Încrederea consumatorilor din UE a ajuns la cel mai înalt nivel din ultimii 9 ani, dorinţa de cumpărare fiind pe un trend ascendent şi în România

Autor: Roxana Rosu 18.10.2017

Aşteptările consumatorilor din România privind economia şi veniturile au variat într-o măsură nesemnificativă în al treilea trimestru al anului, faţă de intervalul anterior, cea mai vizibilă modificare fiind la nivelul dorinţei de cumpărare, care a crescut, potrivit datelor studiului GfK privind climatul de consum în Europa.

”În ciuda creşterii veniturilor, scăderii inflaţiei şi reducerii TVA-ului, consumatorii din România s-au arătat prea puţin dispuşi să îşi schimbe opinia asupra perspectivei economice în timpul trimestrului al treilea”, se arată în comunicatul GfK.

După un trimestru doi cu variaţii minime, aşteptările economice au fluctuat pe parcursul trimestrului III, revenind la aproximativ acelaşi nivel ca la finalul trimestrului anterior. Luna septembrie s-a încheiat la valoarea de 6,3 puncte, cu aproape un punct mai puţin decât la finalul trimestrului II, dar cu 5 puncte peste valoarea din aceeaşi perioadă a anului trecut.

Aşteptările privind veniturile au înregistrat, de asemenea, o mică scădere la începutul trimestrului III, dar apoi s-au stabilizat la nivelul de 24,2 puncte până la finalul trimestrului. Această variaţie reprezintă o scădere de 2 puncte faţă de sfârşitul trimestrului anterior, dar o creştere de 3,4 puncte faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

Înclinaţia către cumpărare a înregistrat cea mai mare variaţie. La începutul trimestrului s-a menţinut la nivelul perioadei anterioare, dar în septembrie a crescut la 12 puncte. Aceasta reprezintă o creştere de 6,4 puncte faţă de finalul trimestrului II şi o creştere de 9,7 puncte faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

La nivelul UE, înclinaţia către consum a populaţiei din cele 28 de ţări şi-a continuat tendinţa ascendentă, încheind trimestrul III al anului la aproape 21 de puncte. Această valoare reprezintă o creştere faţă de cele 19 puncte înregistrate la finalul trimestrului II şi acum se află la o cotă nemaiatinsă de la finalul anului 2007.

„Consumul privat s-a dovedit a fi unul dintre pilonii principali ai economiei europene în ultimul trimestru, în condiţiile în care numeroase ţări şi-au îmbunătăţit ori şi-au menţinut înclinaţia către cumpărare în acest trimestru. Aceste rezultate contrazic rezultatele relativ mixte obţinute de diverse ţări la alţi indicatori: aşteptările economice au scăzut în Franţa, Germania şi Portugalia, iar aşteptările privind veniturile au scăzut, de asemenea, în Franţa, Austria şi Germania, în comparaţie cu trimestrul al doilea al acestui an.”, comentează Rolf Bürkl, expertul în consum al GfK