„Veste bună” de la Compania de Drumuri: S-au ales constructorii centurii de la Comarnic: Familia Palla din Pisa şi o firmă din Giurgiu

Autor: Bogdan Alecu 05.12.2017

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a anunţat semnarea contractului de proiectare şi execuţie pentru obiectivul "Varianta de Ocolire Comarnic ,0+000 - km 2+850".

Contractul a fost încheiat între C.N.A.I.R. S.A. şi ASOCIEREA NEXT LEVEL EUROPE S.R.L. – EUROSTRADE S.R.L. – GROMA SOCIETA DI INGEGNERIA – SOCIETA A RESPONSABILITA LIMITATA SEMPLIFICATA.

Valoarea contractului este de 17.043.587,58 lei fără TVA şi are o durată de 31 luni (3 luni perioada de proiectare, 4 luni durata de execuţie şi 24 luni perioada de notificare a defecţiunilor).

În acest moment Compania de Drumuri a nominalizat la construcţia unui drum de importanţă maximă, care va avea misiunea de a reduce aglomerarea de pe Valea Prahovei, unde şoferii pierd ore în şir pentru a traversa localităţi precum Comarnic sau Buşteni, două companii minuscule şi necunoscute, în condiţiile în care în România activează atât mari companii locale de construcţii, ce dispun de resursele necesare realizării unui astfel de proiect, cât şi companii internaţionale.

Compania Next Level Europe a avut anul trecut o cifră de afaceri de 0,5 mil. lei şi a fost înfiinţată în 2015, având anul trecut un număr mediu de 18 angajaţi. Acţionari sunt italienii Andrea şi Francesco Palla. De partea cealaltă, Eurostrade are sediul în judeţul Giurgiu, în comuna Comana. Ultimul bilanţ al firmei a fost depus în 2014, nu se cunosc date despre companie pentru anul 2016. În 2014 nu avea niciun angajat, dar ca obiect de lucru are construcţia de drumuri şi autostrăzi.

Practic, Compania de Drumuri a dat un proiect crucial pe mâna a două companii care cel mai probabil vor bloca proiectul încă de la început. Tot aşa a procedat şi cu Centura de la Mihăileşti, Giurgiu, unde licitaţia a fost câştigată de spaniolii de la Copisa, care au pierdut un an întreg fără să construiască nimic.

Potrivit experţilor, să nominalizezi la construcţia unui proiect de infrastructură companii fără angajaţi înseamnă condamnarea din start a lucrării şi implicit blocarea sa. În condiţiile date, câştigătorii fie vor subcontracta, dar în condiţiile date subcontractorul va trebui să construiască cu un preţ şi mai mic, şi implicit lucrarea va fi una de slabă calitate - în cel mai bun caz, dacă chiar va exista cineva să efectueze lucrarea, fie constructorul va spune că nu realizează proiectul şi implicit va trebui reorganizată licitaţia, rezolvate constestaţiile şi nominalizarea unui nou constructor. Ca exemplu, licitaţia pentru centura de la Comarnic a fost lansată la începutul anului trecut – deci numai licitaţia durează aproape doi ani.

Tot ca termen de comparaţie, Compania de Drumuri a nominalizat anul trecut un constructor turc la construcţia centurii de la Bacău, care în un an a realizat numai 2% din proiect după care a abandonat lucrările. Prin acest lucru, compania de drumuri a blocat centura Bacăului din nou pentru mai mulţi ani. Astfel de proiecte sunt blocate pe termen nelimitat în contextul în care statul nominalizează constructori fără muncitori şi experienţă în construcţii extrem de importante.

Pentru a debloca lucrări cheie, guvernul condus de Dacian Cioloş demarase un program de construcţie în regie proprie. Acest proiect a fost blocat, iar acum în fruntea licitaţiilor au revenit firme fără experienţă care doar blochează proiecte, nu şi construiesc ceva.