De ce nu avem autostrăzi? Explicaţia CNAIR: „Slaba mobilizare a constructorului pe şantier“

Autor: Bogdan Alecu 03.10.2017

♦ Modernizarea infrastructurii rutiere întârzie, pe măsură ce licitaţiile sunt câştigate de companii care fie nu au deloc sau au prea puţini angajaţi, în timp ce economia românească pierde teren în faţa celor din ţări precum Polonia sau Ungaria.



În opt din cele 23 de şantiere pe care lu­cră­rile la infrastructura rutieră întârzie, mo­tivul invocat de Compania Naţio­nală de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) este „slaba mobili­za­re a constructorului pe şantier“.

Pe de altă parte, companiile de profil din cadrul Federaţiei Patronatelor Societăţilor din Construcţii spun că în cadrul licitaţiilor câştigă firme cu puţini sau chiar fără angajaţi, care mi­zează pe un preţ mic, chiar sub nivelul rea­lizabil, timp în care sunt depuse contestaţii, având în vedere că documentaţia proiectului nu este realizată „la virgulă“, iar când teoretic trebuie demarat proiectul, lipsa muncitorilor şi studiile de fezabilitate incomplete duc la blocaj, motiv pentru care ani la rând sunt blocate construcţiile de drumuri timp în care populaţia pierde timp, bani şi chiar vieţi din cauza accidentelor care au loc pe acele sectoare. Mai mult, Cristian Erbaşu, preşe­dintele federaţiei, spune că de­ficitul de muncitori din con­struc­ţii va ajun­ge la peste 220.000 de oameni anul viitor, în timp ce unele companii precum Bog’Art ape­lea­ză mai nou la muncitori din Viet­nam pentru a respecta ter­menele-limită asumate prin contract.

Spre exemplu ieri, la sediul Minis­te­rului Transporturilor, minis­trul Răzvan Cuc a semnat contractul pentru proiectarea şi execuţia lotului 5 din autostrada Comarnic-Braşov cu asocierea SC Alpenside SRL - Specialist Consulting SRL. Alpenside a avut anul trecut afaceri de 106 mil. lei, o pierdere netă de 8,8 mil. lei şi 138 de angajaţi, având ca tip de activitate „Lucrări de construcţie a proiectelor utilitare pentru fluide“. Firma Alpenside SRL, fostă Util Construct Plus, este deţinută de Florin Cristian Mihai şi a mai realizat până acum extinderea reţelelor subte­rane în Ploieşti, închiderea depozitelor urbane din judeţul Călăraşi, repararea străzilor din Sectorul 4, realizarea de alei şi trotuare şi lucrări pentru creşte­rea eficienţei energetice a blocurilor din Sectorul 3 din Bucureşti sau demo­la­rea şi reconstrucţia primăriei din Feteşti. Proiectul vizează construc­ţia unei autostrăzi pe sectorul Râşnov - Cristian plus drum de legătură, sectorul fiind compus din 6,3 km de autostradă şi 3,7 km de drum naţional cu patru benzi plus separator median.