Schimbări majore pe piaţa forţei de muncă: Angajaţilor români nu le este frică de digitalizarea joburilor

Autor: Mihaela Pascari 16.08.2017

„Automatizarea nu atrage doar schimbări cantitative, ci mai ales calitative.“

Peste 60% dintre angajaţii românii nu cred că automatizarea va produce schimbări în numărul de angajaţi, potrivit unor studii realizate de furnizorul de soluţii privind forţa de muncă Man­powerGroup.

Reprezentanţii companiei spun că presiunea automatizării nu este resimţită de angajaţi ca fiind imediată.

„Ce se pierde din vedere este că automatizarea nu atrage doar schimbări cantitative, ci mai ales calitative, ce afectează însuşi conţinutul activităţilor pe care le vom derula şi, drept consecinţă, competenţele de care avem nevoie pentru a ne duce munca la bun sfârşit“, a spus Corina Gon­teanu, marketing & commu­nication manager la Manpo­werGroup.

Potrivit reprezentantei ManpowerGroup, în mai multe profesii cerinţele de cunoştinţe şi experienţă specifică profesiei se îmbină cu cerinţele de cunoaştere de soft­ware, iar acest proces de întrepă­trundere va continua, pe măsură ce activităţile manuale sau cele de rutină vor fi făcute de tehnologie. 

„Nu este frapant că angajaţii nu percep un impact major al automatizării asupra muncii, dat fiind faptul că nici angajatorii din România nu consideră că automatizarea le va influenţa semni­ficativ forţa de muncă, cel puţin în următorii doi ani“, mai spune Corina Gonteanu.

De asemenea, automatizarea jo­burilor va fi resimţită cel mai mult de angajaţii de peste 40 de ani care lucrează în producţie, având în vedere că în momentul în care au intrat în câmpul muncii, automatizarea era prezentă într-o mică măsură.

„Tinerii din generaţia Millennials au intrat în piaţa muncii când deja exista digitalizarea. Pentru salariaţii de peste 40 de ani care lucrează în producţie este mai dificil“, a spus Oana Datki, South East Europe managing partner în cadrul firmei cu activităţi în domeniul resurselor umane Consulteam.

Potrivit unui studiu realizat de compania de audit şi consultanţă EY împreună cu platforma de recrutare Hipo, majoritatea angajaţilor români nu percep un impact major al digitalizării şi schimbărilor tehnologice asupra rolului lor în următorii ani. Doar 11% dintre respondenţi sunt de părere că poziţia lor va fi afectată într-o mare măsură.

„Acest studiu a fost făcut pe tineri, mulţi dintre  respondenţi sunt absolvenţi de studii superioare sau angajaţi din corporaţii cu vârste destul de fragede“, a mai spus Oana Datki.

Motivul pentru care angajaţii români cred că digitalizarea nu va avea un impact major asupra pieţei muncii, constă în nevoia ca angajatorul să investestească în creşterea gradului de conştientizare a efectului digitalizării asupra forţei de muncă.

„Resposabilitatea nu este exclusiv a angajatorului. În lumea muncii actuală este necesar ca fiecare să-şi asume propria dezvoltare profesională şi parcursul în carieră. Vedem mai ales la generaţia millennials, că preţuiesc oportunităţile de învăţare, că aleg să rămână sau să părăsească un angajator pe acest criteriu, iar această asumare va rămâne o necesitate“, a explicat Corina Gonteanu.

De aceeaşi părere este şi Oana Datki, ea spune că generaţiile anterioare trebuie ajutate de companii să se adapteze. „Companiile au început să facă acest lucru, spre exemplu, angajatorii din producţie îşi trimit salariaţii să se pregătească pentru a lucra pe echipamente noi, mai performante“.