Isărescu trimite bancherii şi băncile din România să se profesionalizeze: “Este vorba de pregătirea bancherilor în relaţia cu clienţii sau cerinţele pentru munca aşa-numiţilor RM”

Autor: Corina Zamfir 25.10.2017

Mugur Isărescu, guvernatorul BNR, a avut miercuri un discurs extrem de critic la adresa bancherilor şi băncilor din România spunând că aceştia trebuie să se profesionalizeze, să-şi trimită angajaţii la cursuri de pregătire pentru ca relaţia cu clienţii lasă de dorit.

“Cele mai multe probleme sunt generate de angajaţii care acţionează necorespunzător, fie din ignoranţă, neînţelegere sau prin nerespectarea normelor care le guvernează activitatea bancară … Descoperim însă că există o problematică centrală pe care o ignorăm cu încăpăţânare şi vedem rezultatele în dezvoltarea publică – deşi în vorbe o pomenim mereu! Este vorba de pregătirea bancherilor în ceea ce priveşte relaţia cu clienţii sau cerinţele pentru munca aşa-numiţilor RM (relationship managers).”, a spsus Isărescu a Institutul Bancar Român în deschiderea celei de-a treia ediţii a “Banking Compliance Summit”.

Prima problemă pe care guvernatorul BNR a identificat-o este aceea că avem în bănci numeroase proceduri care nu ţin seama de modul în care privesc lucrurile clienţii, de percepţia lor. Multe proceduri nu au avut în vedere ce se va înţelege în spaţiul public, dincolo de uşa băncii. “Ar trebui să reanalizăm procedurile bancare şi din această perspectivă.”

Cea de-a doua problemă face referire la declaraţiile dure pe care vicepreşedintele Parlamentului European, domnul Ioan Mircea Paşcu, le-a făcut după o anumită experienţă cu banca din România la care avea conturi.

“Băncilor din ţara noastră nu le pasă de clienţi, nu au nici un fel de consideraţie pentru aceştia (cuvintele sale sunt mult mai dure). Când eşti în faţa unor asemenea aprecieri deloc pozitive, este imposibil să nu te întrebi: ce spune oare omul obişnuit de modul de lucru al personalului băncilor? Şi nu am dreptate să spun din nou că avem nevoie de un nou stadiu de profesionalizare a resursei umane, că ne trebuie programe obligatorii de pregătire – nu numai „in-house” – pentru toate dimensiunile activităţii bancare la care mă refer de ceva vreme încoace?!”, a adăugat Mugur Isărescu.

"După cum aţi observat, m-am referit la necesitatea şi chiar obligativitatea pregătirii personalului, în general, nu doar a celui implicat în funcţia de conformitate ... Chiar dacă pentru unele categorii de personal (în special cel din reţea, din „front office”) modalitatea de conformare cu nivelul de competenţe şi cunoştinţe este lăsată la latitudinea angjatorului, aceasta nu înseamnă că raportarea unui training intern şi, eventual, a unei examinări tot în sistem intern asigură un cadru educaţional calitativ", a mai spus guvernatorul BNR.