Strategia lui Trump de a-i proteja de concurenţă cu tarife de import pe producătorii americani de maşini de spălat şi panouri solare a pus pe jar UE, Germania, China şi alte state. După un an cu alarme false, au reapărut temerile că va porni un război comercial între superputerile lumii

Ziarul Financiar 24.01.2018

Tarifele impuse de preşedintele american Donald Trump importurilor de maşini de spălat şi de panouri solare au fost condamnate de companii mari şi de state puternice din Asia şi Europa. Ar putea urma suprataxe de import pe oţel şi aluminiu. După un an cu alarme false, au reapărut temerile că SUA şi China s-ar putea ciocni într-un război comercial.

Preşedintele american a impus tarife grele pe importurile de maşini de spălat şi panouri solare, dând astfel un avantaj competitiv producătorului local de maşini de spălat Whirlpool şi o lovitură industriei energiei regenerabile, scrie Reuters.

Tarifele prin care se descurajează importurile de maşini de spălat depăşesc cele mai dure recomandări ale Comisiei pentru Comerţ Internaţional din SUA, în timp ce taxele aplicate panourilor solare sunt mai mici decât sperau producătorii americani. Trump a impus un tarif de 20% pentru primele maşini rezidenţiale mari importate în primul an şi un tarif de 50% pe maşini de spălat importate în număr mai mic. Taxele ar urma să scadă de la an la an. Un tarif de 30% va fi aplicat pentru celule şi module solare în primul an, rata urmând să ajungă la 15% în al patrulea an. Tot mai multe voci spun că taxele protecţioniste îi vor apăra pe producătorii locali, dar vor lovi în cele din urmă în buzunarele consumatorilor.

Uniunea Europeană nu este fericită cu noile tarife ale lui Trump, aplicate când FMI şi alte instituţii de prognoză economică avertizează că protecţionismul, cu un focar puternic în SUA, poate perturba comerţul mondial. 

„Urmărim cu foarte mare atenţie acţiunile administraţiei Trump, nu doar în ceea ce priveşte tarifele, ci şi reforma fiscală“, a declarat ministrul suedez de finanţe Magdalena Andersson. „Şi, desigur, trebuie să fim atenţi, să discutăm cu administraţia, separat şi în interiorul Organizaţiei Mondiale a Comerţului, astfel încât toate ţările să urmeze regulile pe care le-am convenit în comun.“ UE este cel mai mare jucător din comerţul mondial.

„Poziţia noastră este  că cu cât sunt mai puţine tarife, cu cât este mai puţin protecţionism, cu atât va fi mai bine pentru oamenii din ţările noastre. Într-un final, toate acestea vor face ca importurile şi produsele din SUA să devină mai scumpe, iar consumatorii îşi vor permite mai puţine maşini de spălat şi produse“, a spus ministrul de finanţe german Peter Altmaier.

Măsurile protecţioniste se adaugă unei liste lungi de dispute care tensionează relaţiile dintre SUA şi UE de când Trump a devenit preşedinte.  China şi Coreea de Sud au adoptat o poziţie mai dură, acuzând SUA că abuzează de regulile comerţului internaţional şi au avertizat că vor cere OMC să rezolve problema.  „Împreună cu alţi membri ai OMC, China îşi va apăra interesele legitime“, a anunţat ministerul comerţului din China. Instituţia a precizat că tarifele americane „nu doar că trezesc îngrijorări multor parteneri comerciali, ci şi opoziţie din partea multor guverne locale şi companii din SUA“, notează Deutsche Welle. Beijingul nu a indicat că va răspunde cu măsuri similare. Nici sud-coreenii nu au dat indicii despre intenţiile lor. Guvernul Mexicului, un alt producător major de maşini de spălat şi celule solare, a spus că este „regretabil“ că ţara nu a fost exceptată de la aplicarea tarifelor. Mulţi producători de electrocasnice sud-coreeni vor avea de suferit din cauza protecţionismului american.

Samsung şi LG Electronics vând împreună trei milioane de maşini de spălat pe an în SUA.

Samsung a construit o fabrică de maşini de spălat în Carolina de Sud, unde a angajat 600 de persoane şi care şi-a început producţia pe 12 ianuarie. LG îşi construieşte o fabrică în Tennessee, notează Financial Times. LG şi Samsung au fost amândouă menţionate într-o plângere făcută de Whirlpool la departamentul american al comerţului din cauza „unei strategii agresive de reducere a preţurilor“ pentru maşinile de spălat importate. Şi acum reacţia Whirlpool a fost promptă. „Este o victorie pentru muncitorii şi consumatorii ame­ri­cani. Aplicând legile comerciale deja existente, pre­şe­din­tele Trump s-a asigurat că muncitorii americani vor avea aceleaşi avantaje cu concurenţii lor străini“, a de­cla­rat preşedintele Whirlpool Jeff Fettig. Bogdan Cojocaru

În plus, compania a anunţat că îşi va majora personalul cu 200 de salariaţi şi a promis că va investi mai mult în producţie şi inovare. Fettig a fost consilierul lui Trump în campania electorală. Protecţionismul comercial al preşedintelui ţine mai degrabă de companii decât de ţări.

Coreea de Sud a fost numărul unu ca sursă de maşini de spălat importate în SUA din 2007 până în 2012. Mult timp înaintea Coreei, Germania a ocupat primul loc, scrie Forbes. Din 2013 până în 2017, titlul a revenir Chinei. Însă în prezent Vietnam contribuie cu o treime la importurile de maşini de spălat în SUA. Acolo produc sud-coreenii cu care concurează Whirlpool. Maşinile de spălat ocupă locul 196 într-un top în funcţie de mărimea importurilor cu 1.200 de categorii de produse. Maşinile de spălat nu sunt nici foarte importante, dar nici de ignorat. În primele 11 luni ale anului trecut, importurile au crescut cu 10%, la 1,71 de miliarde de dolari, un nivel record. În timp ce importurile totale au crescut cu 86% începând cu 2003, importurile de maşini de spălat au sărit în sus cu peste 317%. Whirlpool are nouă fabrici în SUA, dintre care cinci în Ohio.

Whirlpool este o companie globală, de 21 de miliarde de dolari, printre cele mai mari 500 din SUA, cu 100.000 de angajaţi. Pe lângă fabricile din Ohio, compania mai produce în Tennessee, Oklahoma şi Massachusetts. De asemenea, Whirlpool mai are fabrici şi în Mexic.  Produce, în plus, în Franţa, Italia, Marea Britanie, Polonia, Slovacia, Rusia, Turcia, în Africa de Sud, Brazilia, Columbia şi Guatemala. Are 12.000 de angajaţi în America de Sud şi birouri în Chile, Peru, Ecuador şi Guatemala. În Asia are 23.000 de angajaţi, cu un sediu regional la Shanghai, unde se iau decizii pentru 20.000 de oameni, şi altul în Gurgaon, India, de unde sunt supravegheaţi 3.000 de angajaţi. Pe lângă India şi China, Whirlpool mai produce în Taiwan. Mai are şi un centru de tehnologie în Shenzhen. Însă nu are nicio prezenţă în Vietnam sau Thailanda, principalele surse de importuri de maşini de spălat în SUA. Acolo şi-au mutat producţia din China şi Coreea de Sud Samsung şi LG. SUA importă mai multe maşini de spălat produse de Samsung şi LG decât produse de Whirlpool.