Cât costă, cât durează şi ce acte sunt necesare pentru a închide un SRL

Autori: Mona Scarisoreanu , Mediafax 01.10.2017

Companiile înmatriculate în Registrul Comerţului se dizolvă de drept, voluntar sau pe cale judiciară. Dizolvarea şi lichidarea reprezintă, de regulă, cele două etape obligatorii ale procesului de încetare a personalităţii juridice a unei societăţi, urmate de înregistrarea cererii de radiere a acesteia din Registrul Comerţului.

În cazul dizolvării voluntare a unei societăţi cu răspundere limitată (SRL), asociaţii pot hotărî, o dată cu dizolvarea, cu cvorumul şi majoritatea prevăzute pentru modificarea actului constitutiv, şi modul de lichidare a societăţii, atunci când sunt de acord cu privire la repartizarea şi lichidarea patrimoniului societăţii şi când asigură stingerea pasivului sau regularizarea lui în acord cu creditorii.

În cazul unei societăţi cu răspundere limitată cu asociat unic, acesta poate hotărî şi înregistra la registrul comerţului, o dată cu dizolvarea societăţii şi lichidarea patrimoniului acesteia, fără a fi necesară numirea unui lichidator.

Dizolvarea şi radierea voluntară a unei societăţi cu răspundere limitată cu asociat unic se poate efectua în două etape, respectiv:
- înregistrarea cererii privind dizolvarea voluntară şi lichidarea simultană;
- înregistrarea cererii de radiere din registrul comerţului a societăţii cu răspundere limitată, ca urmare a dizolvării voluntare şi lichidării simultane.

În a doua etapă, cererea de radiere a societăţii cu răspundere limitată se înregistrează la registrul comerţului după trecerea unui termen de 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, a deciziei asociatului unic privind dizolvarea şi lichidarea simultană a societăţii cu răspundere limitată.

Termenul de eliberare a certificatului de înregistrare şi a certificatului de înscriere menţiuni este de trei zile lucrătoare de la data înregistrării cererii, dacă persoana competentă să soluţioneze cererile de înregistrare nu dispune altfel, pentru completarea documentaţiei.

„Conform dispoziţiilor art.14 alin.(4) coroborat cu alin.(3) din Legea nr. 359/2004 privind simplificarea formalităţilor la înregistrarea în registrul comerţului a persoanelor fizice, asociaţilor familiale şi persoanelor juridice, înregistrarea fiscală a acestora, precum şi la autorizarea funcţionării persoanelor juridice, cu modificările şi completările ulterioare, pentru efectuarea publicării în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, respectiv Partea a VII-a, a actelor care se înregistrează în registrul comerţului şi fac obiectul publicării, RA Monitorul Oficial are la dispoziţie un termen de 17 zile lucrătoare de la data primirii actelor respective”, se precizează în răspunsul primit de la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului (ONRC), la solicitarea MEDIAFAX.

Cererea şi documentele aferente se depun la oficiul registrului comerţului de pe lângă tribunalul în a cărui rază teritorială societatea îşi are stabilit sediul social, direct la ghişeu, prin poştă, cu scrisoare cu valoare declarată şi confirmare de primire sau online, cu semnătură electronică extinsă, prin intermediul https://portal.onrc.ro, după ce utilizatorul şi-a creat un cont.

În ceea ce priveşte costurile închiderii unui SRL, în documentul ONRC se menţionează: „În conformitate cu dispoziţiile Legii nr. 1/2017 privind eliminarea unor taxe şi tarife, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, începând cu data de 1 februarie 2017 nu se mai percep taxe pentru operaţiunile de înregistrare în registrul comerţului. Prin urmare, pentru radierea din registrul comerţului a unei societăţi cu răspundere limitată se va achita numai tariful de publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a, în conformitate cu prevederile HG nr. 156/2017 privind aprobarea tarifelor pentru publicarea actelor în Monitorul Oficial al României, părţile I-VII. Astfel că, potrivit actului normativ menţionat, tariful de publicare este de 122 lei/pagina de manuscris, reprezentând 2.000 de semne, inclusiv spaţiile”.

Conform informaţiilor postate pe site-ul ONRC pentru închiderea unui SRL sunt necesare următoarele documente:

Etapa I
1. Cererea de înregistrare (original);
2. Hotărârea asociaţilor/membrilor GIE de efectuare concomitentă a dizolvării şi lichidării societăţii luată cu cvorumul şi majoritatea prevăzută de lege pentru modificarea actului constitutiv, atunci când aceştia sunt de acord cu privire la repartizarea şi lichidarea patrimoniului societăţii şi când asigură stingerea pasivului sau regularizarea lui în acord cu creditorii (original);
3. Dovada acordului creditorilor privind stingerea pasivului sau regularizarea lui (original);
4. Dacă este cazul: avizele prevăzute de legile speciale (original) şi/sau o împuternicire specială (în formă autentică), avocaţială sau delegaţie pentru persoanele desemnate să îndeplinească formalităţile legale (original);
5. Dovezile privind plata tarifului legal:
- tariful de publicare în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.

Etapa a-II-a
1. Cererea de radiere (original);
2. Hotărârea de repartizare a activelor rămase după plata creditorilor luată prin votul unanim al asociaţilor/membrilor (original);
3. Dovada publicării hotărârii de dizolvare în Monitorul Oficial al României. Confirmarea se efectuează de ORC Teritorial;
4. Situaţia financiară de lichidare şi de repartizare a activului aprobată de asociaţi/membri, certificată de persoanele autorizate potrivit legii (copie);
5. Certificatul de înregistrare şi certificatul constatator de autorizare (originale);
6. Dacă este cazul: hotărârea judecătorească irevocabilă prin care s-a respins opoziţia şi/sau o împuternicire specială (în formă autentică), avocaţială sau delegaţie pentru persoanele desemnate să îndeplinească formalităţile legale (original).