Cum să faci primul milion de euro: Un antreprenor lucrează non-stop, îi vin în permanenţă idei, fie că este zi sau noapte. Nu poţi să atingi acest prag în timpul orelor de program

Ziarul Financiar 22.09.2017

Pragul primului milion de euro reprezintă, pentru majoritatea antreprenorilor la început de drum, o confirmare a reuşitei în afaceri şi punctul din care businessul lor depăşeşte statutul de start-up. Care sunt paşii făcuţi de câţiva dintre oamenii de afaceri de pe piaţa locală spre acest obiectiv?

Florin Scarlat, care a fondat afacerea de servicii de outsourcing şi consultanţă IT Bit Solutions în urmă cu mai bine de un deceniu, a atins pragul de 1 milion de euro în jurul anului 2012, când avea 36 de ani.

„Trebuie să fii întotdeauna perseverent, să fii implicat în permanenţă şi să realizezi că în momentul în care porneşti un business şi vrei să devii din ce în ce mai bun, trebuie să fii în permanenţă concentrat pe business”, descrie Florin Scarlat filosofia pe care s-a bazat în creşterea afacerii sale. El consideră că performanţa, respectiv atingerea unui astfel de prag, nu se poate realiza doar în timpul orelor de program: „Nu poţi să pleci de la birou şi să te deconectezi de la toate problemele de acolo. Spre exemplu, dacă aveam de implementat anumite soluţii pentru clienţi mari, mă gândeam la acestea şi după orele de birou, iar dimineaţa veneam, dacă nu cu soluţia, cel puţin cu un punct de plecare pentru rezolvarea respectivei probleme.”

Iar concentrarea pe business trebuie menţinută indiferent de factorii externi: „Cel puţin mediul politic de la noi din România te demotivează treptat, dar trebuie să îţi dai seama de la început la ce să te aştepţi şi apoi să cauţi soluţiile”. Odată atins acest prag, eforturile continuă în menţinerea poziţiei şi apoi, spre continuarea creşterii. „Cel mai greu este să rămâi acolo, după ce ai ajuns în acest punct. Imediat cum ai ajuns acolo trebuie să ai strategia de a te menţine şi a creşte în continuare cu mult înainte; concurenţa este extrem de mare, iar clientul este o persoană care se dezvoltă, astfel că trebuie să te ridici la înălţimea aşteptărilor lui. După ce ai depăşit pragul 3-4 milioane de euro, nu mai este atât de complicat, 1 milion de euro este suma de la care care te poţi duce în sus sau în jos.”

Florin Scarlat a lucrat o vreme ca cercetător, după absolvirea Facultăţii de Electronică şi Telecomunicaţii din cadrul Universităţii Politehnice din Bucureşti. A pus bazele firmei în 2000, însă aceasta a început să se dezvolte în jurul anului 2007 – după o perioadă în care „asamblam calculatoarele mine acasă, când venea câte o comandă, nu ştiam ce înseamnă departamente de vânzări, de marketing etc.” În 2007 a participat la primul curs de business, punct după care spune că a avut o revelaţie despre ce înseamnă să faci afaceri, în adevăratul sens al cuvântului. În 2009, odată cu venirea crizei, spune că nu au fost loviţi foarte rău, „contractele se derulau oricum, dar a fost o perioadă destul de dificilă fiindcă aveam probleme cu cashflow-ul.” S-au calibrat însă, iar din 2010 au înregistrat creşteri constante şi au atins primul milion de euro în jurul anului 2012. Bit Solutions a înregistrat anul trecut, la nivel de grup, venituri de 1,3 milioane de euro. În cadrul firmei lucrază 19 angajaţi şi alţi 6 sunt incluşi într-un program intern de pregătire.

Alina Sudriu, care a pus în 2012 bazele primului atelier couture de cofetărie din Bucureşti – Grace Couture Cakes, subliniază şi ea importanţa perseverenţei pentru creşterea continua a businessului.

„Lucrez în prezent şase zile pe săptămână şi am ziua de luni liberă; în weekenduri se lucrează intens, astfel că trebuie să fiu prezentă mereu alături de echipă, fie în punctul de vânzare, fie în laborator, lângă care am şi biroul. Timp de doi-trei ani de la lansarea afacerii am lucrat însă şapte zile din şapte“, îşi descrie Alina Sudriu agenda pe care o presupune gestionarea businessului Grace Couture Cakes, într-un domeniu la care aspiră din ce în ce mai mulţi doritori de o activitate antreprenorială. În prezent, afacerea este formată din două magazine (unul în centrul comercial Băneasa Shopping City şi un altul, recent inaugurat, în Piaţa Dorobanţi); precum şi  dintr-un atelier de producţie, care au generat anul trecut afaceri de 800.000 de euro.

Alina Sudriu îi sfătuieşte pe toţi cei care vor să înfiinţeze o afacere în domeniul ei de activitate să analizeze bine toate aspectele ce ţin de acest business. „Mulţi cred că este uşor. Aş spune tuturor, cu sinceritate, şi nu pentru a-i descuraja, că nu este. Orice fel de afacere, mai ales în domeniul alimentar, prespune o muncă intensă, zilnică şi în care este nevoie de foarte multă  ambiţie ca să reuşeşti.“ A observat că mulţi dintre cei care aleg să dezvolte un astfel de business clachează după primele 2-3 luni de activitate, un indicator în acest sens fiind numărul de oferte primare pentru achiziţia de echipamente de cofetărie.

Pentru 2017, Sudriu previzionează depăşirea pragului de 1 milion de euro; un pas care va stimula acest lucru fiind deschiderea celei de a doua unităţi Grace Couture Cakes. „Până la finalul anului „cu siguranţă vom depăşi pragul de 1 milion de euro“.

Florin Pantelimon provine dintr-o familie de mici antreprenori implicaţi în afaceri încă din perioada interbelică şi conduce în prezent Rubin2000, o afacere de familie care se axează în prezent pe distribuţia brandului de ştampile Trodat, dar şi de echipamente de gravură şi accesorii specific ale companiei austriece Trotec, parte a Trodat Trotec Group.

„Este nevoie de răbdare şi cred că vine şi primul milion de euro; atingerea acestui prag este condiţionată şi de gradul de implicare, ajutor, finanţare, precum şi de alţi factori. Un antreprenor lucrează non-stop; îi vin în permanenţă idei, fie că este zi sau noapte”, spune Pantelimon.

Rubin2000 a fost înfiinţată în 1990, când familia Pantelimon a început să vândă bijuterii în mici magazine de cartier; s-a transformat în firmă de distribuţie în anul 2.000. Pentru anul acesta, antreprenorul mizează pe afaceri de opt milioane lei (cca. 1,7 mil. euro) în acest an, în creştere cu 10%, după ce anul trecut încasările s-au majorat cu 15%.

 „Tatăl meu a început businessul în 1990 şi atunci erau alte vremuri; dar şi acum sunt vremuri ok, în care se poate atinge acest prag; nici despre criza din 2008-2009 nu pot să spun că a fost doborâtoare, au fost câteva domenii mai afectate, dar dacă eşti prudent, reuşeşti să depăşeşti şi astfel de obstacole.”

Marius Dosinescu, antreprenorul care a pus bazele grupului FlorideLux, unul dintre cei mai mari retaileri de aranjamente florale şi cadouri online şi offline din România, structurează în şapte paşi drumul făcut de el spre primul milion de euro:

1.         Primul pas, şi cel mai important, este să vezi „florăria” sau „atelierul” ca o afacere, şi nu ca pe o pasiune. Pasiunea este un ingredient în afacerea cu flori, nu principalul motiv pentru care desfăşori afacerea. Dacă faci din plăcere afacerea vei uita că timpul tău costă, vei uita că ai nevoie de un salariu, iar afacerea se va identifica 100% cu tine şi cu nevoile tale. Dacă, în schimb, vezi business-ul prin cifre, iar produsele prin pasiune şi iubire pentru flori, şansele de câştig sunt foarte mari.

2.         Trebuie să ai un plan pe termen lung, de minimum 3 ani, în care să îţi estimezi foarte bine activitatea şi rezultatele, lucrezi pe un P&L estimativ şi iei în calcul cea mai proastă lună din an ca punct de referinţă (în cazul de faţă, ianuarie).

3.         Un produs excepţional susţinut de un marketing pe măsură, constant şi sincer.

4.         Under promise, over deliver – foarte important în business-ul nostru, cu produse perisabile.

5.         Inovaţie în fiecare zi.

6.         O echipă excepţionala care să lucreze alături de tine, florişti pasionaţi, foarte bine pregătiţi, şoferi dedicaţi.

7.         Baby steps. Stabileşte praguri şi obiective reale în paşi mici. Nu poţi avea vânzări  de 1.000.000 de euro din primul an – trebuie să ai răbdare şi să îţi fixezi obiective mici, realizabile, ca paşi către un obiectiv mai mare.

Grupul FlorideLux are o experienţă de peste 14 ani de zile în industria de flori şi cadouri şi a depăşit cifra de afaceri de 1 milion de euro anul trecut.

Acest articol face parte dintr-o campanie editorială de încurajare a antreprenoriatului, susţinută de BCR.