Trece producţia de autovehicule pragul de 500.000 de unităţi în 2018?

Ziarul Financiar 30.01.2018

Anul 2018 are ocazia de a duce producţia locală de autovehicule la cel mai ridicat volum înregistrat vreodată, pe măsură ce Dacia şi Ford au venit cu modele noi şi de volum atât la Mioveni, cât şi la Craiova.

Dacia a lansat anul trecut cea de-a doua generaţie a SUV-ului Duster, model care se produce pentru Europa, iar în premieră, în cadrul Renault s-a discutat posibilitatea de a majora capacitatea uzinei de la Mioveni, de la 350.000 la 400.000 de unităţi, pe măsură ce noul SUV înregistrează o cerere tot mai mare. Spre comparaţie, anul trecut peste 60% din cele 314.000 de autoturisme asamblate de Dacia au reprezentat SUV-ul.

Dacă se ia în calcul şi producţia Ford de la Craiova, care a închis 2017 cu o producţie de circa 50.000 de unităţi, în total anul trecut s-au asamblat în România 364.000 de unităţi, în creştere uşoară faţă de anul trecut, când s-au asamblat aproape 359.000 de maşini.

Anul acesta toată atenţia cade asupra Ford Craiova după ce an de an Dacia produce aproape de capacitatea maximă.

Ford România a accelerat pe finalul lunii ianuarie spre o cadenţă lunară de peste 12.000 de unităţi, după ce în a doua parte a acestei luni a urcat volumul zilnic la 600 de maşini, potrivit unor surse apropiate uzinei.

Mai mult, pentru a face faţă comenzilor uzina pro­duce inclusiv în weekend, astfel încât, cel mai pro­babil luna acesta cel puţin 10.000 de maşini vor fi asam­blate, iar de luna viitoare peste 12.000 sau poa­te chiar 15.000. Niciodată în istoria uzinei nu s-a atins o cadenţă susţinută de 10.000 de maşini pe lună. Dacă Ford va menţine cadenţa de producţie până la sfârşitul anului, la Craiova se vor produce în acest an cel puţin 130.000-150.000 de maşini, în valoare de 2-2,5 miliarde de euro.

Dacă la această valoare se adaugă şi motoarele produse, Ford ar putea încheia anul ca cel de-al doilea mare exportator al României după Dacia.

În total, cei doi constructori cu cele cinci modele, au posibilitatea ca în 2018 să se apropie sau chiar să depăşească pragul de 500.000 de maşini asamblate.

Cu acest volum România ar putea depăşi ţări precum Ungaria sau Malaiezia şi s-ar apropia de Polonia, însă ar rămâne în continuare în urma Cehiei sau Slovaciei care datorită infrastructurii, puterii logistice, amplasării în Europa Centrală nu numai că au atins pragul de un milion de maşini asamblate anual, ci l-au şi depăşit cu mult. În plus, în timp ce Ford EcoSport este în prezent cel mai complex automobil asamblat local, Slovacia se poate lăuda cu Porsche Cayenne, unul dintre cele mai performante şi sofisticate automobile produse vreodată şi unul care trebuie să respecte şi chiar să depăşească standardele germane de calitate.

Miza adevărată pentru România nu o reprezintă atragerea unui al treilea constructor auto, ci consolidarea celor doi şi îmbunătăţirea cât mai rapidă a infrastructurii rutiere şi feroviare din jurul Piteştiului şi Craiovei.

Faptul că timp de zece ani România nu a mişcat un deget pentru a îmbunătăţi traficul dinspre şi spre uzina Ford, cu siguranţă este ştiut de toţi constructorii auto, iar acest lucru îi va determina să se uite spre alte ţări, precum Slovacia, Ungaria sau Polonia, care atrag investiţii după investiţii.