Directorul Dacia: Autostrada Piteşti-Sibiu va atrage noi investitori pentru România

Autor: Bogdan Alecu 15.09.2017

Noul Duster este un automobil realizat aproape integral local şi va rămâne singurul model Dacia care va fi produs exclusiv la Mioveni, nu şi în Maroc.



Construcţia autostrăzii Piteşti-Sibiu este crucială pentru eco­no­mia României, iar de exis­tenţa acesteia depind multe din­tre investiţiile viitoare pe care piaţa locală le poate atrage, este de părere Yves Caracatzanis, preşedintele şi directorul general al Automobile Dacia.

„Autostrada nu este pentru Dacia, ci pentru România. Deja numărul de camioane care circulă pe Valea Oltului este extrem de mare. Dacia este deja aici şi nu pleacă nicăieri, însă lipsa acestui drum are impact major asupra atractivităţii României în ochii investitorilor care analizează fiecare detaliu atunci când aleg o ţară pentru proiectul lor”, explică Yves Caracatzanis.

De mai bine de un deceniu se discută despre noul tronson de autostradă care ar fluidiza masiv traficul pe cea mai aglomerată bucată de drum din România de care depind importurile şi exporturile economiei locale.

În tot acest timp studiile de fezabilitate au fost amânate la nesfârşit, iar în timpul ultimelor guvernări heirupismul a dus la mai multe blocări ale proiectului. Acesta ar fi cel mai complex drum realizat vreodată în România pentru care şi studiul de fezabilitate trebuie realizat bine. Până acum studiile de fezabilitate pentru autostrăzi au fost realizate prost, la preţ de milioane de euro pentru ca ulterior Compania de Drumuri să descopere urşi în pădure, peşteri de lilieci fix pe traseul autostrăzii sau chiar pomi, acest lucru evidenţiind lipsa de profesionalism şi  pregătirea extrem de scăzută sau inexistentă a unor oameni care ar trebui să construiască proiecte dificile. Spre exemplu, în cadrul Companiei de Drumuri sunt numiţi electricieni sau mecanici pe posturi de ingineri de drumuri, în timp ce la Tarom, 40% din angajaţi sunt rude, elemente care explică de ce România este „liderul” din coadă al infrastructurii europene şi în materie de transporturi.

Lipsa infrastructurii rutiere are însă şi un impact pozitiv asupra judeţului Argeş. Tocmai pentru a reduce timpul de livrare către uzină, Dacia a demarat în 2015 un proiect de atragere a furnizorilor importanţi în proximitate, în condiţiile în care pe Valea Oltului camioanele mai mult stau decât merg.

„Avem furnizori care au venit local, dar şi alţii care s-au extins pentru a putea livra componente pentru noul Duster. Spre exemplu, barele de pe portbagaj şi scutul faţă sunt realizate de Mecaplast, un nou furnizor local. Noul Duster este un automobil realizat aproape integral local”, explică Yves Caracatzanis. De asemenea, Dacia Duster va fi asamblată exclusiv la Mioveni, rămânând singurul model Dacia produs numai în România, nu şi în Maroc.

În cadrul uzinei şeful Dacia spune că s-au rea­­lizat investiţii suplimentare pentru noul mo­del, însă nu a precizat valoarea acestora. În total însă, din 1999, Renault a investit

2,5 mld. euro în România. „Planul rămâne ca în 2020 să ajungem la un grad de automatizare de 20% la Mioveni. Auto­ma­tizăm pentru o mai bună ergonomie şi calitate, în special par­tea de caroserie, iar cali­tatea percepută a auto­­mobilelor va creşte”, ex­plică Yves Caracatzanis.

Noul Duster a intrat deja în producţie la Mioveni, astfel încât există deja o perioadă de suprapunere între vechiul şi noul model, maşinile prezentate în cadrul Salonului Auto de la Frankfurt fiind asamblate la Mioveni.

 

Pe ce clienţi mizează Dacia în Vest 

Noile tehnologii implementate de constructori scumpesc automobilele pe care tot mai puţini şi le permit, sunt de părere reprezentanţii Grupului Renault, care au în plan ca noul Duster să atragă clienţi dinspre cei care anterior se orientau către maşini mai scumpe. „În Europa de Vest salariile nu mai cresc, însă costurile cu o maşină sunt tot mai mari pe măsură ce acestea implementează tot mai multă tehnologie. În acest context, sunt mulţi cei care nu-şi mai permit un automobil nou şi se îndreaptă către alternative mai accesibile precum Dacia deoarece noi nu creştem preţurile”, explică Marc Suss, directorul de gamă global access din cadrul Grupului Renault.  Oficialii mărcii nu au dorit să precizeze preţul noului Duster, însă cel mai probabil va fi o diferenţă de cel mult 10% de preţ faţă de modelul actual.

Astfel, versiunea de top, cu climatizare automată, motor diesel şi tracţiune integrală, alături sistemul de camere multiview şi de tapiţerie din piele va costa cel mai probabil spre 20.000 de euro cu TVA.

 

Dacia anunţă un nou model pentru 2018

Trendul SUV-urilor compacte cu şapte locuri pare să fie luat în calcul şi de către Grupul Renault când vine vorba de lansarea unor noi modele. Mai mult, francezii iau în calcul eliminarea unui model actual care nu se mai înscrie în trendul european. „Nu vom renunţa la piaţa modelelor cu şapte locuri, iar după ce ciclul de viaţă al lui Lodgy va ajunge la sfârşit, vom avea un nou model în ofertă. Nu va mai păstra acelaşi desgin deoarece segmentul monovolumelor scade, iar acelaşi lucru îl vedem şi la Renault Scenic şi vom merge către SUV-uri”, explică Marc Suss, directorul gamei global access în cadrul Grupului Renault.  Primele zvonuri cu privire la eliminarea lui Lodgy au apărut cu 1-2 ani în urmă în condiţiile în care chiar Dacia a „încălcat” strategia brandului – dacă înainte Logan MCV era şi maşină de familie cu cinci şi şapte locuri dar şi utilitară, acest model a fost înlocuit de trei maşini distincte – Lodgy, Logan MCV şi Dokker - în două versiuni, de marfă şi persoane.  Cea mai la îndemână soluţie ar fi proiectarea unui Duster mai mare care să permită suplimentarea numărului locurilor cu o a doua banchetă după modelul Nissan Qashqai plus 2 din vechea generaţie sau noul Volkswagen Tiguan Allspace prezentat ieri în cadrul Salonului Auto de la Frankfurt.