Tarom caută să închirieze patru aeronave Airbus 320 sau Boeing 737

Autor: Mădălina Panaete 15.02.2018

Aeronavele trebuie să aibă un număr de 160-190 de locuri, să fie, de preferat, noi sau nu mai vechi de şase ani. De asemenea, trebuie să aibă spaţii de depozitare, bucătării sau garderobe.

Anunţul vine în condiţiile în care compania a renunţat în ultimul an la mai multe rute sau a redus frecvenţa unora care s-au dovedit nerentabile. Tarom a preluat anul trecut în leasing două aeronave Boeing 737-800 NG, care au acoperit „golul” lăsat de cele două avioane Airbus scoase din flotă.

Cele două aeronave Airbus au fost scoase din flotă pe motiv că nu mai erau eficiente din punctul de vedere al consumului. Însă, cele două aeronave 737-800 NG nu sunt tocmai pe standardul companiilor de linie, având în vedere că nu au cuptoarele necesare pentru a oferi masă caldă pasagerilor, un serviciu oferit în general la zborurile de la prânz şi seara. Tarom are în prezent o flotă de 23 de aeronave, conform datelor de pe site-ul companiei.

Tarom a pierdut în ultimii ani teren în faţa operatorilor low-cost, cu flote mult mai mari şi mai compacte. În general, companiile aeriene au flote formate din aeronave de la acelaşi constructor pentru a eficientiza activitatea. Tarom are aeronave Boeing, Airbus dar şi ATR, ultimele fiind folosite pentru zborurile pe distanţe mici.

Lipsa unei strategii care să facă compania competitivă pe o piaţă unde low-cost-ul a atras mai bine de 60% din cei 20 de milioane de pasageri care călătoresc din şi spre România cu avionul, Tarom merge an de an pe pierderi.

Ultimele estimări  din bugetul de venituri şi cheltuieli rectificat pe anul trecut indicau faptul că transportatorul va încheia cu pierderi de 206,7 milioane de lei anul 2017. În proiectul de buget erau aprobate inţial pierderi de 41,2 milioane de lei (9 mil. euro), în uşoară scădere faţă de anul anterior. În total, Tarom a adunat în perioada 2009- 2017  pierderi totale de circa 1,6 miliarde de lei (360 milioane de euro), potrivit calculelor ZF.