Cum s-au transformat 5 malluri ajunse în faliment în fabrici, depozite sau birouri. „Eşecul“ unui centru comercial poate fi cauzat de amplasarea nefavorabilă, de chiriaşii neadecvaţi zonei sau de scăderea puterii de cumpărare

Autor: Alina-Elena Vasiliu 18.10.2017

Peste 100 de centre comerciale de mici şi mari dimensiuni s-au deschis în România în ultimii zece ani, dar prea puţină lume ştie că cel puţin cinci dintre acestea au intrat în insolvenţă sau în faliment şi au fost transfor­mate în fabrici, spaţii de depozitare sau birouri în ultimii ani. Acestea au atras investiţii de aproa­pe 100 de milioane de euro.

Mixul de chiriaşi neadecvat zonei, con­cu­renţa din oraşele mari şi „lupta“ pentru cum­pă­rători au dus la eşecul centrelor comerciale, ale căror spaţii proprietarii au decis să le valo­rifice altfel decât în retail.

„Un motiv aparte pe care l-aş scoate în evidenţă ar fi acela că multe dintre aceste cen­tre comerciale au fost construite înainte de 2008, având la bază premise total diferite în com­paraţie cu realitatea post 2008“, spune Daniela Popescu, associate director, retail agency la Colliers International România.

Unele dintre proiecte au fost dezvoltate cu ajutorul finanţării bancare acordate în con­di­ţiile pieţei de dinainte de 2008, când băncile ofe­reau mai uşor credite, şi nu au mai fost sus­te­nabile după criză, când puterea de cumpă­ra­re a scăzut. În prezent spaţiile comer­ciale cu­mu­lează 3,4 milioane de metri pătraţi la nivelul Româ­niei, din care Bucureştiul con­centrează 1,1 milioane de metri pătraţi, iar restul ţării are 2,3 milioane de metri pătraţi.

„În viitorul apropiat vedem un potenţial im­portant pe piaţa de retail în două direcţii: nu­meroase parcuri de retail atât în oraşele mari, cât şi în oraşele mici, dar şi o atenţie sporită pentru centre comerciale mai mari în oraşe medii încă neacoperite şi pentru extinderile/re­no­vările centrelor existente de mari dimen­siuni“, spune Daniela Popescu.