Test Auto ZF: Hyundai Ioniq Hybrid, primul pas spre un oraş mai verde. Galerie FOTO

Autori: Bogdan Alecu , Drive Test 27.09.2017

Hyundai vrea să recupereze rapid decalajul faţă de concurenţii europeni şi niponi pe piaţa maşinilor “verzi” şi propune modelul Ioniq în trei versiuni – hibrid normal, cu baterie ce se încarcă în mers şi la frânare, hibrid de tip plug-in, ce se alimentează inclusiv de la priză şi în final, Ioniq electric. Pentru moment, doar prima versiune este disponibilă pe piaţa locală, celelalte două urmând a fi lansate în perioada imediat următoare.

Întrebarea de bază este – de ce aş cheltui 27.000 de euro cu TVA pe un automobil de dimensiuni compacte, cât la aceeaşi bani pot cumpăra un diesel de clasă medie sau un chiar un crossover cu un consum similar? Întrebarea este una justificată deoarece tehnologia verde costă în plus, iar în cazul lui Ioniq, pe lângă motorul clasic pe benzină de 1,6 litri 105 CP şi 147 Nm mai vine unul electric de 43,5 CP şi 170 Nm pentru un total de 141 CP (puterile nu se adună). Răspunsul este unul simplu – dieselurile se apropie deja de finalul vieţii. Viitoarele dieseluri Euro 7 vor fi scumpe, iar reducerea NOx, adică a oxizilor de azot se va face cu o creştere şi mai mare a consumului. În plus, toată tehnica de reducere a consumului adaugă noi componente mai mult sau mai puţin fiabile şi care vor necesita o mentenanţă scumpă. Mai mult, tot mai multe capitale europene au anunţat planuri concrete de a elimina dieselurile.

Unde se diferenţiază de Prius? Ioniq Hybrid vine cu o cutie automată cu dublu ambreiaj, în timp ce modelul de la Toyota rămâne fidel soluţiei japoneze – cutia CVT – cu variaţie continuă, care funcţionează pe principiul unui con, nu a unor trepte de viteză. În ceea ce priveşte Ioniq, soluţia preferată de sud-coreeni este mai apropiată de senzaţia dintr-o maşină obişnuită.

Avantajul motoarelor electrice, atât pe maşini echipate exclusiv cu acestea şi inclusiv în cazul hibridelor este că oferă acea sportivitate la condus, sportivitate care dispare tot mai mult pe maşinile tradiţionale. Mai mult, atunci când se conduce mai sportiv, motoarele supraalimentate pe benzină consumă mult. Alternativa? Tocmai motorul electric dintr-un sistem hibrid oferă plusul de putere necesar la accelerare fără un gol turbo şi fără un consum mai mare de combustibil.

Concret, fără a aborda neapărat un stil eco de condus, în traficul aglomerat din Capitală de la orele de vârf consumul indicat era de 6-6,5 litri/100 km. În afară, pe drum naţional cu o bandă pe sens şi depăşirile necesare concumul a fost de circa 5 litri/100 km. Iar aceste valori au fost obţinute fără conduce neapărat într-un mod eco. Un motor supraalimentat pe benzină cu putere similară ar fi consumat cel puţin 2 litri/100 km în plus.

Faţă de i30, Ioniq vine cu un sistem multimedia complet, ce se poate conecta la  Internet şi oferă informaţii despre toate setările maşinii. De asemenea, şi panoul de bord este unul cu display digital.

Fiind un automobil „hi-tech”, Ioniq vine cu încărcător wireless pentru telefonul mobil, amplasat în partea de jos alături de porturi USB de mare putere pentru o încărcare rapidă şi de conectivitate Apple CarPlay şi Android Auto,alături de servicii Live. Desigur însă, sistemul Android Auto nu este încă disponibil în România, aceasta fiind o limitare a Google.

La interior Ioniq este aproape la fel de spaţios precum un model de clasă medie – de la portbagajul de peste 440 de litri, la locurile din spate cu foarte mult spaţiu la picioare.

În ceea ce priveşte grija cu privire la baterie, aceasta utilizează tehnologia Litiu Polymer şi are o garanţie de 8 ani sau 200.000 km.