Mike Fries, Şeful Liberty Global (UPC): Sunt îngrijorat că politicienii pot încetini creşterea pe piaţa de telecom

Autor: Adrian Seceleanu 25.09.2017

♦ Mike Fries, şeful Liberty Global, grup cu afaceri de 17 mld. dolari, din care face parte şi UPC România, spune că pentru el cea mai mare îngrijorare vine dinspre politicieni, care pot încetini creşterea sau pot destabiliza jucătorii consideraţi dominanţi.



Politicienii, inclusiv cei de la vârful auto­rităţilor de reglementare, re­pre­zintă în acest moment cea mai ma­re sursă de îngrijorare pentru in­dustria europeană de telecom pen­tru că deciziile lor pot pune capăt creşterii, desta­biliza unii jucători sau pune în pericol investiţiile în reţelele fixe şi mobile de mare viteză, a declarat Mike Fries, CEO al grupul american Liberty Global (LGI), cel mai mare operator de cablu TV şi internet fix din lume, în cadrul unei întâlniri cu media.

„Când sunt întrebat de ce îmi este frică cel mai tare, primul meu răspuns este: de politi­cieni, de autorităţile de reglementare. Ei sunt de regulă preocupaţi de protecţia consuma­to­rilor, de încetinirea creşterii sau de desta­bili­za­rea unui jucă­tor pe care îl consideră do­minant după un criteriu sau altul. Dar acum ne aflăm într-un punct de inflexiune, un moment foarte impor­tant pentru industria europeană de telecom, re­glementatorii nu ar trebui să sub­estimeze cât de important este acest moment pen­tru investiţiile în infrastructură, în reţele mobile 5G şi fixe de tip gigabit“, a spus Mike Fries referindu-se pe ansamblu la Europa şi aver­tizând că niciun operator nu va face automat aceste investiţii. „Acesta nu este un cadou, este o investiţie pe care nu trebuie să o facem şi pe care nici fostele monopoluri din telecom nu tre­buie să o facă. Dacă nu există condiţii fa­vorabile aici, noi, operatorii, vom in­ves­ti banii în altă parte, vom merge în America Latină, de exemplu. Dacă aceste investiţii nu vor fi realizate, Europa nu va fi un lider în economia digitală şi în viteze“.

În România, pe de altă parte, o piaţă de­scri­să de Fries drept „mică“ şi „extrem de com­petitivă“, grupul american continuă să inves­tească în extinderea reţelei fixe pentru că businessul creşte din nou, iar raportul costuri / profitabilitate este unul „pozitiv“.

Declaraţiile şefului LGI către politicienii şi reglementatorii europeni vin în contextul în care UE pregăteşte schimbări ale cadrului de reglementare pentru industria de telecom, care ar putea introduce noi obligaţii pentru jucători precum UPC. „După ce am petrecut un deceniu luptând împotriva fostelor monopoluri din Europa, British Telecom, Deutsche Telekom, KPN, numiţi-l dumneavoastră pe care doriţi, şi am determinat stimularea investiţiilor, extinderea reţelelor autorităţile se gândesc să ne reglementeze şi pe noi. Iar eu le răspund: pe bune?! Am avut o înţelegere: că noi vom determina monopolurile să investească, să inoveze, să creeze produse şi servicii, să-i atacăm pentru a crea economii digitale vibrante - şi iată că am făcut aceste lucruri.“ Impunerea unor noi obligaţii pentru companiile de cablu care au luptat cu fostele monopoluri din telecom reprezintă o veste proastă pentru toată lumea, inclusiv pentru furnizori LGI, a avertizat Fries. „Trebuie să ne uităm ca industrie la ce se întâmplă cu reglementările. Pentru că dacă ne vindeţi nouă lucruri, nu vreţi ca noi să fim reglementaţi, pentru că atunci vom cumpăra mai puţin, vom investi mai puţin.“

Dezvoltarea de reţele de internet fixe şi mobile de mare viteză ar genera un potenţial de business de cel puţin 250 de miliarde de euro pe an în Europa până în 2025, conform unui studiu realizat de compania Arthur D. Little pentru LGI.

O altă sursă de îngrijorare pentru şeful LGI este legată de „convergenţa fix-mobil, care va fi inevitabilă“ pentru că oamenii vor aceste pachete care sunt simple, funcţionale. „Cum se vor aşeza lucrurile din acest punct de vedere, şi cum va avea loc consolidarea operatorilor de telefonie mobilă - pentru că eu cred că sunt prea mulţi - sunt sute în Europa, şi cum se vor combina operatorii de telefonie fixă şi mobilă sau cum îşi vor combina operaţiunile sub un brand comun, sub o platformă comună, aceasta este o mare întrebare.“

Combinarea operaţiunilor între jucătorii din telecom va fi determinată şi de necesitatea ca grupurile să atingă rulaje mai mari care să le ofere puterea de a rezista în noile condiţii de pe piaţă. „Ceea ce este clar este că nimic nu este mai important în industria noastră decât mărimea operaţiunilor. Şi când mă gândesc la companiile cu care vom concura şi mai puternic în 5-10 ani, printre care se vor număra jucători precum Amazon şi în special Amazon, mărimea devine şi mai importantă. Este inevatibil să vedeţi că jucători precum LGI vor continua să îşi dezvolte  operaţiuni şi mai mari în diferite direcţii, este ceva natural, de care nu trebuie să ne speriem. Avem un business incredibil în Europa, dar în unele pieţe avem operaţiuni sub mărimea optimă“.

Dar o „întrebare mare şi urâtă“ pentru industria de telecom este legată de ce vor face giganţi online precum Amazon, a spus Fries. „O a treia mare întrebare este - o întrebare mare şi urâtă - cea legată de giganţi precum Amazon. Facebook, Google şi Apple încă se întreabă care va fi rolul lor în industria video. Fiecare are abordări şi strategii diferite şi probabil că în câţiva ani vom vedea ce drum vor urma. Amazon este însă o companie căreia noi îi stăm în cale. Îi stăm în drum pentru că ţinta lor este să vândă tot către oricine are un card de credit. Deci trebuie să ne gândim foarte mult ce putem face şi ce nu putem face şi cum semnăm sau nu parteneriate. Dacă ne uităm la Google, Apple, Facebook - ceea ce fac ei va avea un mare impact asupra afacerilor noastre. Vom continua să le «transportăm» produsele şi serviciile - este o sursa de creştere pentru piaţa de net. Dar de asemenea va trebui să ne protejăm businessul, sursele de venituri.“