VIDEO ZF Live. Dumitru Matei, Societatea Naţională a Sării: „Provocările majore vin din interiorul companiei, din ineficienţă. Aveam ocupate posturi care nu au nicio legătură cu realitatea, spre exemplu centralist telefonic“

Autor: Ştefan Stan 24.08.2017
Societatea Naţională a Sării (SNS) din România, unul dintre cei mai mari producători de sare din Europa, a înregistrat o creştere a cifrei de afaceri de 35% în primul trimestru, iar profitul aproape s-a dublat faţă de anul trecut. 

Printre motivele din spatele creşterii se numără şi creşterea exporturilor, dar şi o serie de mă­suri menite să reducă ineficienţa din organizaţie.

„Rămăseseră în companie posturi care nu au nicio legătură cu ce se în­tâm­plă astăzi în România, spre exem­plu un post de centralist tele­fo­nic“, a spus Dumitru Matei, direc­torul general al Societăţii Naţio­nale a Sării.

„Este o diferenţă majoră între o fir­mă privată şi una cu capital majo­ritar la stat. Este o inerţie mult mai mare decât la firmele private, viteza de schimbare şi restructurare este mult mai mică. Banii se duceau în anii trecuţi pe ineficienţă, pe o abordare bazată mai puţin pe piaţă. Provocările majore nu sunt din afa­ra societăţii, ci din interiorul ei. Trebuie implementată o cultură a performanţei.“

România are rezerve importan­te din sare, pe zeci sau sute de ani. Dumitru Matei spune că rolul SNS nu este neapărat de a face profit, ci de a exploata în mod raţional şi în siguranţă resursele pe care le are România din punctul de vedere al sării. „Este într-adevăr o resursă extrem de valoroasă, nu neapărat prin valoarea ei limitată la produsul sare, ci la impactul pe care îl poate avea în economie.“

Societatea Naţională a Sării exportă către clienţi din Ungaria, Slovacia, Serbia, Bulgaria etc. Produ­ce şi pentru industria chimică, pentru deszăpezire şi pentru sare alimentară.

Din sarea alimentară din România, SNS deţine o cotă de piaţă de circa 50%. Sarea pe care o extrage din pământ a fost produsă acum 10-12 mil. ani, este mult mai curată şi mai pură decât sarea din mări, obţinută prin desalinizare. Mările nu mai sunt la nivelul de puritate de acum mii de ani, noi avem o sare mult mai sănătoasă şi mai ecologică, explică directorul companiei. 

„În jur de 3-4% din total ve­ni­turi provin din vânzarea de sare în re­tail. Pentru sarea alimentară avem un loc de creştere foarte ma­re. Vindem sub brandul Salrom, dar vin­dem la un preţ inferior pro­du­selor din import, deşi este o sare mai sănătoasă. Preţul este stabilit prin negocieri, nu există un preţ la bur­să al sării. Sarea este un produs re­lativ ieftin la preţul final, care in­clude şi transportul. Tona de sare poate fi între 30-50-80 de euro, de­pin­de de cât de departe este transportată.“

Există mai multe surse de creş­te­re a veniturilor: creştere de can­tităţi pentru fiecare tip de produs, atât pentru sarea gemă, cât şi pentru sarea fină sau alte tipuri.

Este creştere şi pentru sarea pentru industria zootehnică, sare pentru animale, avem creştri şi pentru sarea soluţie – sarea scoasă din pământ printr-un procedeu de dizolvare.

„Ne confruntăm cu o lipsă de specialişti în piaţă pe care să îi accesăm. Nu găsim specialişti pentru că nu au fost formaţi, au dispărut multe şcoli. Trebuie modernizarea utilajelor de extragere, avem nevoie de investiţii, de o altă tehnologie. Plănuim să aducem anul viitor în România o serie de combine de extragere a ţării.“

Socitatea deţine 7 exploatări de sare, dintre care 5 sunt vizitabile. Se extrag 2,1 mil. de tone de sare din acestea.

Din punct de vedere al listării pe Bursă al SNS, Dumitru Matei susţine că este luată în considerare şi că există toate premisele unei listări în viitorul apropiat. „Din punctul nostru de vedere, o listare ar avea o conotaţie pozitivă din perspectiva brandului de angajator. O societate mai transparentă atrage mai uşor personal competent. Am participat la o serie de întâlniri cu potenţiali investitori, este interes în piaţă. Cel mai important pas este o hotărâre a acţionarilor şi o hotărâre de guvern în legătură cu listarea“.

 

Ce a mai declarat Dumitru Matei la ZF Live

Noi vindem către un client din Ungaria, Borsodchem, unul dintre cele mai mari combinate din Europa de Sud-Est, aproape toată cantitatea de sare de care are nevoie. O prelucrează, creează nişte produse de PVC, pe care le exportă la Bistriţa, la Teraplast, care este principalul lor client.

Oltchim-ul a fost şi rămâne unul dintre cei mai mari clienţi ai noştri. Până acum câţiva ani era primul client din România pentru noi. Acum au scăzut aproape un sfert din intrările de sare pe care le aveau de la noi. Ne dorim ca procesul de vânzare a activelor desfăşurat la Oltchim să se încheie cât mai repede.

Avem saline la Slănic Prahova, la Târgu Ocna, salina Pride etc. Activitatea de dezvoltare turistică este importantă pentru noi. Nu este activitatea de bază, este complementară, dar este o activitate care trebuie desfăşurată în mod natural. Există şi în alte ţări o simbioză între activitatea de exploatare şi cea turistică.

Piaţa sării în România este o piaţă liberă, oricând poate să apară un nou jucător pe această piaţă. Este important să ne retehnologizăm, să devenim mai competitivi.

Avem foarte buni specialişti, doar că oamenii nu au avut o strategie consecventă pe câţiva ani, dar nu a existat niciun plan care să fie urmat.