se pregătesc pentru un alt val de creştere este reprezentat de o majorare a cheltuielilor de capital în ultimele trimestre.

catalina.apostoiu@zf.ro