Test Auto ZF: BMW M760Li xDrive V12, zbor prin stratosferă

Autori: Bogdan Alecu , Drive Test 16.10.2017

Mărimea motorului a fost din totdeauna o “emblemă” aparte a automobilelor secolului al XX-lea, motiv pentru care o limuzină de lux sau un automobil sport trebuia să dispună de un propulsor cu 12 cilindri, dispuşi în “V” sau “W”. În cazul automobilelor Bugatti, numărul cilindrilor ajungea chiar şi la 16. În acest caz, numărul cilindrilor dintr-un V12 reprezintă şi o garanţie a rafinamentului, motorul fiind unul perfect echilibrat şi cu vibraţii minime.

În urmă cu doi ani, când s-a lansat noua generaţie a Seriei 7 cei de la BMW şi-au pus în plan să recupereze rapid decalajul faţă de S-Klasse de la Mercedes-Benz, principalul său concurent şi lider de segment. Dar Mercedes-Benz a plusat – tocmai pentru că Maybach nu a avut succesul scontat, acesta s-a transformat în Mercedes-Maybach şi a venit la un preţ mult mai mic decât celebrele limuzine Maybach. Şi din nou, cei de la BMW au venit cu răspunsul - 760iL xDrive V12. Şi acum competiţia se duce în stratosfera segmentului premium, chiar dincolo de limita lui, spre segmentul de lux, acolo unde regăsim Rolls-Royce şi Bentley. Se poate spune fără probleme că un 760iL poate concura inclusiv cu branduri de lux datorită motorului V12, interiorul personalizabil în cele mai mici detalii şi senzaţiilor pe care le oferă. Singura limitare o reprezintă imaginea de marcă. Cel mai probabil nici devalorizarea nu ar reprezenta în acest caz o problemă datorită faptului că V12 pe Seria 7 va fi un lucru tot mai rar, iar în timp, cu siguranţă automobilul va deveni unul de colecţie.

Dar ce au în comun clasa premium şi cea de lux este faptul că automobilele pot fi echipate cu cele mai noi tehnologii şi pot fi personalizate de viitorul proprietar întocmai după gusturile acestuia. În acest caz, cine doreşte să vadă adevăratul Serie 7, cel mai bun exemplu este M760iL. Acesta prezintă cel mai bine nivelul la care au ajuns bavarezii. Din acest motiv, pentru a experimenta cum trebuie un astfel de automobil, precum Seria 7, acesta trebuie achiziţionat într-o versiune cât mai bine echipată - tocmai pentru a fi cât mai aproape de ce doreşte constructorul să ofere clientului. Da, preţul va fi mai mare – 210.000 de euro cu TVA în momentul de faţă, faţă de circa 100.000 de euro cât costă în versiunea “de bază”. Ce este de remarcat? Atenţia incredibilă la detaliu – spre exemplu, fotoliile din spate dispun inclusiv de puncte de prindere Isofix, iar acestea sunt “ascunse” cu un fermoar special.

Nu în ultimul rând, la fel precum Rolls-Royce sau Bentley, M760iL este gândit pentru drumuri lungi sau foarte lungi. O călătorie de 1-2 ore trece incredibil de repede. Motorul de peste 600 CP pare să aibă întotdeauna resurse nelimitate de putere, indiferent de viteza pe care o ai în acel moment, iar cei 330 km/h de pe vitezometru dau de înţeles din ce categorie face parte maşina.

Prin ce se remarcă? prin faptul că pare o limuzină extrem de rafinată şi plăcută la condus, dar care, atunci când este provocată, se poate transforma într-un adevărat supercar din aproape punctele de vedere – mai puţin cel al lipsei confortului şi spaţiului interior.

În plus, acesta este primul BMW Seria 7 ce include litera M în denumire. Nu este un M7, dar este cu siguranţă cel mai apropiat de un acesta. În plus, sigla V12 apare peste tot, de la montantul C al caroseriei, la pragurile iluminate. Totodată, cu acest model, BMW sărbătoreşte trei decenii de motorizări V12 pe Seria 7, de la debutul modelului E32 750iL lansat în a doua jumătate a anilor 80.

Acum, M760iL vine cu celebrul V12 de 6,6 litri echipat cu două turbine de supraalimentare şi dezvoltă un total de 609 CP, în timp ce viteza maximă este limitată la 250 km/h alături de un cuplu motor de 800 Nm disponibil între 1.550 rpm şi 5.000 rpm. Dacă maşina dispune de pachetul M – cum este cazul de faţă, atunci viteza maximă creşte la 305 km/h. Tocmai pentru că este un motor pe benzină, cuplul motor este disponibil pe o plajă de turaţii mult mai largă, iar datorită acestui fapt dar şi cutiei de viteze ZF cu opt trepte limuzina este capabilă să ruleze cu 140 km/h pe autostradă cu motorul la mai puţin de 2.000 rpm, ceea ce se traduce printr-un zgomot extrem de redus din partea propulsorului la drum lung. Desigur, cine doreşte să-l audă la potenţialul maxim poate comuta în modul Sport, iar din acel moment toate cele patru evacuări oferă o coloană sonoră demnă de orice model supersport, mai ales când se poate accelera de la 0 la 100 km/h în 3,7 secunde. Senzaţia produsă este una de excepţie, cel de la volan şi pasagerii fiind ţintuiţi la propriu în scaune. Singura grijă fiind însă aderenţa, iar apăsarea pedalei de acceleraţie trebuie realizată cu responsabilitate, în funcţie de asfalt şi vreme şi tipul drumului.

Consumul? În jur de 13 litri/100 km pe autostradă şi 17-20 de litri/100 km în oraş, în traficul din Bucureşti.

Printre sistemele care trebuie menţionate de pe M760iL se numără şi Executive Drive Pro, suspensia care permite ca automobilul lung de aproape 5,24 metri şi greu de 2,2 tone să poată fi pilotat într-un regim sport întocmai precum unul mai uşor de 1,5 tone, fiind agil pe viraje şi sprinten în orice condiţii, în ciuda dimensiunilor sale. Acesta permite o stabilizare activă a ruliului precum şi funcţia predictivă pe baza datelor furnizate de sistemul de navigaţie.

De asemenea, schimbările bruşte de direcţie sunt posibile datorită sistemului electronic de anti-rollbar şi sistemului de tracţiune integrală şi desigur, sistemului ce permite rotirea roţilor spate.

Nu în ultimul rând, trebuie menţionat că Seria 7 poate fi echipată cu farurile BMW Laserlight cu BMW Selective Beam. În traducere, noaptea, atunci când nu vine nimic din contrasens, farurile cu tehnologia laser pe faza lungă măresc câmpul vizual la 600 de metri, faţă de 300 de metri în cazul tehnologiei LED. Spre comparaţie, faza scurtă de la BMW acoperă un câmp vizual de 70-80 de metri. În plus sistemul adaptiv pentru faza lungă, controlează individual farurile – unghi de rotaţie, activare/dezactivare – şi poate crea o zonă “acoperită” pentru a evita orbirea celorlalţi participanţi la trafic. Singurul minus al acestui sistem este că nu se poate regăsi pe toate automobilele în echiparea standard.