Megatranzacţie pe piaţa aviatică: ​Airbus a vândut 430 de avioane A320 în Dubai, în valoare de 50 de miliarde de dolari

Autor: Alexandra Cepăreanu 15.11.2017

Airbus SE a anunţat cea mai mare tranzacţie cu avionul comercial A320, pentru suma de 50 de miliarde de dolari la Expoziţia Aeriană din Dubai, depăşind mega-deal-ul de 20 de miliarde de dolari al companiei Boeing, relatează Bloomberg.

Pactul a avut loc miercuri şi s-a discutat  tranzacţia a 430 de avioane A320neo cu investitorul american Indigo Partners, care a marcat o revenire pentru Airbus la expoziţia din Golf, unde şi-a depăşit rivalul.

Această tranzacţie este o realizare pentru directorul de vânzări, John Leahy, care umează să se pensioneze şi care a ridicat planificatorul european într-o poziţie dublă faţă de Boeing.

Avioanele vor fi folosite pentru a spori flotele transportatorilor cu costuri reduse de la Devner la Budapesta. Ele vor fi împărţite la patru companii din portofoliul de investii al Indigo: Frontier Airlines, Volaris din Mexic, operatorul din Europa de Est Wizz Air Holginds Plc şi JetSmart din Chile.

„Afacerea include 273 de avioane A320neo, împreună cu 157 de avioane mai mari A321neo şi este în valoare de 49,5 miliarde de dolari fără reduceri”, a spus Airbus. Leahy a numit tranzacţia “remarcabilă”, în timp ce Franke, co-fondator al Indigo în 2002, a subliniat încrederea în A320 şi în preţurile mici, model de călătorie pe care el l-a ajutat să se dezvolte.

În urma acestei tranzacţii, acţiunile companiei Airbus au crescut cu 4%, înregistrând tranzacţii mai mari cu 2,9%, având un câştig de 37% în acest an.

Boeing a recuperat teren prin vânzarea a 175 de avioane 737 Max, principalul concurent al lui A320, la FlyDubai, o afacere destul de mare pentru a domina majoritatea evenimentelor în aer.

În timp ce această comandă vine ca o iritare pentru Airbus, compania EgyptAir Airlines Co. a anunţat că va fi operatorul a 15 avioane A320neo, comandate anterior de către compania de leasing AerCap Holdings NV.

Câştigarea masivă a aeronavei A320 duce la o posibilă înfrângere a modelului A380, care până în prezent nu a reuşit să încheie o înţelegere cu trasportatorul local Emirates la show-ul din Dubai. Companiile au ajuns la o înţelegere pentru aproximativ 36 de dublu-decjers suplimentari, evaluaţi la 15,7 miliarde de dolari, au spus oameni familiarizaţi cu negocierile.

Modelul A380 nu a devenit decât un produs francez pentru compania Airbus, cu o comandă totală de 317 avioane-mai mult cu 100 de avioane faţă de modelul A320, pe care Indigo intenţionează să le cumpere.

Indigo a repartizat avioanele după cum urmează:

Wizz – 146 de avioane (72 A320neo, 74 A321neo)

Frontier Airlines – 134 de avioane (100 A320neo, 34 A321neo)

Volaris – 80 de avioane (46 A320neo, 34 A321neo)

JetSmart – 70 de avioane (56 A320neo, 14 A321neo)

Modelul A320 este cel mai bine vândut produs de Airbus, fiind aeronava care a pus pe hartă compania. Compania Airbus a fost prima  care a pionierat variant noului motor al modelului său unic. Modelul A320neo a zburat pentru prima dată în 2014 şi a fost livrat clienţilor din întreaga lume. Modelul 737 Max al lui Boeing a intrat în serviciul comercial în acest an.

Modelul A320neo nu a fost lipsit de  defecţiuni tehnice. Momentan, producţia este întreruptă de întârzierile de fabricaţie la Patt & Withney, o unitate a United Technologies Corp., care livrează motorul cu turbine adaptat avionului. Aeronava este alimentată, de asemenea, de motoarele fabricate de CFM International, o afacere între General Electric Co. şi Safran SA.

Airbus construieşte avionul A320 în diferite locuri din întreaga lume. Fabrica principal aflânduse în Touluse, Franţa, precum şi la Hamburg, Germania. Compania construieşte avionul şi la o linie de ansamblare din China.