Test Auto ZF: BMW X5 xDrive40e Plug-in Hybrid – Accent pe eficienţă

Autori: Bogdan Alecu , Drive Test 29.01.2018

Automobilele preferate de antreprenori şi corporatişti trebuie să fie în primul rând eficiente din cât mai multe puncte de vedere. Nu trebuie să aibă un motor mare, ci cât mai mic, dar care să fie puternic şi să nu facă rabat la consum sau performanţe. Tot din acest motiv, taxele datorate la stat pentru maşină trebuie să fie cât mai reduse. În ceea ce priveşte interiorul, acesta trebuie să fie confortabil şi spaţios şi să ofere acces la cât mai multe soluţii hi-tech.

Trendul pe piaţa auto scoate în evidenţă faptul că motoarele pe benzină şi cele electrice reprezintă viitorul. Pe de altă parte, numărul staţiilor de încărcare nu este prea ridicat, iar un drum mai lung poate pune probleme posesorului.

SUV-ul de clasă mare a fost şi este alegerea celor care doresc un automobil spaţios, confortabil, plăcut la condus şi care să ofere o bună vizibilitate datorită poziţiei mai înalte de condus. Pe de altă parte, un astfel de SUV este de cele mai multe ori acompaniat de un motor diesel de 3,0 litri tocmai pentru a-l putea aprecia la adevăratul său potenţial – consum rezonabil şi posibilitatea de a-l conduce cu plăcere datorită unui cuplu bun. Pe de altă parte, consum rezonabil înseamnă cel puţin 10 litri/100 km în traficul urban, iar motorizarea de 3.0 litri atrage costuri suplimentare precum un impozit anual de peste 2.100 de lei sau o asigurare obligatorie de tip RCA de peste 2.000 sau chiar 3.000 de lei în cazul în care proprietarul are sub 25 de ani.

De asemenea, cei care au o parcare subterană, sau un garaj, întotdeauna vor fi deranjaţi de mirosul unui motor termic şi mai ales de mirosul unui diesel. Un motor mare înseamnă şi o cantitate mare de noxe emise, iar acest lucru nu este plăcut, mai ales că vorbim de gaze toxice.

La toate acestea există un două răspunsuri – un automobil electric sau unul hibrid – plug-in sau normal. În cazul lui BMW X5 xDrive40e Plug-in Hybrid spre exemplu, impozitul anual este de sub 10 lei, RCA-ul este semnificativ mai mic, vorbind aici de un hibrid cu motor pe benzină de 2,0 litri, iar bonus, tocmai pentru că este hibrid, maşina poate parca gratuit în parcările publice. Desigur, nu 1,5 lei ora de parcare reprezintă avantajul celui care plăteşte peste 50.000 de euro pentru un automobil, dar reprezintă un plus.

Cei de la BMW au lansat în ultimii doi ani o adevărată armadă de hibride plug-in pentru a convinge clienţii că electrificarea va fi cel mai bun lucru pentru piaţa auto şi pentru clienţi. Astfel, cei care doresc motor termic vor avea unul, dar pe lângă acesta vor avea şi unul electric. În plus, datorită sistemului electric vor putea merge 15-30 km cu un cost minim în raport cu un realizat cu un motor diesel sau pe benzină.

Dincolo de acest avantaj există şi unul practic – spre exemplu, modelul testat, BMW X5 xDrive40e Plug-in Hybrid, datorită sistemului electric, realizează încălzirea, răcirea şi ventilaţia habitaclului folosind energie din baterii. Astfel, maşina poate fi programată pentru a încălzi habitaclul pentru o anumită oră. De asemenea, poate fi programată pentru a avea bateria încărcată la o anumită oră. Practic, automobilul poate fi gata de plecare când doriţi, iar încălzirea să fi fost realizată cu energie electrică din reţea, totul pentru a maximiza autonomia, consumul şi mai ales confortul pasagerilor.

Minusuri? Este cu circa 200 kg mai greu decât un xDrive40d din cauza motorului şi bateriilor. Bateria are o capacitate de numai 9,2 kWh, astfel încât autonomia în modul electric este cuprinsă între 15 km iarna, când afară sunt temperaturi negative iar sistemul de încălzire este solicitat şi peste 25 km pe timp de vară, cu un maxim de 30 km în condiţii ideale.

Cu toate că nu se poate realiza o comparaţie directă, un Mitsubishi Outlander PHEV tot plug-in hybrid are o baterie de 12 kWh şi poate rula în mod electric între 35 şi 52 km.

Primul model plug-in hybrid de serie al mărcii principale BMW este un Sports Activity Vehicle. Lansarea noului model BMW X5 xDrive40e marchează o nouă strategie a mărcii, cu preţuri competitive pentru modelele plug-in hybrid, la un nivel comparabil cu modelele pe benzină la acelaşi nivel de putere.

Concret, noul model plug-in hybrid BMW X5 are un preţ de pornire de 57400 Euro fără TVA şi cu sistemul de navigaţie şi pachetul de suspensii adaptive „Comfort” (include amortizoare reglate electronic şi suspensia pneumatică spate) în echiparea de bază, este cu numai 1.500 Euro mai scump faţă de versiunea BMW xDrive35i la acelaşi nivel de echipare şi devine mai accesibil comparativ cu versiunea BMW X5 xDrive40d – fiind cu aproximativ 2.000 de euro mai ieftin. În plus, BMW X5 xDrive40e beneficiază de o reducere a impozitului anual de utilizare cu 95%, corespunzătoare unui model hibrid, dar şi avantajul unui motor de benzină de cilindree mică. Astfel, impozitul anual este de numai 8,98 lei.

Noul model foloseşte tehnologia eDrive alături de xDrive, astfel încât sistemul de tracţiune integrală funcţionează în permanenţă, nefiind dependent de nivelul bateriei, motorul electric livrând puterea către cutia de viteze, nu către o anumită punte.

Cu o putere totală a sistemului de 230 kW/313 CP, generată de motorul pe benzină - cu patru cilindri - cu tehnologie BMW TwinPower Turbo şi electromotorul sincron, BMW X5 xDrive40e reuşeşte, teoretic, un consum mediu mixt de 3,4-3,3 l/100 km şi un consum mixt de electricitate de 15,4-15,3 kWh pe aceeaşi distanţă parcursă.

În realitate însă, în Bucureşti, consumul poate fi puţin mai ridicat. În regim extraurban, motorul termic înregistrează în concum mediu de 10-11 litri/100 km. Aici există opţiunea de a “conserva” bateria şi a rula exclusiv cu ajutorul motorului pe benzină. În oraş, consumul exclusiv al motorului pe benzină este între 13 şi 18 litri/100 km în funcţie de perioada zilei şi stilul de condus abordat. Cu ajutorul sistemului hibrid, consumul poate fi redus însă sub 10 litri/100 km.

Energia pentru electromotorul integrat în transmisia Steptronic cu opt trepte provine de la un acumulator litiu-ion, care - prin intermediul unui transformator de tensiune - furnizează puterea şi unei baterii de joasă tensiune pentru sistemul electric 12V de la bordul BMW X5 xDrive40e.

Alimentat de la o priză obişnuită, timpul de încărcare este de 3 ore şi 50 de minute. Reîncărcarea acumulatorului se poate face prin conectarea la orice sursă casnică de energie sau printr-un BMW i Wallbox, precum şi la staţiile publice de încărcare. În contextul în care se foloseşte sistemul BMW i Wallbox pure, de exemplu, timpul de încărcare scade la 2 ore şi 45 de minute. În cazul în care priza este una nesigură, se poate opta pentru o încărcare “Low” sau “Reduced”, pentru a nu pune în pericol siguranţa sistemului de alimentare.

Pentru a se economisi spaţiu, acumulatorul de înaltă tensiune se află sub podeaua portbagajului, acolo unde este şi protejat bine în cazul unui accident. Cu o capacitate a portbagajului ce variază între 500 şi 1.720 de litri, un spătar al banchetei ce poate fi rabatat în trei părţi şi cu un interior ce beneficiază de un design luxos, BMW X5 xDrive40e se bucură şi de versatilitatea ridicată a unui Sports Activity Vehicle, combinată cu un interior exclusivist.

BMW X5 xDrive40e realizează sprintul de la 0 la 100 km/h în 6,8 secunde. Viteza maximă este limitată electronic la 210 km/h. Pentru aceasta, sistemul combină un motor de patru cilindri benzină care foloseşte tehnologia TwinPower Turbo care dezvoltă o putere maximă de  245 CP şi un cuplu de 350 Nm. Acesta este combinat cu un motor electric sincron, inserat în cutia de viteze cu opt trepte, care dezvoltă 113 CP şi un cuplu maxim de 250 Nm. Întregul sistem este cuplat la cele patru roţi prin sistemul de tracţiune integrală inteligentă, BMW xDrive. Puterea maximă a sistemului este de 313 CP, în timp ce cuplul maxim este de 450 Nm. Sistemul hibrid este completat de o baterie litiu-ion compusă din 96 de celule care oferă o capacitate de 9 kWh.

Experienţa cotidiană de utilizare a arătat că, atunci când bateria este complet încărcată, modelul poate parcurge drumurile urbane zilnice de 50-60 km cu un consum de aproximativ 6,5 litri per 100 km, cu variaţii în funcţie de stilul de condus. Pentru drumurile lungi de vacanţă, cu întreaga familie şi multe bagaje, testele au arătat un consum sub 11 litri per 100 km.

Experienţa condusului este caracterizată de performanţe versatile. Controlul inteligent al sistemului de propulsie hybrid asigură că motorul şi electromotorul acţionează la unison într-o manieră care optimizează eficienţa, în timp ce se adaptează perfect la dorinţele conducătorului. Butonul eDrive de pe consola centrală permite ajustarea modului de operare a sistemului hybrid. În setarea de bază AUTO eDrive, performanţele sunt amplificate prin intermediul propulsiei electrice, cuplul maxim de 250 Nm fiind disponibil imediat pentru acceleraţii sportive.

Alternativ, modul MAX eDrive face ca BMW X5 xDrive40e să ruleze exclusiv în regim electric, cu emisii zero, de exemplu în traficul urban. Când acumulatorul de înaltă tensiune este încărcat complet, automobilul are o autonomie de până la 31 de kilometri în modul de condus 100% electric, cu o viteză maximă limitată la 120 km/h. Experienţa zilnică de teste a arătat o autonomie de aproximativ 20-25 km cu bateria încărcată, suficient pentru parcurgerea drumului birou-acasă sau acasă-birou în mod exclusiv electric.

Prin apăsarea unui buton se activează modul SAVE Battery pentru a menţine nivelul de energie din acumulator sau a permite încărcarea acestuia în timpul deplasării. În acest fel, energia electrică poate fi conservată pentru condus în regim electric pentru etape viitoare ale călătoriei, automobilul funcţionând asemănător unui model cu range extender.

Indiferent de setarea aleasă cu ajutorul butonului eDrive, puterea oferită de cele două surse este transmisă permanent prin intermediul sistemului inteligent de tracţiune integrală, BMW xDrive. Diferitele reglaje ale automobilului care pot fi selectare prin butonul Driving Experience Control - COMFORT, SPORT şi ECO PRO - sunt şi ele disponibile în toate modurile de propulsie.

Unde putem alimenta? Cea mai bună şi la îndemână soluţie este “acasă”. Într-un proiect imobiliar nou, sau la curte, orice priză normală este suficientă pentru a încărca peste noapte maşina. În Bucureşti cea mai utilă soluţie este reprezentată de aplicaţia PlugShare care permite utilizatorilor inclusiv posibilitatea de a scrie reviewuri cu privire la staţiile de încărcare.

În total în Bucureşti sunt 71 de puncte de încărcare. Prize Type  2 – utilizat de X5 – sunt 61, potrivit PlugShare. Dar aici viitorii posesori trebuie să fie atenţi – nu toate funcţionează, nu toate sunt libere. În sudul Bucureştiului aveţi şanse maxime să găsiţi o staţie liberă, în timp ce în nord, şansele tind spre zero, mai ales după ce tot mai multe companii au cumpărat maşini electrice pentru flota lor. Există şi staţii pentru care plăteşti. Dincolo de Renovatio, care sunt probabil cei mai vizibili, cu toate că nu întotdeauna staţiile lor merg, în piaţă mai sunt cei de la Polyfazer. Aceştia din urmă utilizează aplicaţia de pe telefon şi nu un card. Practic, la Polyfazer la prima vizită poţi alimenta maşina în mai puţin de 2 minute – instalezi aplicaţia, completezi datele, scanezi QR-ul de pe staţie şi porneşti de pe smartphone încăcarea, iar aplicaţia îţi spune şi cât ai alimentat. Dincolo, la Renovatio, trebuie completat manual un formular, după care iti este eliberat cardul, iar dacă după 10 minute alimentarea este întreruptă, tu nu eşti informat de acest lucru, iar când revii la maşină după 3-4 ore, bateria poate fi tot goală. Dacă ai un hibrid, nu este nicio problemă gravă, însă dacă ai o electrică, practic maşina devine inutilizabilă.

De ce este recomandabil un hibrid plug-in şi nu direct un automobil electric? Pentru că întotdeauna există un back-up – motorul termic, iar în cazul lui X5, maşina dispune în continuare de un rezervor de 82 de litri, astfel încât în extraurban ai în continuare peste 800 km de autonomie. De partea cealaltă, dacă alimentezi acasă poţi merge la birou aproape gratis. Dacă şi la birou există o priză, atunci costurile cu benzina scad semnificativ, iar posesorul se poate obişnui cu gândul că se află la volanul unei electrice. Mai mult, pe măsură ce ţările vest-europene vor înăspri legislaţia împotriva dieselurilor, astfel de hibride îşi vor menţine mult mai bine preţul în viitor, în timp ce dieselurile vor înregistra, cel mai probabil, o devalorizare mult mai accentuată.