Ce ne aşteaptă şi pe noi. Penuria de forţă de muncă din Slovacia este atât de gravă, încât îi nelinişteşte şi pe vecinii unguri. Samsung a decis să-şi închidă o fabrică pentru că nu a găsit angajaţi pentru asamblări

Autor: Bogdan Cojocaru 20.02.2018

Slovacia este un magnet pentru producătorii de autovehicule, însă expansiunea  din acest sector creează probleme. Industria se concentrează într-o parte a ţării, creând acolo o criză de forţă de lucru calificată rezolvată parţial cu import de muncitori din Serbia, România, Cehia şi Ungaria, ţări care se confruntă, în diferite grade de gravitate, cu propriile penurii de forţă de muncă.

O soluţie găsită de producătorii industriali din Slovacia sunt roboţii, dar aceştia nu plătesc taxe şi nu contribuie nici la pensii, în condiţiile în care statele est-europene se îndreaptă şi spre o criză demografică.

Compania sud-coreeană Samsung a anunţat zilele trecute că îşi va închide în următoarele luni una din cele două fabrici pe care le are în Slovacia, potrivit The Slovak Spectator. Motivul: lipsa muncitorilor din producţie. Închisă va fi probabil fabrica din Voderady, care nu mai primeşte subvenţii de la stat. Producţia va fi mutată la cealaltă fabrică, din Galanta. Cele două fabrici produc valoare adăugată redusă. Sunt de fapt hale de asamblare la care nu rentează creşterea salariilor. Astfel, Samsung nu poate atrage muncitori noi. La fabrica  din Voderady lucrează câteva sute de sârbi, o forţă de muncă ieftină. Sârbii sunt naţiunea cea mai reprezentată pe piaţa slovacă a muncii. Numărul sârbilor care muncesc în Slovacia s-a dublat în 2017, deşi sunt priviţi cu scepticism de populaţia locală.

La sfârşitul lunii septembrie 2017, peste 8.500 de sârbi lucrau în Slovacia, cu 4.300 mai mulţi decât în anul anterior, potrivit datelor biroului central al muncii. A doua cea mai reprezentată naţiune pe piaţa muncii slovacă sunt românii. Aproape 8.500 de români lucrează acolo, cu 1.100 mai mulţi decât în anul anterior. În Slovacia muncesc aproape  45.900 de străini, cu 12.700 mai mulţi decât în 2016, potrivit datelor oficiale. Unu din patru străini munceşte în Bratislava. De altfel, în partea de vest a ţării, unde rata şomajului este minimă, este cea mai mare concentrare de locuri de muncă. Tot acolo sunt şi cele mai scumpe locuri de muncă pentru că multe dintre acestea sunt subvenţionate de stat, iar salariile sunt mai mari.

La nici 100 de kilometri de Bratislava se află oraşul Nitra, unde producătorul auto britanic Jaguar Land Rover îşi construieşte o fabrică. Uzina îi nelinişteşte pe unguri.

În industria auto slovacă, penuria de forţă de muncă a devenit atât de copleşitoare, încât companiile sunt forţate să importe muncitori străini, inclusiv din Ungaria, scrie Magyar Nemzet. Penuria este agravată de începerea producţiei Jaguar Land Rover la Nitra în a doua jumătate a anului. În primăvara anului 2015, producătorul britanic a ales pentru construirea fabrici Slovacia în locul Ungariei, Poloniei şi Austriei. România nu a ajuns pe lista scurtă. Nitra a fost mai atractivă pentru că pune la dispoziţie o reţea de distribuţie avansată. Însă britanicii n-au luat în calcul cât de greu le va fi să gasească specialişti pe care să-i angajeze acolo. Juraj Sinay, şeful Asociaţiei industriei auto slovace, crede că pentru locurile de muncă neacoperite cu salariaţi locali se va apela la muncitori străini, chiar şi din Ungaria. La fabrica Jaguar vor lucra 2.800 de salariaţi în prima fază. Compania a pornit la vânătoare de angajaţi.

György Csalogány, lider sindical la Audi Ungaria, a transmis un mesaj liniştitor pentru Audi, care are în Ungaria o fabrică aproape de graniţa cu Slovacia. El nu crede că muncitorii calificaţi ai Audi din Ungaria se vor duce în Nitra pentru că sunt suficient de bine plătiţi. Anterior, producătorii atrăgeau forţa de muncă din Gyır, important centru al industriei auto maghiare, pentru fabricile slovace, dar acest lucru nu mai este valabil acum, a spus Csalo­gány. Aceasta pentru că Audi îşi plăteşte angajaţii din Ungaria la niveluri similare cu cele din statele vecine. Iar Jaguar nu-i plăteşte suplimentar pe cei care ar face naveta. În schimb, fabrica de la Nitra ar putea reprezenta o ameninţare pentru Suzuki Ungaria, apreciază Csalogány. La fel crede şi Laszlo Kiss, preşedintele uniunii sindicale a producătorilor auto din Esztergom, oraş maghiar în care Suzuki are o fabrică. Nitra ar putea deveni o atracţie pentru muncitorii din Esztergom, Komárom şi Tatabánya, unde salariile sunt mai mici, spune sindicalistul.

În Slovacia, un lăcătuş cu vechime care lucrează la linia de producţie poate primi un salariu lunar brut de 1.600 de euro.

„Oameni nu doar din Esztergom, ci şi din Komarom şi Tatabánya vor lucra pentru Jaguar. Nu este o surpriză, deoarece ar fi mai bine plătiţi. Salariul s-ar merita chiar şi dacă oamenii ar face naveta“, a afirmat Kiss.

Samsung nu este singura companie străină care are probleme din cauza penuriei de forţă de muncă, dar şi a instabilităţii legislative şi a costurilor în creştere cu forţa de muncă. Îngrijorate sunt în principal companiile germane.

În Slovacia au fabrici producătorii auto VW, Peugeot Citro“n şi Kia. Producţia lor a crescut de cinci ori în ultimii zece ani, notează Financial Times. Slovacia produce 105 maşini la 1.000 de locuitori, cea mai mare rată din lume. Şi VW şi Peugeot recrutează pentru extinderea producţiei. Furnizorii trebuie să ţină pasul cu cererea angajând şi ei mai mult. Cu Jaguar intrat competiţie, VW va avea probleme. Aproape 1.000 dintre angajaţii săi din Slovacia locuiesc la Nitra.

O soluţie pentru rezolvarea problemei insuficienţei forţei de muncă sunt roboţii. Fabrica VW din Slovacia are 1.000 de roboţi, în timp ce fabrica Kia este una dintre cele mai automatizate din portofoliul grupului coreean, scrie Reuters.  Robotizarea este o tendinţă din ce în ce mai puternică în Slovacia.

O altă problemă este concentrarea industriei în vest, în timp ce în estul ţării unul din cinci adulţi nu-şi găseşte de lucru. În vest sunt şi cele mai scumpe locuri de muncă, raportate la ajutoarele de stat furnizate. Datele statistice arată că faţă de 2016, numărul companiilor care au primit ajutor de investiţii de la guvernul slovac s-a dublat în 2017. Volumul stimulentului financiar a crescut cu 40%. Aproape tot ajutorul s-a dus în producţia industrială. Ajutorul mediu a fost de 45.088 de euro pentru un loc de muncă.