Piaţa de publicitate online a crescut în primul semestru din 2017 cu 15%, la 20,3 mil euro

Autor: Roxana Rosu 02.04.2018

Valoarea totală a pieţei de publicitate online din România s-a ridicat în primul semestru al anului 2017 la circa 20,3 mil euro (92,5 milioane lei), în creştere cu 15% faţă de acelaşi semestru al anului 2016 (raportat la valoarea anuală în lei), conform celei mai recente ediţii a studiului ROADS (Romanian Online Advertising Study), derulat de IAB România cu sprijinul PwC România.

Publicitatea în regim Programmatic reprezintă 19% din totalul veniturilor, iar publicitatea pe mobil 42%.

Formatele Display embedded (încadrate în conţinut sau neintruzive ) rămân de departe cel mai utilizat mod de a face reclamă, alături de formatele de Display Social Media şi Publicitate în motoarele de căutare. Aceste 3 formate au o pondere de 53% din valoarea totală a pieţei de publicitate digitală.

Ponderea formatelor intruzive & video a fost de 17% din totalul volumului de publicitate rulat în H1 2017 faţă de 13% în H1 2016.

Ca referinţe pe industrii se remarcă o creştere semnificativă a bugetelor advertiserilor din industria Food (+52%), sectorul Financiar arata o uşoară creştere +8%, timp în care Telecomul putem spune că îşi menţine bugetele (+1%).

Segmentele de advertiseri cu o pondere de 25% din totalul veniturilor din publicitate în cadrul H1-17 arata o uşoară creştere de bugete în acest semestru fie înregistrează scădere de bugete ca de exemplu: Cosmetics & toiletries (-15%), Personal Hygiene (-24%), Online retail (+2%) şi Auto-Moto (+4%). Alte industrii cu creşteri semnificative de la semestru la semestru ar fi  Entertainment & the media (+49%), Household appliances (+62%) şi Retail (+84%).

Valoarea totală raportată în studiul ROADS este calculată pe baza cifrelor facturate de către participanţi - atât site-uri şi publisheri locali cât şi agenţii media (raportând ceea ce facturează atât în reţele internaţionale cât şi în alte site-uri locale decât cele care participă independent).

“În cei 10 ani de când PwC realizează pentru IAB România studiul de măsurare a volumului pieţei de publicitate online din ţara noastră, am fost martorii unei maturizări semnificative a acestui segment al industriei de publicitate, atât din punct de vedere cantitativ din perspectiva bugetelor alocate de companii reclamei pe Internet (cu o rată medie de creştere anuală de 18% a valorii raportate a pieţei), cât şi calitativ, prin prisma formatelor de publicitate disponibile, a tipurilor de tranzacţii şi a platformelor folosite. De asemenea, de-a lungul anilor au intrat în studiu companii tot mai relevante pentru piaţa locală. Dacă din punct de vedere al volumelor vehiculate, Romania se află încă sub potenţial, existând suficient loc de creştere în următorii ani, din punct de vedere al tehnologiilor, industria de publicitate online din ţara noastră încearcă să ţină pasul cu tendinţele europene. Conţinutul video devine tot mai important, programmaticul câştigă teren, încet dar sigur, în faţa metodelor tradiţionale de tranzacţionare, iar dispozitivele mobile ţintesc pragul de 50% în totalul bugetelor de publicitate digitală. Piaţa va continua să crească în următorii ani (previzionăm că va depăşi pragul de 50 milioane de euro în 2018) şi va deveni tot mai sofisticată. Însă rămâne de văzut în ce măsură creatorii locali de conţinut vor reuşi să-şi îmbunătăţească serviciile digitale şi să devină mai relevanţi pentru consumatori, pentru a rezista "asaltului" platformelor de social media şi messaging - cu un rol tot mai important în distribuţia şi consumul de conţinut online" a declarat Bogdan Belciu, Partener, Servicii de Consultanţă pentru Management, PwC România. 

Tendinţe şi evoluţii pentru semestrul 1 2017: