Ce malluri noi vor avea românii în 2018. Dezvoltatorii imobiliari au în plan să construiască aproximativ 290.000 de metri pătraţi de spaţii comerciale noi

Autor: Alina-Elena Vasiliu 01.01.2018

Dezvoltatorii imobiliari au în plan să construiască aproximativ 290.000 de metri pătraţi de spaţii comerciale noi în 2018.

„Anticipăm că atenţia dezvoltatorilor de retail se va îndrepta spre oraşele mai mici ca număr de locuitori, trend care a început deja să se facă simţit pe piaţă în ultimele 18 luni. Investiţiile de retail în oraşele principale vor viza cel mai probabil extinderea şi modernizarea proiectelor vechi la standardele actuale", spune Andrei Drosu, consultant research department în cadrul companiei de consultanţă imobiliară JLL.

Astfel, printre extinderile la care face referire consultantul JLL, pot fi menţionate cea pe care compania britanică Nova Imobiliare vrea s-o facă proiectului Colosseum de lângă Bucureşti şi extinderea proiectului Electroputere din Craiova. Francezii de la Catinvest investesc 70 de milioane de euro pentru extinderea Electroputere Parc Craiova şi pentru construirea unei noi clădiri cu spaţiu mixt, de retail şi de birouri. Grupul francez a început deja construcţia clădirii independente.

La Iaşi, Prime Kapital, o companie de investiţii şi dezvoltare imobiliară fondată de doi dintre foştii manageri ai NEPI Rockcastle, Martin Slabbert şi Victor Semionov, vrea să extindă proiectul Era Shopping Iaşi până în 2019. Prime Kapital a cumpărat în 2017 proiectul de la britanicii de la Argo Group, într-o tranzacţie de 35 de milioane de euro, potrivit presei locale. Argo Property Management, compania prin care Argo Group este prezent în România, a vândut în 2016 şi mallul Shopping City Sibiu către compania sud-africană NEPI Rockcastle, pentru 100 de milioane de euro. Acum, Argo Property Management mai are pe piaţa locală centrele comerciale Era Park din Oradea (64.000 de metri pătraţi) şi Shopping City Suceava (47.000 de metri pătraţi) şi deţine un teren în Iaşi, unde intenţionează să dezvolte un ansamblu rezidenţial.

„România este o piaţă atractivă şi observăm un interes din ce în ce mai mare al investitorilor de a intra pe piaţa locală. Credem că în următorii doi ani, vom avea nume noi pe piaţa locală. Dintre cei mai activi dezvoltatori, am putea menţiona Prime Kapital, care a ajuns la un număr de peste zece proiecte anunţate sau în curs de dezvoltare, Mitiska Reim, care a depăşit pragul de 20 de proiecte de retail park-uri, NEPI Rockcastle şi Catinvest", spune Bogdan Marcu, partner retail agency la compania de consultanţă Cushman&Wakefield Echinox.

Tot în categoria extinderilor, la un an de la inaugurare, dezvoltatorul centrului comercial Veranda din Bucureşti - Andrei Pogonaru - a spus că va demara lucrări de extindere a mallului. Proprietarul spune că miza este pe clienţii români care se întorc din străinătate şi vin să cheltuie bani în malluri, tendinţă pe care a remarcat-o până acum în Veranda.

Mallul Veranda, dezvoltat de firma Prodplast Imobiliare, are o suprafaţă de 30.000 de metri pătraţi, la care se adaugă 15.000 de metri pătraţi de spaţii exterioare, unde este amplasat locul de joacă pentru copii şi un patinoar în aer liber. Dintre chiriaşii Veranda fac parte Carrefour, cu o suprafaţă de 10.000 de metri pătraţi, H&M, C&A, LC Waikiki, CCC, Deichmann, Triumph, Pepco, Yves Rocher, Sephora, Noriel, Splend'or, Melkior, Diverta, Catena şi Sensiblu. Investiţiile în mallul Veranda au fost de circa 60 de milioane de euro. Printre mallurile cu care concurează Veranda în zona de est a Capitalei, se numără şi Park Lake, centru comercial deschis cu doar două luni înaintea Veranda.

Braşovul a devenit de asemenea un pol de interes pentru dezvoltatorii de retail, după ce doi mari investitori - AFI Europe şi Immofinanz - şi-au anunţat planurile de a pătrunde cu malluri în oraş, urmând să intre în luptă cu centrul comercial Coresi, dezvoltat de Immochan şi care funcţionează deja de circa trei ani.

”Suntem siguri că în oraşele mari, precum Bucureşti, Timişoara, Cluj-Napoca sau Iaşi, vor mai apărea în următorii ani noi spaţii de retail care vor veni în întâmpinarea unei cereri în creştere, dată de dinamica pozitivă a acestor zone", spune Bogdan Marcu, de la Cushman & Wakefield Echinox.