Familia Talpeş, creatoarea afacerii Bitdefender, care a ajuns să valoreze peste 600 mil. dolari, face subiectul unui reportaj la BBC

Autor: Alex Ciutacu 05.02.2018

Renumitul trust de media BBC a intervievat familia Talpeş, proprietarii Bitdefender, cel mai puternic brand românesc, işi a relatat parcursul acestora începând de la revoluţia din 1989.

În timp ce gloanţele zburau pe străzi iar gazul lacrimogen împânzea aerul ca o ceaţă toxică, Florin şi Măriuca Talpeş ştiau că vieţile lor nu vor mai fi niciodată la fel, relatează BBC.

Pe vremea aceeea ei nu ştiau că vor deveni doi dintre cei mai de succes oameni de afaceri din România. Era decembrie 1989, iar Florin şi Măriuca au fost prinşi în revoluţie.

„Eram pe străzi în timp ce gloanţele şi gazul lacrimogen era în jurul nostru”, îşi aminteşte Măriuca, care avea 26 de ani atunci.

„Aveam doi băieţi gemeni care aveau vârsta de trei ani atunci...i-am spus lui Florin că trebuie să merg acasă pentru a avea grijă de ei.”

Din fericire, copiii lor nu au fost răniţi în schimburile de focuri violente ce au avut loc în cadrul căderii liderului comunist Nicolae Ceauşescu.

Dar, când gazul s-a dispersat şi şuierăturile gloanţelor s-au oprit, Măriuca şi Florin, care avea 32 de ani atunci, s-au lovit de un viitor economic incert.

În timp ce aparatul statului se dezintegra, ei nu erau siguri dacă îşi vor putea păstra locurile de muncă pe care le aveau la institutul de cercetare al computerelor din cadrul guvernului, sau dacă ar fi făcut-o nu ştiau dacă urmau să mai fie plătiţi de noua putere. Prin urmare, în ianuarie 1990, amândoi şi-au dat demisia pentru a fonda propria companie.

Într-o ţară unde întreprinderile private au fost interzise sub dictatura comunistă, niciunul dintre ei nu avea experienţă de antreprenor, dar s-au gândit că este un risc pe care şi-l pot asuma chiar dacă familiile lor îi sfătuiau să nu urmeze această cale.

Astăzi, Bitdefender este una dintre cele mai mari companii de securitate cibernetică şi software anti-virus din lume. Veniturile anuale ale companiei depăşesc 120 de milioane de dolari, iar compania este evaluată la 600 de milioane de dolari.

Mama Măriucăi era principala persoană care îi sfătuia să nu urmeze această cale imediat după revoluţie.

„Mama mea ţipa la mine – Eşti nebună?!”, îşi aminteşte Măriuca, 54 ani.

Cu toate acestea, tatăl ei, care era actor la acea vreme, le-a dat primii 300 de dolari pentru a-şi pune business-ul pe picioare.

Versiunea iniţială a software-ului lor se numea Softwin, iar ideea iniţială era să ofere servicii de software companiilor din vest.

Primul client a venit din Franţa, iar Florin recunoaşte că el şi Măriuca au învăţat pe calea grea că în piaţa liberă clientul trebuie să fie total satisfăcut, altfel se îndreaptă spre altă companie – ceva ce nu era întâlnit în piaţa comunistă, deoarece nu exista noţiunea de competiţie pe piaţă.

„A trebuit să învăţăm repede ce înseamnă să ai un client nemulţumit şi ce trebuie să faci pentru a-l satisface”, spune Florin, 60 ani.

„Pentru că am venit din sistemul comunist, care nu punea neapărat accentul pe calitate...a fost ca un duş rece”.

În curând,  o altă firmă vestică a intrat în contact cu Softwin pentru a le cere să le repare un joc de computer cu tenis. Firma avea probleme cu mingea din joc şi dorea ca aceasta să se mişte fluent.

„Am rezolvat-o chiar a doua seară, iar două zile mai târziu am mers la ei cu o soluţie”, îşi aminteşte Florin.

Softwin a continuat să crească până în 2001 când a devenit Bitdefender, cu o creştere condusă de recomandări şi de review-uri pozitive în timp ce internetul a crescut şi s-a extins în toate colţurile lumii.

Astăzi, Bitdefender are 500 de milioane de clienţi (59% sunt persoane fizice, iar 41% companii), care plătesc pentru a descărca software-ul de pe webiste-ul companiei.

Măriuca recunoaşte că este o piedică să fii român câteodată, deoarece mulţi oameni din vest au o opinie negativă despre această ţară.

„Cred că mulţi vestici credeau că noi venim din copaci, fiind o ţară săracă şi needucată”.

Dar ea adaugă că în industria de IT românii au reputaţie excelentă deoarece există mulţi specialişti în computere români care lucrează peste hotare.

În ceea ce priveşte produsele Bitdefender, Florin spune că mereu trebuie să muncească şi să dezvolte pentru a fi cu un pas înaintea hackerilor.

„Când am început, atacatorii cibernetici erau activişti sau copii care căutau răzbunare. Astăzi este crimă organizată”.

„Oamenii au toate device-urile conectate la internet, şi toate sunt precum uşi şi ferestre pentru hoţi”.

Florin este CEO-ul Bitdefender, în timp ce Măriuca administrează o companie de software educaţional, denumită Intuitex.
Cuplul împărăşeşte de asemenea o pasiune pentru dansul sportiv. De fapt, ei sunt campioni în România la categoria lor.

„Lecţiile de dans ne încarcă bateriile”, spune Florin.

Bitdefender are acum 1.400 de angajaţi în birouri din 11 ţări, iar sediul companiei este la Bucureşti. Aproximativ 40% din business-ul lor este în America de Nord.

În timp ce compania are şi câţiva investitori minoritari, Florin şi Măriuca au rămas acţionarii majoritari ai companiei.

El spune: „În viaţă şi în business experimentezi constant, şi trebuie să te adaptezi rapid, trebuie să înveţi cât de repede poţi şi să fii cât de agil poţi”.