Bitdefender, cel mai puternic brand românesc din IT, evaluat la peste 600 mil. dolari odată cu achiziţia unui pachet minoritar de acţiuni de către fondul Vitruvian Partners

Ziarul Financiar 01.12.2017

Bitdefender, cel mai mare producător român de software, a anunţat că fondul de investiţii Vitruvian Partners a devenit al doilea cel mai mare acţionar al companiei, odată cu achiziţia pachetului minoritar de aproximativ 30%, deţinut de fondul de investiţii Axxess Capital. “Ca urmare a acestei tranzacţii, valoarea companiei Bitdefender este stabilită la peste 600 de milioane de dolari.”

Compania confirmă astfel informaţiile publicate de ZF în urmă cu aproximativ o lună în legătură cu discuţiile dintre Vitruvian şi Bitdefender.

“Bitdefender va fructifica noul parteneriat cu Vitruvian Partners pentru a-şi întări poziţia de lider atât în piaţa de soluţii de securitate pentru companii, cât şi în cea pentru utilizatori individuali. Bitdefender şi-a extins amprenta internaţională în ultimii ani prin stabilirea unui nou sediu enterprise în Santa Clara, California, pe lângă cel din Bucureşti. Astfel, peste 40% din vânzările companiei provin de pe piaţa nord-americană, una dintre regiunile cu cele mai mari creşteri la nivel global. Bitdefender are 1.300 de angajaţi în nouă ţări, care deservesc clienţi din peste 150 de pieţe şi o reţea de circa 7.000 de parteneri revânzători”, conform datelor transmise de companie.

„Tranzacţia demonstrează creşterea şi scalarea rapidă a businessului nostru, dat fiind că suntem evaluaţi acum la peste 600 de milioane de dolari. Experienţa amplă a Vitruvian în dezvoltarea companiilor de tehnologie susţine strategia noastră de creştere şi, în special, investiţiile semnificative în construcţia ofertei de soluţii pentru companii şi a prezenţei din Statele Unite ale Americii. Vom continua să operăm cu baze financiare solide, ceea ce ne va permite să ne extindem şi să diversificăm portofoliul de produse ca să ne protejăm mai bine clienţii şi să fim mereu cu un pas înaintea atacatorilor”, spune Florin Talpeş, CEO şi cofondator al Bitdefender.

„Realizările Bitdefender sunt pe aceeaşi linie cu ceea ce căutăm pentru noi investiţii şi sunt sprijinite de o echipă excepţională de management care prezintă oportunitate importantă de a crea valoare strategică. Suntem nerăbdători să fim alături de Florin Talpeş şi de echipa lui în drumul spre un nou nivel al inovaţiilor şi expansiunii Bitdefender”, a declarat Stephen Byrne, partener la Vitruvian Partners.

„Suntem onoraţi să ne fi alăturat familiei Talpeş în transformarea Bitdefender într-un furnizor de soluţii de securitate de top, utilizat de oameni şi companii din întreaga lume. Odată cu exitul nostru după o călătorie de opt ani, suntem încrezători că, alături de Vitruvian Partners, Bitdefender va continua expansiunea globală cu produse revoluţionare”, afirmă Horia Manda, Managing Partner al Axxess Capital.

“Cofondatorii Bitdefender, Măriuca şi Florin Talpeş, vor continua să deţină pachetul majoritar din Bitdefender. Un grup de investitori privaţi mai deţin o participaţie minoritară din companie”, potrivit datelor comunicate Bitdefender.
Tranzacţia dintre Axxess Capital şi Vitruvian Partners a fost intermediată de reprezentanţii filialei din Londra a Deutsche Bank AG şi urmează a fi supusă aprobărilor instituţii de reglementare.

“Vitruvian Partners este un fond de investiţii paneuropean, cu sediul în Marea Britanie, care se concentrează pe companii de tehnologie cu creştere rapidă. Vitruvian susţine companiile din portofoliu să scaleze businessul printr-un mix de asistenţă operaţională şi iniţiative strategice, inclusiv achiziţii. Astfel de investiţii includ companii precum Just Eat, FarFetch, Skyscanner, Voxbone, Ebury, CRF Health, Trustpilot, Callcredit şi Snow Software.

În iunie 2017, Vitruvian a anunţat că a încheiat procesul de fundraising pentru al treilea fond al său. Cu un buget de investiţii de 2,4 miliarde de euro, Vitruvian Investment Partnership III. (VIP III) este cel mai mare finanţator din Europa al companiilor cu dezvoltare accelerată. Vitruvian Partners a investit în 30 de companii cu primele sale două fonduri şi administrează active în valoare de cinci miliarde de euro. Fondul are birouri în Londra, Stockholm, Munchen, San Francisco şi Luxemburg”, conform datelor comunicate de fond.

ZF a scris în urmă cu o lună că fondul de investiţii Vitruvian Partners din Suedia / Marea Bri¬ta¬nie a intrat în discuţii exclusive cu fondul de investiţii Axxes Ca¬pital pentru a cumpăra 25% din Bitdefender.
Axxes Capital, un fond care a dat lovitura cu investiţia în Bitdefender, şi-a scos la vânzare o parte din pachetul de acţiuni angajând divizia de investiţii de la Londra a Deutsche Bank pentru a se ocupa de acest proces. Licitaţia a început în vară, iar în ultima fază intraseră conform surselor ZF, două fonduri - General Atlantic din SUA şi Vitruvian Partners.

Vitruvian Partners, care a fost înfiinţat în anul 2006, are o echipă de 56 de oameni, administrează un fond de 2,4 miliarde de euro şi a realizat până în prezent peste 85 de investiţii. Vitruvian face investiţii pornind de la un minim de 25 mil. euro cu o evaluare a companiei de cel puţin 75 mil. euro, valoarea maximă a investiţiei fiind de 250 mil. euro, conform datelor de pe pagina web a fondului. Printre proiectele din industria IT&C în care Vitruvian a investit se numără: platforma de contabilitate şi HR Accountor, platforma de management al compensaţiilor salariale Benify, marketplace-ul pentru produse de modă de lux Farfetch sau aplicaţiile software pentru managementul proceselor de lucru Group IMD.

Familia Talpeş, Florin şi Măriuca, a pus bazele Bitdefender acum mai bine de 20 de ani, reuşind să ajungă în întreaga lume cu antivirusul lor şi toate soluţiile de protecţie a sistemelor informatice.

Compania de soluţii de securitate IT Bitdefender a ajuns anul trecut în România la un număr mediu de 868 de angajaţi, cu 160 mai mulţi decât în anul anterior, arată datele ra-por¬tate de societate la Ministerul Fi¬nan¬ţelor. Compania are astfel un număr triplu de oameni faţă de anul 2012. Datoriile totale ale companiei se ridicau la 31 decembrie 2016 la 58,1 mil. lei (12,9 mil. euro), în creştere cu 2,8% faţă de anul anterior. Bitdefender, companie ale cărei soluţii de se¬cu¬ri¬tate IT sunt utilizate la nivel global de aproxi-mativ 500 de milioane de utilizatori, nu a pu¬blicat până acum date oficiale privind veni-turile sale totale, ci doar informaţii disparate despre ponderea diferitelor pieţe în încasări.
Florin Talpeş, director general al BitDefender, a declarat la finele lunii octombrie, la un eveniment organizat de revista Busi¬ness Magazin că „anul viitor com¬pa¬nia îşi propune să atingă un prag psiho¬lo¬gic al cifrei de afaceri“, fără a oferi alte detalii.

Anul trecut, compania înregistrată în România a raportat o cifră de afaceri de 453,2 mil. lei, mai mare cu 17,1% faţă de anul anterior, depăşind astfel pentru prima oară pragul de 100 mil. euro, o cifră de afaceri de 453,2 mil. lei, mai mare cu 17,1% faţă de anul anterior, depăşind astfel pentru prima oară pragul de 100 mil. euro.
Bitdefender este a doua companie de software din România, după Oracle, şi una dintre cele mai mari 20 de companii IT&C locale, conform Anuarului IT&C al României, editat de ZF.
Bitdefender, unul dintre cele mai puternice branduri româneşti la nivel internaţional, a apărut în 2001, odată cu rebrandingul antivirusului AVX, însă compania de la care a pornit businessul a fost înfiinţată la începutul anilor ’90 de Florin Tal¬peş, care a plecat de la Institutul de Teh¬nică de Calcul pentru a intra în antreprenoriat.

Talpeş a absolvit matematica şi a fost doi ani profesor la un liceu de industrie uşoară din Sighişoara.

Înainte de a merge la celebrul ITC de pe platforma Pipera din Bucureşti, a înfiinţat compania alături de soţia sa Măriuca şi a lucrat iniţial doar cu colegi de la institut.

În 2007, Bitdefender a fost evaluată prin investiţia de la grupul condus de Horia Manda la peste 100 mil. dolari, planul companiei enunţat la acea dată fiind de a îşi continua expansiunea internaţională şi de a se lista la bursă. Bitdefender nu a mai demarat procedurile de listare la bursă, păstrând însă permanent această ţintă pe agendă. Compania a reuşit însă să se extindă puternic pe plan internaţional, atingând pragul simbolic de 500 de milioane de utilizatori, şi a atacat puternic segmentul corporate.