IMM-urile româneşti nu au forţă: doar unu din cinci se duce la export

Autor: Simona Tatu 21.07.2017

Dezvoltarea redusă şi lipsa puterii economice a IMM-urilor din România nu le permit să iasă pe pieţele externe, astfel că circa 85% dintre acestea acţionează pe piaţa locală, 14% îşi duc serviciile şi produsele la export în piaţa din Uniunea Europeană (UE) şi doar 6% exportă pe pieţele unor ţări din afara UE, arată datele din lucrarea Carta IMM-urilor din România 2017.

„Observăm că peste patru din cinci entităţi mici şi mijlocii se focalizează asupra pieţei locale, întrucât talia mai redusă nu le conferă puterea economică de a pătrunde şi pe alte pieţe. Procentajele întreprinderilor care realizează produse şi servicii pentru piaţa locală variază invers proporţional cu vechimea companiilor“, se explică în lucrarea citată. Puterea scăzută a IMM-urilor la export se vede şi în valoarea livrărilor pe pieţele externe.

Sterică Fudulea, secretar de stat în cadrul Minis­te­ru­lui pentru Mediul de Afaceri, spunea că IMM-urile rea­lizea­ză 17% din valoarea totală a exporturilor, în con­di­ţiile în care media UE este de 30%, şi că ministerul do­reşte să susţină exporturile în rândul acestor categorii de fir­me, venindu-le în ajutor cu „Programul de Internaţionalizare“.