La ce trebuie să se aştepte şoferii: Noua legislaţie RCA prevede schimbări în analiza de risc a conduitei şoferilor

Autor: Dan Straut 06.08.2017

Aceste schimbări constau în reaşezarea sistemului bonus-malus, restrângerea la trei zile a termenului de constatare a prejudiciilor, decontarea directă a daunelor, dar şi introducerea Factorului N în calculul poliţelor pentru şoferii cu risc ridicat.

Conform noului sistem bonus-malus, la înnoirea poliţei RCA, şoferii disciplinaţi în trafic pot primi reduceri de până la 50%, în timp ce şoferii care au produs accidente rutiere vor fi penalizaţi, suportând o majorare a costului poliţei RCA de până la 180%. O altă modificare importantă vizează chiar modul de aplicare a sistemului bonus-malus: pentru persoanele fizice se va aplica aceeaşi clasă de Bonus, respectiv Malus - cea mai favorabilă - pentru toate maşinile pe care le deţine. „Schimbarea este că se va lua în calcul proprietarul, nu maşina”, artă într-un studiu Uninea Naţională a Societăţilor de Asigurare-Reasigurare din România (UNSAR).

Decontarea directă este o altă schimbare adusă de cadrul legal privind RCA. Potrivit UNSAR, până la 1 octombrie asigurătorii vor încheia un acord de reglementare a decontării directe, pe care o vor oferta obligatoriu, la un cost suplimentar, opţiunea cumpărării acesteia revenind clientului. Decontarea directă presupune ca reparaţia să fie plătită de către asigurătorul RCA al păgubitului, care îşi va recupera prejudiciul de la asigurătorul şoferului vinovat.

Pot fi introduse şi reduceri de primă pentru persoane cu deficienţe locomotorii. „În premieră, sistemul de corectare a tarifului de primă va permite acordarea de către asigurători a unor reduceri persoanelor cu deficienţe locomotorii”, notează UNSAR. Iar termenul pentru constatarea prejudiciilor de către asigurătorul RCA a fost redus la trei zile lucrătoare.

Odată cu noul cadru legal, societăţile de asigurare vor fi obligate să menţioneze pe procesul verbal dreptul persoanei prejudiciate de a se adresa oricărei unităţi reparatoare. De asemenea, soluţiile tehnice finale de remediere a avariilor vor fi stabilite de service-uri, ca şi până acum, în acord cu documentaţia tehnică din manualul de reparaţie al producătorului auto. UNSAR apreciază că „acest aspect este mai bine clarificat de normă de această dată, chiar dacă operaţional acesta funcţiona şi până acum prin procesul de reconstatare funcţional la nivel de piaţă”.

Având în vedere că un criteriu luat în calcul în stabilirea daunalităţii o reprezintă evaluarile service-urilor, este esenţial ca asiguraţii să fie foarte atenţi la documentele doveditoare emise de către unităţile reparatoare şi să ştie că noua lege prevede că folosirea de piese contrafăcute se poate pedepsi penal.

Referitor la poliţele RCA pentru asiguraţii cu risc ridicat, UNSAR arată că până la 1 septembrie BAAR va stabili modul în care aceşti şoferi vor fi preluaţi în asigurare. De asemenea, BAAR va calcula Factorul N. Asiguratul sau potenţialul asigurat poate beneficia de alocarea către un asigurător RCA pe teritoriul României în situaţia în care a primit trei oferte a căror primă de asigurare anualizată este mai mare decât ,,N” înmulţit cu tariful de referinţă publicat de către ASF.

De asemenea, cererea asiguratului cu risc ridicat în ceea ce priveşte încheierea contractului RCA va trebui soluţionată de către BAAR în termen de maximum 20 de zile din momentul în care acesta depune documentaţa completă.

La rândul său, Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) precizează că noul cadru legal care reglementează piaţa RCA presupune o strânsă colaborare între mai multe instituţii ale statului. În acest sens, ASF a iniţiat şi a dezvoltat deja parteneriate instituţionale cu Ministerul de Interne, Ministerul Sănătăţii şi cu Registrul Auto Român, al căror rol este determinant în aplicarea Legii nr. 132/2017.

Normele detaliază mecanismele de implementare a noii legi RCA şi aduc clarificări în ceea ce priveşte o serie de prevederi, printre care se numără:

- reglementarea modalităţii de constatare, evaluare, stabilire şi plată a despăgubirilor;

- modalitatea de decontare directă;

- asigurările RCA aplicabile asiguraţilor cu risc ridicat;

- reglementarea criteriilor de aplicare a sistemului bonus-malus.

Calculul Factorului N are ca principal scop determinarea nivelului până la care clienţii sunt consideraţi cu risc scăzut, mediu sau ridicat. „Dacă Factorul N adăugat tarifului de referinţă este o limită maximală până la care ne putem raporta, ceea ce depăşeşte această limită - prin ofertele transmise de către asiguratori - reprezintă clienţii cu risc ridicat. Iar clienţii cu risc ridicat vor fi orientaţi automat către BAAR, în momentul în care primesc trei oferte peste tariful de referinţă plus Factorul N”, menţionează ASF.

„BAAR va utiliza în calculul factorului N datele anonimizate, puse la dispoziţie de către ASF, rezultate din procesul de determinare al tarifului de referinţă, asigurându-se astfel coerenţă şi consistenţă între calculul tarifelor de referinţă şi cel privind factorul N”, mai arată ASF.

BAAR va utiliza două metode de calcul: prima va lua în considerare primele de risc rezultate pentru fiecare asigurător RCA şi pentru fiecare segment de risc utilizat în raportul privind determinarea tarifului de referinţă, iar a doua metodă va lua în considerare primele comerciale practicate efectiv de către asigurătorii RCA. „Valoarea factorului N va fi valoarea minimă rezultată în urma aplicării celor două metode”.

De asemenea, „BAAR va determina prima de asigurare pentru asiguraţii cu risc ridicat prin înmulţirea factorului N cu tariful de referinţă, la care se aplică sistemul bonus-malus”.

În fine, ASF mai arată că „BAAR va realiza procesul de alocare a clienţilor cu risc ridicat în funcţie de cotele de piaţă ale asigurătorilor din anul anterior. Alocarea se realizează prin utilizarea unui algoritm de alocare specific. Această procedură a fost publicată pe www.baar.ro”.

UNSAR - Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România, înfiinţată în 1994 - reprezintă 20 de companii de profil. Acestea deţin o pondere de peste 90% din piaţa locală de asigurări.

ASF este autoritatea naţională pentru reglementarea şi supravegherea pieţelor asigurărilor, a pensiilor private, precum şi a pieţei de capital, care însumează peste 10 milioane de participanţi.